Har titta runt en del på olika golv men kan inte bestämma oss.

I köket skulle vi vilja ha ett golv som liknar golvplankor. Hittade ett golv på alloc "Skepps golv Duo" och ett par på tarkett "Epoque maxi plank" och ett ek golv med mitt fas. Någon som har erfarenhet av dessa och vad dom kan ligga på för pris?

Vi tror vi sätter in ett kvick Napoli kök med ljusa ek luckor och en körsbärs eller valnöt bänkskiva.

Eftersom lägenheten är rätt mörk så vill vi ha ljusar golv.

I hallen och sovrumet har har vi inte bestämt oss om vi ska lägga in parkett eller laminat. Men gärna ett liknande golv som i köket.

Kom gärna med förslag på andra golv som är av "golv plank" typ och ljusa.

//Peter
 
Hej Peter!

Vill ni ha just laminatgolv eller är ni även intresserade av parkett ?

Kährs har en serie med skeppsgolv som är mycket snygga enligt min mening (vi kommer lägga in "Ek Stavanger med asklist" i kök och angränsande matsal).

Titta på: http://www.kahrs.se/web/sortiment/intro.htm

Skeppsgolven ligger på c:a 1200:-/m2 (listpris) men de går nog att få lite billigare om man letar runt lite (975:-/m2 har vi blivit erbjudna).

Kährs har dessutom de flesta av sina golv i "1-stav", ser ju ut som hela tiljor om man bortser från den begränsade längden på planken...

Sen har Junckers en hel del (massiva) skeppsgolv och plankgolv, skeppsgolven ligger på runt 850-900:-/m2 enligt en kille på Sigtuna golv.

http://junckers.dk.wp.dk/webadmin/images/hemsida/parkett_sortiment_348kb_se.pdf

Hoppas ni hittar nåt ni gillar

/ Alter ego
 
Pergo´s Modern Tile Collection kan även vara ett alternativ. ;)
 
Golv för 1200 kr / m2 , jisses!!!

tycker 400 kr är way to much för ett trägolv. Men dom som har pengar, dom har :)
 
jo d är nog för mycket för oss med.

Har tänkt lägga upp till 2-300kr/kvm mera har vi inte råd med då allt ska ut!
 
lawpan skrev:
Golv för 1200 kr / m2 , jisses!!!

tycker 400 kr är way to much för ett trägolv. Men dom som har pengar, dom har :)
Det blir inte någon dramatisk kostnad, gäller så begränsade ytor (>30m2). Om man däremot ska ha det i hela huset, ja då krävs ett välfyllt läder :)

I vårt fall motiverar vi kostnaden med att det gör så oerhört mycket för rummet, matsalen ges en "marin" touch med golven, vitmålad glespanel på väggarna och vitlaserat ryggåstak (iofs 6m upp ;) )
 
Alter_ego skrev:
Det blir inte någon dramatisk kostnad, gäller så begränsade ytor (>30m2). Om man däremot ska ha det i hela huset, ja då krävs ett välfyllt läder  :)

I vårt fall motiverar vi kostnaden med att det gör så oerhört mycket för rummet, matsalen ges en "marin" touch med golven, vitmålad glespanel på väggarna och vitlaserat ryggåstak (iofs 6m upp  ;) )

Om jag skulle bygga/renovera en villa skulle jag helt klart tänkt så också, men eftersom det gäller en 2:a som man kanske bor i 3-5år till innan vi behöver nåt större känns det inte aktuellt att lägga ut allt för mycket pengar.


Vi har ca 54kvm som vi ska lägga nytt golv på. Har diskuterat om vi ska lägga in olika golv (ek parkett i vardagsrummet, furu i köket, och hall och sovrum vet vi inte). Men kanske det blir en orolig känsla av att ha olika golv i olika rum?!

 
Hej Mrsigzag!

På en sån liten yta råder jag dig att lägga in samma golv överallt, möjligtvis 2 sorter. Annars kommer er 2:a upplevas som ett lapptäcke.

Om jag vore du skulle jag satsa på att hitta ekparkett till vettigt pris ( under 300/kvm brukar ju finnas) och köpa detta till hela lägenheten. Tänk även på att olika träslag överallt i köket kan ge en känsla av "för mycket" trä.

Jag har själv bytt luckor i mitt kök från bjötk till vita. Det är inget fel med björk men med furugolv o bänkar i ek blev det lite mycket... :D

Nu känns köket grymt stort o ljust! Visserligen bidrar mitt nya tak med spottar till den känslan....

Lycka till!

/ PJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.