Hej!

Jag och min sambo håller på och ritar hus!
Det är ett falurött klassiskt 1 ½ plans hus som kommer byggas i Värmland intill ett tjärn. Entresidan ligger rakt åt norr och åt söder är tjärnet.
Vi ritar själva och tycker att det är lite svårt att veta mått osv som är rimligt.
Vi skulle väldigt gärna ha lite synpunkter, råd och tips på vår planlösning som den ser ut i nuläget. Den bifogade bilden är den södra fasadsidan och bottenplan.

Mvh
/Lyckänga
 
Den där planlösningen tilltalar mig. Gillar framförallt att man ser genom hela huset ut mot tjärnen direkt när man öppnar ytterdörren. Snyggt hus också, grattis!
 
Tack så mycket, vad glad jag blir :)
Ska när vi får tid scanna in övervåningen också.
Det vore roligt med både positiv och negativ kritik, det är tyvärr lite dåligt med mått utsatt
 
Redigerat:
Riktigt snyggt blir det! Det är två saker jag tänker på i entrén. Dels var man häger kläder och ställer skor? Den pyttelilla klädkammaren räcker väl knappt ens till två ordentliga vuxna, och jag antar att det ska bo fler än så i huset? Jag hade valt att göra en dubbelt så bred och hälften så djup smatt till höger om dörren. Det tar inte mer yta från rummet, men ger betydligt mer förvaring! Den andra är att det är ont om plats nedanför trappen. Det käns lite trångt och kan bli svårt att få upp större saker på övervåningen!

Ni ska inte ha en dörr in under trappen bredvid kakelugnen? Det får plats mycket där under! En annan tanke är att ha skafferiet i det hörnet istället. Det skulle öppna upp köket en hel del att inte ha skafferi "mitt i" så att säga. För jag antar att det är ett skafferi och inte bara ett hörnskåp? I mitt förslag hamnar det ju nära murstocken och vedspisen vilket är en nackdel. Men nu för tiden är det ju mest torrvaror (och en hel del annat i vårt fall!) som förvaras där och inte sådant som kräver lägre temperatur. Vill man så har man skafferi under trappen också, med ingång från köket, eller så gör man två separat förvaringslösningar (vilket nog är att föredra).

Räkna med att det går åt en hel del väggyta till vatten- och elinstallationer och andra teknikaliteter i klädvården. I vårt fall ca 1,5 meter som jag hade räknat med att man skulle kunna ha till förvaring...
 
Redigerat:
AXS
Snyggt!

En tanke som slog mig bara:
Gissar att ni går in groventrén när ni handlat?
I så fall blir det långt att gå med kassarna.

Fast kanske är det bara tvättstuga och
ni använder den vanliga ingången när ni kommer
med bilen.
 
På det stora hela ser det bra ut, men som Ella har jag synpunkter på garderoben i hallen som du skrivit KLK på. Den stjäl värdefull yta från sovrummet utan att tillföra något bra till hallen. Grundare och dubbelt så bred är mycket bättre, både från haleln och från sovrummet. Skjutdörrar eller draperi för.

Och under trappan går som sagt att ha KLK istället, men hörnskåpet/skafferiet står bra där det står, min bror har ett liknande kök, det stjäl inte alls något utrymme därinne i hörnet.
 
Tack för era svar, verkligen!

Och med klädkammaren i hallen, jag håller helt med. En grundare och bredare vore såklart mer praktiskt, man blir lite blind efter ett tag. Det ska ändras :)

Att byta hörn för skafferiet var en bra ide, det kanske tar lite mindre plats av köket då. Men var skulle ni ställa kyl och frys då? Jag har även hört någonstans att det är bra att ha ett skafferi mot en yttervägg i norrläge, för att ev kunna få lite kyla? Är det så?

Jag har även en fundering på verandan, om den även sträcker sig runt hörnet, skulle det bli mörkt i vardagsrummet då tror ni?
 
Varför inte låta verandan fortsätta runt hörnet, men inte verandataket? Det är bra att kunna välja på sol och skugga, och det kan lätt bli lite klumpigt med för mycket tak, det blir den här amerikanska sydstatsstilen på huset då.
 
Skafferi mot yttervägg i norrläge är (i teorin) svalare än i yttervägg i sydläge, men med dagens isolering är jag tveksam till att skillnaden är så stor...
 
Nu gällde det ju om skafferiet skulle vara mot yttervägg eller mitt i huset och det är självklart svalare mot yttervägg, särskilt om man sätter in en reglerbar ventil, som man alltid hade i skafferiet förr. Mitt i huset lär det bli det rumstemperatur i skafferiet.
 
Frågan är ju vad man ska ha skafferiet till. I de flesta hem idag finns det ju kylskåp där man har kylvaror! Vi har skafferiet vid yttervägg och med ventil ut, så det är betydligt svalare där än i övriga huset. Vilket innebär att det blir golvdrag vid skafferidörren... Vi har bara torrvaror där och dessutom saker som ljus, djurmat, insamlingar, mediciner mm. D v s inget som inte klarar sig precis lika bra i rumstemperatur.

Just i det här fallet skulle ju skafferiet med "min" placering hamna nära eldstäderna, så det skulle bli varmare än rumstemperatur. Det kan ju vara onödigt. Och när jag tänker närmare efter så blir det inte så bra med placeringen av kyl och frys heller. Så det är nog bra placerat som det är!
 
Vi kommer att ha skafferi när vi bygger om vårt kök om några år, eftersom allt faktsikt inte alls funkar lika bra i kylen. Vi har idag massor med saker i klädkammaren och garaget, vilket är väldigt opraktiskt, men det är mörkt och iallafall lite svalare än resten av huset:
Vin, saft och sylt, läsk mm. Skulle vi ställa allt det i kylen så skulle vi behöva tre fullstora kylskåp. Ett skafferi är billigare. Men allt sådant beror ju på vad man har för vanor.
 
Mikael_L
Raceman skrev:
Den där planlösningen tilltalar mig. Gillar framförallt att man ser genom hela huset ut mot tjärnen direkt när man öppnar ytterdörren. Snyggt hus också, grattis!
+1

Jag ser inte något speciellt att klaga på förutom det som redan nämnts, utrymme för kläder och skor i hallen.

Men två reflexioner, men jag vet inte vad man ska göra åt det egentligen.
Det är väldigt mycket fönster åt söder = väldigt varmt i huset på sommaren.
Huset har mycket vinklar både här och där = dyrare att bygga.
 
Det jag skulle vilja ha är en direkt väg mellan groventre och kök men jag har ingen lösning på hur men jag instämmer i matkassetänket ovan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.