Jag undrar hur jag bäst gör när jag ska spackla ryggåsen i vardagsrummet.

Och hur ska jag göra i vinkeln mellan vägg och snedtak? Vi vill inte ha lister i vardagsrummet och det är på en del ställen ganska stora springor mellan tak och vägg.

Jag har spacklat några hörn som inte kommer synas med pappremsa och det blev inte så bra. Nu har jag läst att man ska använda latexfog i hörn. Ska jag ha det i ryggåsen också? Och går det att ha det i vinkeln mellan vägg och tak trots att det är glipor?

Hoppas det finns några kloka som kan hjälpa mig.
 
Du börjar med att fylla ut alla fogar med antingen latexfog, eller (om det är mycket stora springor) med ett limmande fogskum. Därefter låter du fogarna torka. Om du använt fogskum skär du sedan bort allt överflöd så att du får jämna fogar.

Nu tar du och limmar dit pappersremsor med våtrumslim. Ta sådana remsor som har ett snitt i mitten så att de går lätt att vika. Låt torka.

Först nu börjar du spacka. Spackla bara ena halvan av remsan överallt (förslagsvis takdelen). Låt torka.
Spackla sedan andra halvan överallt (väggdelen). Låt torka. Hörnen gör man likadant med, först ena väggen (torka) sedan den andra väggen.

Om du gjort enligt ovan kan du därefter slipa och måla och få ett helt perfekt resultat. :D
Vid målningen tar du först alla takvinklar/hörn med en hörnroller. Därefter väggar tak med en vanlig roller. Lycka till!
 
Jag måste komplettera förra inlägget och säga att om det är stora och många fogar och det blir dyrt att fylla ut med latex eller fogskum, så kan man lika gärna använda någon annan utfyllnadsmassa som inte sjunker och som kan köpas säckvis, typ gipsputs eller ardex gipsspackel. Massan man väljer måste dock fästa ordentligt mot underlaget.
 
  • Gilla
sazerac
  • Laddar…
En del är rätt stora och gipsputs har vi redan så då kan jag ju använda det. Tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.