Igår var vi och kikade på ett Västanvind, det var jättefint!! Nu ska
vi bara ha förhandling i familjen :)

Madelene
 
Madelene,

beskriv gärna hur huset upplevdes. Köket, vardagsrummet, toaletterna mm

Jag tänker själv bygga ett "modifierat" Västanvind så jag vill gärna ha lite åsikter.

Närmsta Västanvind här uppe är ca 20 mil bort så jag har inte kommit mig för att åka och titta själv.
 
På bilder och ritning kan jag tycka att det ser lite
trångt ut, men det är helt fel!! Det är ljust och rymligt!

Köket är alldeles lagom stort, bra med plats att "jobba"
på och en mathörna där det utan problem får plats bord
och stolar för 6 personer (säkert alldeles beronde på hur
man möblerar såklart, men det blir inte trångt).

Vardagsrummet är (känns) mycket större än jag trodde,
du får med lätthet plats med matrumsbord och soffa(/or),
någon bokhylla osv. Inga problem!
Uteplatsen utanför vardagsrummet är perfekt!! Också den
är större än vad jag trodde, inga problem att sitta där och
käka midsommarmaten i regnet ;D

Badrummet: dusch ingår ju som standard, och så är det
förberett för att kunna sätta in badkar också (golvbrunn
finns, och vatten draget). Huset vi tittade i hade ett skåp
där man kan ställa badkaret, och ändå kändes det rymligt.

Lilla toan är alldeles lagom som gästtoa, inte för stor men
du sitter inte med handfatet i knät ;) (Fick också veta att
det finns möjlighet att flytta en vägg där för att få en dusch-
hörna. Man tar då av klädkammarens utrymme.)

Som du märker är jag överförtjust!! Gillar verkligen att det
inte är "fyrkantigt", utan lite rolig placering av väggar som
gör huset lite mer "personligt".

Fråga gärna om det är något annat du vill veta!!

Madde
 
Stort tack för de synpunkterna Madelene!

Jag var mycket nyfiken på hur den lilla toan kändes, jag gillar inte små toaletter men denna tror jag funkar då man inte har handfatet framför sig. Bra att man kan göra en extra dusch där om man så önskar, jag tror jag skippar det och hoppas jag inte får tonårsflickor som vill stå i duschen allt för länge då jag också vill duscha ;)

Köket var jag också nyfiken på för det "ser" lite smalt ut och man vill inte ha ett för trångt kök.

Ueplatsen var bra att du kommenterade för den tycker jag ser lite liten ut på ritningen, men är tydligen större än man tror.

Förstår att du gillar detta hus, för det gör vi med :)

Härligt med en så pass öppen planlösning, lite sneda vinklar så det inte blir för stelt och ett allrum lite avskilt från vardagsrummet där barnen kan vara då man har främmande. Gillar också skarpt att platsen för braskaminen är så pass central i huset och synlig från hallen, så man välkomnas av en trevlig brasa.

Om du vill kan du skicka mig din e-mail med ett privat meddelande så kan du få ta del av den ritning vi gjort utifrån Västanvind. Kanske du kan få några ideér ifrån det. Skriv ingen e-mail i ett öppet forum för då riskerar man som du säkert vet Spam.

Mvh
 
Jarppan skrev:
Prata med Thomas Forsberg, förklara fördelar/nackdelar.

Mvh
Jari
Snackade med Thomas nyss, mycket sympatisk & trevlig man, tyvärr vill han inte göra som jag vill :) & låta oss få igenom våra ändringar.
Vi vill ha samma gavel på båda sidorna, den med 2 fönster istället för den med 4'a. Nu får vi fixa det med byggarna istället. Det är Kvadraten vi ska bygga.
Det gick att göra dessa ändringar för ca. 1 år sedan mot en vis kostnad, men de har tagit bort den möjligheten nu.
 
Insane skrev:
[quote author=Jarppan link=1132923168/0#14 date=1133350783]Prata med Thomas Forsberg, förklara fördelar/nackdelar.

Mvh
Jari
Snackade med Thomas nyss, mycket sympatisk & trevlig man, tyvärr vill han inte göra som jag vill :) & låta oss få igenom våra ändringar.
Vi vill ha samma gavel på båda sidorna, den med 2 fönster istället för den med 4'a. Nu får vi fixa det med byggarna istället. Det är Kvadraten vi ska bygga.
Det gick att göra dessa ändringar för ca. 1 år sedan mot en vis kostnad, men de har tagit bort den möjligheten nu.[/quote]

Oki doki. Det var synd.
 
Madelene, Webee och alla andra. Här kan titta på vårat Västanvind. http://web.telia.com/~u45512202/
De flesta korten är tagna dan innan vi flyttade in.
Som ni ser valde vi att ha dusch även i det lilla badrummet.
 
Tack för titten! :)

Hur länge har ni bott i huset? Har allt fungerat som det ska,
både innan och efter inflytt?

Madde
 
lml, Vad fint ert Västanvind är!

Jag gillar verkligen köket - vad är det för inredning och golv?

Förresten vad kostade det med tillval extra dusch? Eller ni kanske har fixat det själva.
 
Madelene> Som jag skrev innan så har vi bott ungefär ett halvår. Och allt har flutit på bra. Mest positivt var ju markarbetena som blev billigare än i kalkylen :). Dom pengarna är ju bra att stoppa in när man ska färdigställa tomten.

arwen> Köket är standardköket från HTH med lucka soft björk. Vi valde till aluminiumvitvaror, vitrinskåp, fullhöjd, lådor i underskåp och underlimmat diskho.
Klinkerkolvet tror jag hette chalon eller något i den stilen.
Duschen har jag dålig koll på just nu men det blir ju mer kakel och klinker + golvbrunn, även blandare. Duschen tar ni med snickarna, har inget med eksjöhus att göra.
 
Vad trevligt med lite bilder :)

Är lite nyfiken på vad ni betalat för kalaset. Ser att ni valt valmat tak och vidbyggt garage. Gärna mer bilder också när ni har möjlighet.
 
WeeBe> Vi betalade lite drygt 1.5 för själva huset med garage, som förövrigt inte är vidbyggt utan fristående. Har dåligt med bilder utvändigt. Jag får väl ta ett i morgon och lägga upp nu när det är målat också. Tog annars dom bilderna som jag tyckte var bäst men jag kan kanske ordna något speciellt om det önskas.
 
Vi har också kollat på egnahem, men det blev ändå tillslut Tallåsen.

Det som fick oss att välj Tallåsen framför lyckan var följande:


Köket kommunicerar inte så bra med vardagsrummet.
Man måste gå genom köket varje gång man skall till den ena modulen.
Tallåsen har bättre entré med både klädkammare och wc.
Kyl frys och städ är plaecrat där man sitter och äter.


Lyckan är annars ett mycket fint hus och det fanns med i tanken länge innan vi bestämde oss för Tallåsen.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.