Hej,

vi har precis flyttat in i Hjältevadshus Nygård med isolerad övervåning på ca 55 kvm.

Nu undrar jag om det är någon här som inrett övervåningen och i så fall vad ni fick punga ut.

Tacksam för svar.
 
Intressant tråd! Vi flyttade in i ett Björken med oisolerad övervåning förra året och har börjat fundera på att dra igång det projektet framöver.

Ångrar lite grand att man inte tog isolerad övervåning...
 
Allt beror på. Är el dragen, vatten, avlopp, enkel toa, bubbelkar, materialval och hur mycket som ska göras. För att få ett ngt exakt svar, krävs exakt underlag.
Det billigaste man kan komma är nog ca 300 000 inkl isolering och arbete...
Är mycket gjort, och resten vill man göra själv ca 150000.
Men ni bör precisera era frågor.
 
Om vi säger så här då:

Bortsett från badrummet, om man ska göra resten, lägga golv, sätta väggar, tapetsera med mera på entreprenad - vad går det loss på?

Det finns tomrör och rör dragna för v/a och det är som sagt redan isolerat.
 
Vår oinredda övervåning (oisolerad och ungefär 56 kvm) kostade oss ca 120 000 kr. Gjort allt själv utom sprutisolering och el men vi har inte ens påbörjat toaletten (som bara kommer bli ett "skitbås").

Tror det är svårt att göra billigare då vi vänt på varenda krona och sparat ordentligt. Allt är inhandlat på byggmax utom värmeartiklar och el. Vi har snålat på vissa saker som är enkelt att byta i framtiden som golv, tak, tapeter m.m. Alla innerväggar är spån+gips och isolerade, vi har gott om uttag och vi snålade inte in på värmesystemet genom att sätta elradiatorer uppe (som många gör). Inte helt relevant kanske men siffrorna kanske ändå kan vara till någon hjälp.

Mvh / Magnus
 
Redigerat:
Det magnuse74 skriver låter MYCKET billigt.
Ska ni leja ut det. Räkna med ca 300 som jag skrev innan. med inte den allra lägsta standarten.
Allt kostar.

Edit. Utan badrummet kanske 240?
 
240 trots att det redan är isolerat alltså?
Om man ska ha ett högstandardbadrum ligger det här alltså runt 350 000 om man inte ska göra ett enda handtag själva.
 
240 trots att det redan är isolerat alltså?
Om man ska ha ett högstandardbadrum ligger det här alltså runt 350 000 om man inte ska göra ett enda handtag själva.
 
kamilenski skrev:
Det magnuse74 skriver låter MYCKET billigt.
Ska ni leja ut det. Räkna med ca 300 som jag skrev innan. med inte den allra lägsta standarten.
Allt kostar.

Edit. Utan badrummet kanske 240?
Jag tror (och skrev) som sagt att det förmodligen är svårt att göra mycket billigare men det kan väl vara bra att känna till en undre gräns? Vi har sparat alla kvitton så vi har haft stenkoll på kostnaderna under arbetets gång.

/ Magnus
 
Redigerat:
Magnus.
Jag tror dig.
Men att komma så lågt kräver mycket arbete.
 
kamilenski skrev:
Men att komma så lågt kräver mycket arbete.
Jo, i stor sett allt (+ en snål fru som håller i pengarna)! ;)
 
Vi har ett Modulenthus med isolerad och förberedd ovanvåning. Spån på golvet och plast/glesat i taket. Rör dragna för vatten, värme, ventilation och avlopp. El sticker upp i kattvindarna.

Jag räknar för ca 50kvm (exkl badrum) att vi hamnar, med golv men utan övriga ytskikt/färg etc, på ca 80´.
Jag gör allt själv förutom el och värmeinkoppling. Antagligen hamnar vi i slutändan på ca 100´... :)


Radiatorer går lös på enbart 11´
Värmeink/Elinkoppl ca 20´ (fördrar allt själv)
Innerdörrar 4st, 4´
Gips/reglar/isolerin ca 10´
osv osv..

/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.