Hej,

Är spekulant på ett hus där grannen har en massa bikupor alldeles intill "vår" tomt ca 15 meter från "vårt" hus. Ställer bin till med problem? Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar.
 
Så dom invaderar inte när man sitter och äter utomhus?
 
Vi har också en biodlare som granne, han har ett femtontal kupor tror jag. Märker sällan av dem.
 
Sätt flera fruktträd
skriver en sotis en ;)
 
Några bisamhällen är inte något probs. Om du inte är en riktig sötnos förstås... ;) ;) De har annat att göra än att ofreda folk. Det skall mycket till innan de går till angrepp.
 
TorU skrev:
Så dom invaderar inte när man sitter och äter utomhus?
Bina kommer inte att bombadera er när ni sitter ute och äter, det är getingarna som gör det. De är fruktansvärt irriterande!

Bin är snälla och bryr sig enbart om pollen och nektar, (getingar vill åt allt socker och all mat).
Dig är bina oftast inte intresserad av, de kan dras till en om man luktar mycket svett, mycket parfym eller om man är bakis... ::)

Vi har själva två bikupor på tomten, och jag var skeptisk när vi skaffade dem. Så de fick förpassas en bit från vår uteplats. Nu ångrar jag det, önskar att de var placerade lite närmare våra fruktträd.

Bina kommer garanterat inte att störa, var istället glad. De kommer att ge dig stora skördar med frukt och äpplen om sådant finns på gården...

Tänk också på vilken god honung ni kan köpa framöver...


 
Veronica - bina når dina fruktträd i vilket fall som helst. De flyger faktiskt väldigt långt på sina turer.

Men man ska också tänka på att om man har bikupor i närheten får man inte bara hjälp med pollineringen utan blommorna pollineras betydligt bättre vilket ger högre fruktkvalitet - vackrare och godare frukt.
 
yonna skrev:
Veronica - bina når dina fruktträd i vilket fall som helst. De flyger faktiskt väldigt långt på sina turer.

Men man ska också tänka på att om man har bikupor i närheten får man inte bara hjälp med pollineringen utan blommorna pollineras betydligt bättre vilket ger högre fruktkvalitet - vackrare och godare frukt.
Jo, tack jag vet att de flyger flera kilometer! Men i våras flög de åt fel håll, det tog så lång tid innan jag hade dem surrandes i mitt äppelträd! ;)

Visst blir det bättre frukt! Jordgubbar är ett enkelt exempel, varje gult frö som finns på en jordgubbe är pollinerat. Ju fler frön som pollinerats ju större blir jorgubben! (Hoppas nu verkligen att jag kommer ihåg rätt ::))
Bra, va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.