Bör villan/bostaden vara larmat?

  • Nej

    21 Röster 19,1%
  • Ja

    77 Röster 70,0%
  • En hund räcker

    12 Röster 10,9%
  • Ja och tex galler i alla fönster

    5 Röster 4,5%
  • Antal röster
    110
  • Omröstningen stängd .
Ganska intressant resultat av omröstningen så här långt. Undrar om resultatet blivit annorlunda om omröstningen legat under byggnadsvård tex. Just teknikforumet besöks ju flitigt av folk med frågor om larm.
 
ordain skrev:
Lista av jobbiga åtgärder bortklippt...



Inte mycket? Hellre flyttar jag än har låsta dörrar när jag är hemma. Ska man behöva ha med sig nyckel när man är ute på egna tomten? Att ens behöva stänga dörren när man är i närheten av huset på sommaren ser jag som ett oacceptabelt ingrepp i livsstilen, men vi är ju alla olika.

Jag tycker generellt att de flesta i tråden verkar vara beredda att göra alldeles för mycket för att undvika inbrott. Visst är inbrott väldigt trist, men det finns inte med på min topp-100 lista över de värsta sakerna som kan inträffa i livet. Är det rimligt att lägga massa tid och pengar på skydd mot och vid inbrott, men inte orka fundera över vilket skydd man har mot och vid sjukdom eller ålderdom?

Jag har larm, och några övervakningskameror, men det är mest för att kunna se att huset står kvar när jag är på långsemester, inte för att jag är rädd för inbrott.

Brand, stor vattenskada eller ett träd som ramlar över huset är exempel på mer akuta händelser för huset än inbrott.

Kände mig manad att göra ett litet trådlyft..

Känns inte riktigt som du har koll på vad ett inbrott innebär. Någon (det kan vara din "bästa" vän, släkting eller en kompis kompis, man vet inte vem det är) bryter sig in i ditt hus. Ofta det enda stället som är helt privat och man ska kunna känna sig trygg. Kanske snor datorn (+backup-disken med alla digitalfoton), rotar igenom ALLT och tar allt av värde. Polisen kommer och tar fingeravtyck, men kommer inte utreda brottet (ej prioriterat). Nu är det inget hem längre utan en brottsplats.

Man får en ny dator av försäkringsbolag men bilderna är borta för alltid. Man vet inte vem tjuven är, du kan möta honom på stan och han kommer känna igen dig (kollade igenom dina bilder). Osäkerheten och kränkning av det privata sfären sitter kvar länge. Finns folk som tvingats flytta pga. dom inte känt sig hemma längre. Prylar går alltid och köpa nya och penger kan man tjäna igen. Det är inte därför man har larm.

Det är oftast inte den fysiska skadan som är värst vid brott. Ett våldtäktsoffer ser inte våldtäkten som ofrivilligt sex och misshandelsoffrets skador är inte samma som att ha ramlat på en isfläck. Vissa kanske klarar kränkningen medans vissa bryter ihop totalt.
 
il_duce skrev:
Känns inte riktigt som du har koll på vad ett inbrott innebär.
Jag har varit med om ett inbrott. Jag har också varit med om värre saker, som jag bryr mig mer om att slippa uppleva igen.
 
ordain skrev:
Jag har varit med om ett inbrott. Jag har också varit med om värre saker, som jag bryr mig mer om att slippa uppleva igen.
bara att gratulera isåfall
 
Bricco skrev:
Det bästa måste väl ändå vara en ilsken arbetslös fru med PMS?
d^_^b

Eller som Jänkarna säger:

There is nothing scarier than a hysterical woman with a shotgun!

Larm, nej det har vi inte här ute i obygden. Ingen skulle ens höra en salva från en hagelbössa.. ;)
 
Jag anser att man bör ha larm. Jag har själv haft inbrott i min larmade villa en torsdagseftermiddag. Man slängde in en sten genom ett fönster och kunde på så vis haspa upp fönstret. Larmet aktiverades och väktare var på plats efter 20 minuter. När larmet har aktiverats har detta utlöst en stressfaktor hos tjuvarna vilket kunde påvisas. De hade öppnat våra garderobsdörrar och kollat om vi hade smycken där. Enligt polisen ett väldigt vanligt ställe att förvara smycken på. Det gavs ej tid att letas igenom några kläder då dessa låg orörda men stressen gjorde att de knep det första bästa de såg fanns av värde. En 2½ år gammal TV. Vilket "klipp" haha. Fördelen med larm är att man inte ger tjuvarna tid att vandalisera, som polisen sa. Han hade varit på ett inbrott där de hade sprutat ketchup och senap över väggar och tak. Kissat i sängen och vem vet mer vad de hade gjort. Fördelen med larm är att man själv inte kommer hem först och kanske möter tjuven i hemmet som min fru och son hade gjort kanske i detta fallet. Fördelen med larm är att väktarbolaget åtgärdar så mycket det går efter inbrottet. Detta är ju en skön vetskap om ett inbrott skulle ske när man är på semester. Självrisk står oftast försäkringsbolaget för om man har larm. Gör de inte det så står de flesta väktarbolagen för det.

Jag ser bara fördelar med det i alla avseenden. Den lilla summa man betalar för det är det värt nu när man själv råkat ut för ett inbrott.
 
frean98 skrev:
Här är en rapport om vad faktiska inbrottstjuvar tycker försvårar deras jobb. Intressant läsning, särskilt listan på sidan 21.
Jag kommer sent till kalaset, men det var det värt. Intressant rapport. Och jag ser att vi missat ett alternativ i omröstningen. Eftersom alla intervjuvade samstämmigt sade att hemskast var att bryta sig in hos någon grovt kriminell, så är det alltså inte hund eller larm man skall köpa, utan HD och skinnväst. Så det är bara att börja aspirera hos närmsta kriminella MC-gäng. :D
 
Jag har larm, eller också har jag inte det:p

Hur som helst, om man ändå skulle få inbrott, vilket är bästa/bra sättet att märka sina prylar?

Jag tänker på ex. elektronikprylar, går det att få dem att lämna spår efter sig i cyber-space? Ska man alltid ha lösenord på datorer, hjälper det?

Hur gör man med konstföremål, om man nu har några :cool:?

Kjell G
 
Märk/gravyr penna och märk allt med personnummer eller liknande.
Det finns vissa ssystem som ska ringa "hem" och vara helt omöjliga för tjuven att upptäcka och deaktivera, dock har jag inte stött på nått sådant system som har nått någon större framgång.
Det måste i princip vara inbyggt i HW och sen administreras av HW tillverkaren för att det ska ha en rimlig chans att funka.
Lösenord osv kan ev skydda din information på datorn men datorn är ju redan stulen när tjuven upptäcker det så det duger inte alls som stöldskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.