Har inte använt balsa så mycket men masonit och andra trälister har varit med som förstärkning. Nu lär det bli papper limmat på masonit, så pappmodeller är en lite vilseledande beteckning, men det spelar ingen roll i det här fallet.
 
Mr Handyman skrev:
Har inte använt balsa så mycket men masonit och andra trälister har varit med som förstärkning. Nu lär det bli papper limmat på masonit, så pappmodeller är en lite vilseledande beteckning, men det spelar ingen roll i det här fallet.
Jo det fungerar det med. Kom bara att tänka på balsan när du ämnde modellerna, jag yggde flygmodeller förr, och har därefter gjort balsamodeller innan jag började rita modellerna istället. Fördelen med balsa är att den är lätt, och lätt att skära i, och går att köpa i små tunna flak, så små enkla modeller går att skära till med kniv och stållinjal utan större arbete.

--- Mats ---
 
Annars kan du använda kaparskivor och kartonger som finns att köpa på t.ex. Matton, Kreatima eller liknande affärer.
 
Inget ont om varken balsa eller Mattonprodukter, det är bara det att de är aningen dyrare än masonit, och egentligen inte gör någon skillnad när modellen är klar. Men det blir förstås bordssåg och fräsbord för att få till modellerna.
 
Kartonger blir billigaste alternativet. Tar man budgetvariant typ lika stor som A2 eller A1 format kostar det cirka 25-60 kr och räcker normalt till att bygga ett hus i skala 1:50 beroende på hur det ser ut och om man bara gör volymmodell av utsidan eller om man även bygger innerväggar och invändiga detaljer. Men allt som allt brukar hamna någonstans mellan 50-200 kr.
 
Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en ny... Ska möbleras om i verkstan och det blir sååå mkt lättare att sitta vid datorn med en kopp kaffe och flytta, vrida och vända istället för att gå ut i verkstan och baxa runt på 200kg´s maskiner :-S
 
  • Planering1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planering2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt cyklonen i hörnet i stället så tappar du inte dyrbar väggyta.
 
Så sant men då står den inklämd mellan 2 fasta skåp. Det blir svårt att få ut tunnan när den är full då :-S . Men det var min första tanke oxå
 
Vackert!
Får man fråga hur stort utrymmet är? Alltså Längd x Bredd på rummet?

Det går väl att räkna ut på ett ungefär om jag letar gamla trådar och hittar måtten på ditt MFT eller viken såg det är du har och sedan hämföra med bilderna. Men det kändes enklare att bara fråga... :)
 
Tjena Jac

Tackar... Bradd 3.2m Längd 9.4m
Hela längden syns inte på bilden då garaget även är cykelförvaring, soprum, krukrum, trädgårdsredskaps rum mm mm

Till MFT´n köpte jag 2st 2m profiler av Festools och kapade upp i 1200 resp 800mm längder
 
Redigerat:
Tack för info. Då är sågen större än jag trodde :)

OT: Anledningen till frågan är att jag har lite nybyggnadsplaner på gång. (Ja bara planer, om och när det blir något av är en annan fråga.) Vi har länge funderat på att bygga ut huset men inte riktigt hittat en lösning som vi fallit för direkt. Mitt garage är sammanbyggt med huset så det hade varit naturligt att utnyttja detta och bygga om/in i garaget. Ivarjefall borde befintlig platta kunna utnyttjas. MEN, att bli av med garaget är inget jag är så glad för. Idag har jag sådär 75 fina kvm även om 2/3 fylls av diverse trädgårdsredskap, krukor, hydrofor och annat så blir det en bit kvar till mig. Men en dag så kom jag på att om man bygger hus i garaget så kan man ju bygga ett NYTT garage vid sidan om, tomtyta finns ju. Då kommer saken i ett annat läge. Det jag funderar på är hur stort ett nybygge behöver vara för att fylla alla krav.


För att återgå till ämnet, tack för diverse länkar till SketchUp sidor. Jag hittade bla denna plugin för att generera kapnotor som jag skall titta närmare på.
http://www.finewoodworking.com/item/31860/cutlist-411-a-more-in-depth-look
 
Sågen är stor... ;)

Försöker sälja den nu faktiskt och hitta ngt mindre
 
  • Layout.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vintras tog jag så äntligen tag i om möblering i verkstan. Var väl någorlunda nöjd med min layout. Lådor tömdes och bänkskåp flyttades, snacka om att man har samlat på sig med grejer under årens lopp. Min fru kom ut en dag och undrade om det inte hade varit bättre att sätta skåpen så och bänkarna så och den där och den där osv osv... Hrmm njo nu när hon säger det så verkar det faktiskt vettigt, jag sög på karamellen ett tag och (såklart) jag gjorde en ny design utifrån hennes förslag.
 
  • 1_bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så en fredag för någon vecka sen kommer hon och säger, jag hat tagit ledigt från jobb idag så vi kan gå igång och fixa din verkstad!!!
Sagt och gjort, nya skåp inhandlades i illfart, saker flyttades (flera gånger) och vi kom en bra bit på vägen, efter cirkus 3 dagar hade vi nått ett stort delmål. Frugan har dammtorkat varenda liten detalj, märkt och satt i lådor med preussisk ordning, man kan inte mer än att säga att hon är ett organisations fenomen. Dessutom luktar det AJAX i verkstan (hrmmmm), trevligt men annorlunda! Gissa om jag är tacksam???!!!
Bjöd ut henne till den lokala korvmojjen där hon fick välja vilket extra tillbehör hon ville, som tack för hjälpen! :cool:
 
  • 2_bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3_bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4_bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte illa masses!
Inte illa alls.
Verkar nästan som om jag får bjuda över er på verkstadsumgänge och korv endera dan ;)

Men.... hur gick det med tilläggsisoleringen? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.