Hej

Vi har skissat på ett uterum som skulle kunna passa bra designmässigt (se cool bilden, till vänster). Vår byggare återkommer dock och är skeptisk. Detta säkert med rätta, han har snabbt kollat av med tre arkitekter och de är tveksamma.

1) vad säger ni, är risken för snömängd mellan uterum och hus så illa att vi bör avstå (och bygga ett "mesigare" uterum (se snowsafe bilden, till höger)?

2) vi tar gärna emot andra coola idéer på utformning....

:S

Mvh
Takhöjd...
 
  • uterum_cool.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uterum_snowsafe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så är jag inte så orolig för snölasten, blir snön liggande så blir den liggande i vilket fall. Avrinningen, däremot, kan bli ett problem. Risken finns att det blir för mycket vatten stående i rännan.

Kan man inte vända taket åt det tredje hållet, så att den höga sidan är där det runda fönstret är idag, eller tvärtom (svårt att veta var ljuset kommer när man inte har väderstrecken)? På så sätt kan ni fortfarande få in mycket ljus utan att riskera dålig avrinning.
 
För mig känns den vänstra bilden som att be om bekymmer. Inte i första hand för snötyngdens skull utan för att det kan komma in vatten i skarven. När snön har frusit och smält i några omgångar kan det bildas barriärer som hindrar smältvattnet att hamna där det skall. En arbetskamrat till mig råkade ut för det på sitt hus trots att utbyggnaden ifråga var byggd enligt höger alternativ, men med mycket flack taklutning. Några takbjälkar kunde avlägsnas med sopborste. Löv och annat skräp lär kunna ställa till med samma problem på sommaren om än i mindre omfattning.

Om du bygger uterummet en bit ifrån huset så kan snö och vatten rasa ner emellan. Sedan har du en kort korridor mellan hus och uterum.

Erik
 
Tyresö
Jag håller med dej att ballhetsfaktorn blir högre på den vänstra bilden, men rent arkitektoniskt skulle det kunna åtgärdas på den högra bilden, så det ser bättre ut.

Själv skulle jag bygga efter taklutningen på den högra bilden, för att slippa snö/vattenrisken, och dessutom alla höstlöv som skapar problem.
 
Fan, ser ju görsnuggt ut. Man som sagt tidigare... Inte speciellt praktiskt med snö, regn och löv.
Kanske göra både och, om du ser till att vatten, hållfastighet m.m pallar trycket. Vinkla in allt i ett hörn, då får du din höga utsida, och "möter ljuset" mer.

Förklarning... Helt platt tak, "dra ner" det i ena hörnet där det möter rännan.....
 
Goda idéer från forumet som alltid!!!!!

Tack för engagemanget!

En ny skiss kommer direkt, förstod jag en av idéerna rätt då? "Löser" det snöbekymret?

:)

D
 
  • vinklad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Klart mycket bättre! Du får väl ordna en stege så att det blir enkelt att rensa bort höstlöven mellan taken. Ett ganska litet problem egentligen.
 
Om jag tolkar bilden rätt så möter huvudbyggnadens takfall utbyggnadens lodräta vägg. Det kan inte vara mycket bättre än din första idé. Om utbyggnadens tak fortsätter in så att det möter huvudbyggnadens tak i en ränndal borde det bli bättre. Det kanske var avsikten, men det ser inte ut så på ritningen.

Erik
 
Klockrent....
Se till att "gavel" som möter taket är väl skyddad för vattenstänk m.m från huvudbyggnaden.
Ny vattenavrining kanske sker i samband med ubyggnaden, vilket vore bra. Försök då leda bort så mycket vatten som möjligt från huvudbyggnaden.
 
En ny skiss kommer direkt, förstod jag en av idéerna rätt då?
Japp, det var så jag tänkte, alternativt med taket lutande tvärtom, beroende på var sol uch insyn och sånt är. Dra dock taket på tillbyggnaden ut så att det möter hustaket i en sluttande ränndal.
 
Tyresö
En idé som kanske fungerar - eftersom jag tycker att den vänstra bilden har klart snyggast arkitektur:
Om du gör tillbyggnaden (vänstra bilden) som ett eget hus ca 1 - 1,5 m från huset, och mellan byggnaderna bygger du en korridor som är inglasad från golv till tak på båda sidor = mycket ljusinsläpp. Om korridoren bara är 1,2 m bred (yttermått) och med samma taklutning som bild inlägg #6, och högsta delen på taket är i höjd med hängrännorna på villan, då har du kringgått snö/vatten/löv-problemet.
Jag är medveten om att det är en vild idé, men även ur vilda idéer föds den slutgiltiga lösningen. Om du skissar upp det med ditt arkitektprogram så ser du hur jag menar. Rent byggtekniskt är min idé möjlig att göra även om det blir en merkostnad från ursprungsidén
 
Den vänstar modellen är den mest vanliga, som jag sett. Men vinkeln, ca 12--14 grader, vad är det som styr denna? Varför inte plana ut taket till 4--6 grader, och bort med de små fönstren, så det blir hela glas upp till taket. Kanske även glas på sidorna, om det nu är en förlängning av köket. En tillbyggnad av detta slag, behöver inte följa några linjer av den ursprungliga byggnaden. Ett planare tak, innebär mindre snö. Tillbyggnaden kan även göras med halvrund framsida. Man kan även höja upp golvet ett trappsteg, och låta golvet gå utanför byggnaden en halv meter ca, ha klinkers här. Allt för att få bort den där påskruvadelådkänslan
 
Redigerat:
Riktigt goda idéer, stort tack alla!!!

Jag filar på i Sketchup programmet och lanserar ett nytt hopkok till helgen !!!

D

d^_^b
 
DDD skrev:
Riktigt goda idéer, stort tack alla!!!

Jag filar på i Sketchup programmet och lanserar ett nytt hopkok till helgen !!!

D

d^_^b
Ser fram mot det...
 
Sänk taket i framkant, där har du väl minst 2,5 m nu? Ha kvar lutningen men bygg ihop taket med husets tak, så att det slutar/börjar under takfönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.