Har en fundering på om man skulle kunna använda tigersåg istället för vinkelslip för att kapa metall. Det jag vill kapa då är typ plattjärn och mindre vinkeljärn för svetsning. Går det att få samma precision i tigersågen som vinkelslipen? Kanske inte är så farligt men det jag vill komma undan är gnistorna som kommer när man kapar.

Har ingen tigersåg idag så det skulle i så fall bli att köpa en. Har ingen erfarenhet alls från att köra tigersåg heller. Tänkte undvika de allra billigaste. Har fingrat lite på Makita JR 3050 T som jag tycker verkar lagomt lätt och smidig. Är det värt det högre priset jämför med till exempel meec+ eller besttool? Något särskilt man ska tänka på när man köper tigersåg främst för att kapa järn med?
 
Det går att kapa med tigersåg men precisionen är inte den bästa och det tar längre tid än med vinkelslip, används ofta där man inte får utföra sk."heta arbeten". Ett alternativ kan ju vara en metallkap med hårdmetallklinga (ser ut lite som en gersåg) den ger betydligt rakare snitt, men då är den ju mer stationär.
 
  • Gilla
Halvskåningen
  • Laddar…
Finns ju också cirkelsågar som tar metall, typ Evolution Rage. De är väldigt bra, och kan användas till trä också.
 
det går jättebra att kapa metall med tigersåg. Bra blad o bra såg är som att skära i smör. Sedan kan man ju använda sågen till så mycket annat åxå om man är husägare
 
Nybyggarn skrev:
Det går att kapa med tigersåg men precisionen är inte den bästa och det tar längre tid än med vinkelslip, används ofta där man inte får utföra sk."heta arbeten". Ett alternativ kan ju vara en metallkap med hårdmetallklinga (ser ut lite som en gersåg) den ger betydligt rakare snitt, men då är den ju mer stationär.
+1 på framför allt tid, men även precision. Skillnaden i tid med tigersåg och vinkelslip är enorm. Tigersågen ersätter inte en vinkelslip, men den kan användas vid några tillfällen när vinkelslipen inte lämpar sig.

-- Mats ---
 
Redigerat:
Nej jag tycker inte att en tigersåg ersätter en vinkelslip, en vinkelslip är snabbare och mer exakt.
Dessutom mer mångsidig än en tigersåg eftersom man ofta kapar av något och sedan vill runda av dom vassa kanterna lite samtidigt.

Det enda som jag använder tigersågen till inom det området är till att kapa avgasrörsdelar.
 
Hej!

Man bör kunna ställa hastigheten på tigersågen för att inte föstöra bladen så fort. Skippar oftast bimetallbladen till metall, där det skall användas riktiga metallblad. Har Makitan som omnämdes ovan. Kanonsåg faktiskt. Men skulle byta upp till storebror idag (som byggare) som har pendling och ställbar hastighet.

Lagavulin
 
Bimetall betyder att bladet är gjort i två ihopsvetsade metallkvaliteter. Ett vanligt fjäderstålsblad med en liten remsa av snabbstål (HSS). Ur snabbstålsremsan slipas sedan tänderna. Detta är den typ av blad man skall använda för sågning i metall. Det finns många olika sorters blad som är tillverkade i bimetall, bland annat grovtandade rivningsblad, som är avsedda för att såga i byggmaterial där det kan finnas spik, och rena metallblad. Metallbladen är ofta fintandade.
 
Jag kapade isär våran vedpanna i 4mm järn. Jag tycker det gick fortare med tigersåg än med vinkelsåg. Dessutom skitar det ju ner mycket mindre.
Man får se til att smörja bladet hela tiden bara.
 
Som alla redan sagt är tigern kanon att kapa metall med. Tänk bågfil på steroider!

Möjligen behöver man spänna fast arbetsstyckena lite bättre, en tiger kan vara lite ryckig ibland.

Jag har en DeWalt 18V, massor med kraft och lätt att ha med sig, ett av mina favoritvektyg som verkligen fått slita. Skall du såga mycket och länge och inte vill köpa flera extra batterier är dock troligen en sladdmodell bättre.
 
Kave skrev:
Jag kapade isär våran vedpanna i 4mm järn. Jag tycker det gick fortare med tigersåg än med vinkelsåg. Dessutom skitar det ju ner mycket mindre.
Man får se til att smörja bladet hela tiden bara.

Detta talar lite emot mina erfarenheter. Eftersom jag är en nyfiken person - vad använde du för maskiner respektive blad/skivor?
 
Jag föredrar generellt vinkelslipen framför tigersågen vid kapning av metall. Den är oftast snabbare, och med mycket högre precision. Å andra sidan så är tigersågen mer allround (ska jag både kapa trä, plast och metall så tar jag bara med mig några extra blad och fixar allt med samma maskin) och framförallt så blir det mycket mindre gnistor och materialet jag sågar i blir inte alls lika varmt (speciellt bra på tex galvade och målade plåtar.
 
Jag har en Milwaukee SSH800QX som är ett par år gammal.
Jag kapade ner 1.2ton vedpanna till hanterbara delar med tigersåg. Jag provade allehanda blad, dyra och billiga. Fortast gick det med DeWalts destruction blad. De höll för ett snitt på 1.8m om man smörjer det hela tiden. Minskar också nypning i materialet. Jag har bråttom när jag sågar så jag trycker på ordentligt hårt i snittriktningen vilket gör att bladen inte håller länge, men centimetrarna rinner iväg.
Jag provade min lilla vinkelslip och en 2KW DeWalt och bägge gick långsammare än tigersågen. Vidare är det tungt att hålla en vinkelsip ovan huvudet och göra vertikala snitt.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Det är bra om tigern har justerbar djupinställning, det gör att man kan fördela förslitningen av bladet mycket bättre och bladen räcker 2-3ggr längre.

Att använda vinkelslip i en arbetsställning som är labil på något sett är totalt NONO... då kommer tigern fram direkt.

Min Milwaukee 1300QX har jag skrivit om tidigare och den käkar sig igenom allt och är alltid förstahandsvalet framför vinkelslipen.
 
Ska man kapa metall snabbast är plasma eller skärbrännare bäst! Tigersåg är ju sådär, får man taqg i billiga och bra blad kanske det kan vara nåt men annars så är det nog inget alternativ om man _måste_ välja ett. Håller man på med metallarbete är slipning och finputs a & o och där går tigersågen fetbort.

Jag har själv (pga ej tillåtet varmt arbete) kapat en 130 cm och 5 cm tjock platta med tigersåg DET tog tid kan jag lova. Sen några dagar senare var varmt arbete tillåtet då togs resten med kolstift, då börjar vi snacka! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.