Hej!

Vi har byggt ett litet hus och ska nu fixa badrummet (eller, rättare sagt, anlita någon som gör det åt oss :blushing: ). Eftersom vi vill bygga så miljövänligt som möjligt, framför allt vad gäller material som emitterar kemikalier, undrar jag om någon känner till något tätskikt som är bra ur den synvinkeln. Efter att ha sökt en hel del på nätet och frågat lite hos lokala hantverkare har jag börjat få uppfattningen att det inte går att få et tätt badrum utan att tumma rätt rejält på miljöaspekten. Men jag blir gärna överbevisad om att jag är för pessimistisk! :)

Vi vill helst ha klinker. Terrazzo verkar vara ett ganska sjysst alternativ, men jag hittar ingen tillverkare som finns tillräckligt nära oss (i Jämtland) för att det ska gå ihop ekonomiskt.

Har någon något förslag? Jag är väldigt tacksam för svar!
 
det är bara att välja vad som är bäst för ditt boendemiljö - ett kemisk tätsikt eller naturlig mögel i väggarna
gaia
 
  • Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
gaia: Tack för ditt insiktsfulla och uttömmande svar. Det är inte ofta man möter en sådan gnistrande teoretisk expertis som samtidigt kan ge så många konkreta förslag. Särskilt att du rekommenderar "ett kemiskt tätskikt" är till stor hjälp nu när jag ska välja bland de otaliga varianter av detta som finns på marknaden. Detta var min första fråga på byggahus.se och jag är redan förvånad över hur mycket valuta jag fått för min nedlagda tid.

Mvh,

Ulan
 
  • Gilla
bjorn_s och 3 till
  • Laddar…
Tyresö
gaia skrev:
det är bara att välja vad som är bäst för ditt boendemiljö - ett kemisk tätsikt eller naturlig mögel i väggarna
gaia

Ja, faktiskt...det är nästan ett poetiskt svar - definitivt ett riktigt bra och tydligt svar.
 
Tyresö skrev:
Ja, faktiskt...det är nästan ett poetiskt svar - definitivt ett riktigt bra och tydligt svar.
Poetiskt är det väl såtillvida att gaia tar sig friheter med svenska språket. Tyvärr är det inget svar på det jag frågade, eftersom det är ett svar på frågan vad som är bäst av att ha ett tätskikt och att inte ha något tätskikt alls. Frågan jag ställde handlade om den eventuella skillnaden mellan olika tätskikt. Men det märker bara den som bryr sig om att läsa frågan innan den svarar.
 
joflopp skrev:
Här finns en lista över alla godkända tätskikt för keramik. Det du skulle kunna göra är att uppsöka respektive tillverkares hemsida och ladda ner produktblad och säkerhetsdatablad och bilda dig en uppfattning. Ett hyfsat tidsödande arbete men jag tror ingen annan har gjort det tidigare.
Tack för ett vettigt svar! Visst verkar det tidsödande, men just en sådan där lista är vad jag behöver för att ha något att utgå från.
 
Är det under tillverkningsprocessen, byggprocessen eller under produktens livslängd? (eller alla aspekter)

Är du fast vid att det skall vara keramisk beklädnad då kan du ju eliminera våtrumsmattor. Sen så bestämmer ju underlaget vilken typ av tätskikt du skall ha, skall du köra duk/folie så har du ju begränsat urvalet ytteligare. Tänk dock på att det är ganska många komponenter som skall kontrolleras, t.ex. för Casco så har du ju tre till fem olika komponenter för både det rollade och dukbaserade tätskikten.

Du har Primer och WetStop som används i båda fallen. AquaStop som används för rollat skikt (som membran och som försegling när det gäller duk) och WetStop-limmet för duken, sen har du duken i sig själv och sen skarvremsorna som verkar ha lite annan konstruktion än duken (lite tunnare, men det är kanske samma material)

Har du förresten kollat Folksams rapport? Sid 40 behandlar tätskikt och badrum i övrigt. Enligt den tabellen så ser det ut att kvitta mellan rollat och foliebaserat.

http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.39879!/R0436.pdf
 
Redigerat:
Kan inte påstå att jag vet. men jag skulle tro att de ingående materialen i de olika fabrikaten är ganska likvärdiga vad gäller "giftighet" och annan miljöpåverkan.

Det man troligen kan göra för att minska sin påverkan är att välja ett fabrikat som klarar kraven med lite material. Dvs titta på hur många kg per kvadratmeter de föreskriver. Ex. så tror jag att det är stor skillnad i mängd material mellan foliebaserat och rollade ssystem (vet inte vilket av dem som innehåller mest).
 
Tyresö
Mäster Ulan skrev:
Poetiskt är det väl såtillvida att gaia tar sig friheter med svenska språket. Tyvärr är det inget svar på det jag frågade, eftersom det är ett svar på frågan vad som är bäst av att ha ett tätskikt och att inte ha något tätskikt alls. Frågan jag ställde handlade om den eventuella skillnaden mellan olika tätskikt. Men det märker bara den som bryr sig om att läsa frågan innan den svarar.

Jag tolkade svaret som att det enbart finns mijöfarliga tätskikt - och om man tvärvägrar miljöfarliga kemikalier i sitt hem, då får man leva med hem-miljöfarligt mögel.
 
Helsvetsat badrum / våtzon i rostfritt......

Dyrt men miljövänligt
 
Nu är det nästan fyra år sedan TS ställde denna fråga så vi hoppas att det löst sig för denne.
När det gäller tekniken du länkade till är den inte lämplig till badrum då den är "så gott som vattentät" enligt texten.
 
Hehe, ja jag såg det efter att jag skrivit färdigt. Faran med att läsa på en liten mobilskärm: det är lätt att missa saker. Så ja, jag hoppas att det löst sig för Mäster Ulan.
Nu är jag knappast någon expert, men efter vad jag har förstått så är det okej med viss fuktvandring, så länge badrummet är byggt i oorganiska material (t.ex. tegel eller liknande) som inte möglar/ruttnar, utan istället buffrar fukten och sedan släpper ut den igen. Men jag kan ha förstått det fel. Är som sagt ingen expert, utan väldigt grön vad gäller byggande. ^^
 
oj vad jag fick för mitt klantiga användande av svenska språket :). Missat att be om ursäkt.

Dock fick vi aldrig någon återkoppling från TS om han/hon hittade en passande material?
Det skulle vara intressant att veta om det finns miljövänliga alternativ på marknaden.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.