Idag skrev vi på köpekontrakt för ett hus med hög elförbrukning.
Vad jag förstår har säljarna just nu ett ruskigt bra elavtal (deras ord), avtal som tecknas nu blir inte lika bra.

Kan man överta säljarnas avtal på något vis? Egentligen tecknar vi väl ett nytt avtal med leverantör av eget val?
 
Det torde vara upp till elbolaget att avgöra samt säkert reglerat i avtalsvillkoren. Jag skulle nog säga att om det inte är uppenbart förbjudet i avtalsvillkoren så borde det gå att överlåta avtalet så länge det gäller samma anläggning och omfattning.
 
BorgP skrev:
Idag skrev vi på köpekontrakt för ett hus med hög elförbrukning.
Vad jag förstår har säljarna just nu ett ruskigt bra elavtal (deras ord), avtal som tecknas nu blir inte lika bra.

Kan man överta säljarnas avtal på något vis? Egentligen tecknar vi väl ett nytt avtal med leverantör av eget val?
Är säljaren klok så flyttar han med sig sitt avtal.
 
tror inte att varken ta med ett elavtal eller överta det är möjligt. Båda måste skriva ett nytt elavtal. Så var det för 7 år sen för min del ... jag trodde likadant som frjo7205 men avtalet kunde varken flytta med mej eller överföras till nya husägarna.

Se till att göra ett aktiv val för annars får ni en "tillsvidarepris avtal" som elbolag erbjuder till alla nya kunder som inte bestämt sej vilket avtal dom ska ha ... och det är det sämsta man kan överhuvudtaget få = högst rörlig elpris!!! Så missa inte att välja aktivt och skriva på ett riktig avtal medan ni tänker på det. Elbolaget kommer inte att påminna er att ni kan byta tillsvidareavtal till annat avtal med lägre elpris ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack för svar. Det var mest ett långskott, hoppades att det fanns något kryphål jag inte sett själv.

Det nya huset har en massa fördelar men elkonsumtionen är inte en av dem. :O
 
gaia skrev:
tror inte att varken ta med ett elavtal eller överta det är möjligt. Båda måste skriva ett nytt elavtal. Så var det för 7 år sen för min del ...
Vi flyttar nu i december och vi flyttar med vårt avtal (vilket är en jädra tur). Det är förmodligen bolagsspecifikt, men för oss gick det bra att flytta med. Dock var det begränsat till max 2 månaders dubbelboende. Vi har Kraft & kultur.
 
Ta reda på det exakta priset och bindningstiden innan du börjar med efterforskningar. "Ett ruskigt bra elavtal"behöver inte vara det. Säljarna kanske bara har blivit lovade att detta nya avtal var fantastiskt då de tecknade det hos Bengans ruffel och el AB. Det kan också handla om någon strategi för att få er att köpa huset trots den höga elförbrukningen.

Men visst, de kanske har bundit priset vid exakt rätt tillfälle - hur som helst så lär det väl vara max något år kvar på den bindningstiden och er besparingen blir därför inte så ruskigt stor.
 
Jag hade lagt mer vikt vid att försöka få ner den höga förbrukningen än att leta kryphål för att överta avtal som förr eller senare ändå skall omförhandlas.
 
Jag fick inte ens flytta med mig mitt jättebra avtal till mitt andra hus när jag flyttade....
 
Vattenfall, Fortum och många andra elleverantörer säger så här:
"Har du redan ett elavtal hos oss får du gärna flytta med det till nya adressen."

Att inte få flytta med sitt avtal med balansansvarig till sin nya adress känns mycket dåligt och ett bolag som inte går med på det bör man inte heller teckna ett avtal med.
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Att inte få flytta med sitt avtal med balansansvarig till sin nya adress känns mycket dåligt och ett bolag som inte går med på det bör man inte heller teckna ett avtal med.
håller med, jag bytte elleverantör på direkten :). Dom kunde inte ens förklara varför dom bryter avtal med mej trots att jag har inte brutit mot avtalsvillkor och flyttat inom deras leveransområde .... irriterande gammaldags monopolinställning som ledde från en nöjd kund till ingen kund alls :)
gaia
 
Jag hade gett elbolaget en chans att ha kvar mig som kund. Dvs om ni får behålla det fördelaktiga priset så stannar ni kvar annars så väljer ni en annan leverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.