Buster1 skrev:
Ja, om du har tilllång till gratis spannmål eller gratis ved så är det ju alltid ett alternativ.
Vad kostar ett pannrum vid nybygge? 15 000kr kvm?

En värmepump tar lika stor plats som ett kylskåp
 
Per kvadratmeter är nog dumt att räkna. Tror att skorsten och allt det för med sig är det dyra. Samt panna förstås. Vi kan väl anta att vattenburet är det som gälelr, så den kostnaden är likvärdig. Storleken på pannrummet behöver inte vara många m2, tror att 2 stycken räcker långt (ja, plus skorstenens plats genom alla plan).
 
-MH- skrev:
Per kvadratmeter är nog dumt att räkna. Tror att skorsten och allt det för med sig är det dyra. Samt panna förstås. Vi kan väl anta att vattenburet är det som gälelr, så den kostnaden är likvärdig. Storleken på pannrummet behöver inte vara många m2, tror att 2 stycken räcker långt (ja, plus skorstenens plats genom alla plan).
2 kvm? Du skall alltså ha pelletspanna,skruvar,förråd, sotverktyg,plats att sota på 2 kvm?
d^_^b
Vid ny bygge brukar man väl räkna runt 15 000 per kvm.Varför skulle det vara dumt att räkna så?
Du ersätter ju en yta som du kunde använt till nått annat med en panna
 
Allt utom pelletsförrådet räknar jag med att det går in på 2 m2. Pelletsförrådet har man helst inte i pannrummet.

15 kkr är ett snitt över hela huset, därför är det dumt att räkna så.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Allt utom pelletsförrådet räknar jag med att det går in på 2 m2. Pelletsförrådet har man helst inte i pannrummet.

5 kkr är ett snitt över hela huset, därför är det dumt att räkna så.
5 tusen kvm? Ge mig genast namnet på byggaren så skall jag bygga nytt
 
Sorry, skulle vara 15, ettan försvann.
 
pellets har vissa fördelar framför värmepump bl.a. miljöaspekten. Marginalelen som driver våra värmepumpar är vissa tider på året framställt med riktig miljövidrig kolkraft. Verkningsgrader är ca 35% + vissa förluster i överföringen av el. Värmepumpen använder sen elen med ca 300% verkningsgrad för att producera värme. Man hade allstå nästan kunnat elda med kol direkt istället. Sen att pellets är enormt mycket bättre än kol behöver knappast tilläggas. Om och när värmepumparna kommer att drivas helt av äkta grön el kan de vara det bästa alternativet.

Själv är jag väldigt nöjd med min värmepump men inser att det troligen inte är det miljöbästa alternativet.
 
Pelletskostnaden ligger nu farligt nära vp, bara elpriset stiger lite lite till... så kan jag ge mig in i diskutionen igen.

Redan för nån vecka sedan behövde jag framledningtemperatur på över 55grader för att hålla 22grader inomhus.

Kärnkraften stular fortfarande och meterologerna spår en lika lång och intensiv vinter som fjolårets.

Någon som hört om pelletseldare som begränsat framledningstempen och skaffat en kamin eller vedpanna för att elda med när det börjar bli lite kallt ute?

Men ok man slipper ju allt jobb med värmepump.
Den ger jag er.
Sotning á 15min 2ggr/år, samt ett samtal till bulkbilen.

Men jag vet då att min käre mor med jordvärme lägger betydligt mer tid på att läsa av elmätaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.