Jag ska förbättra vår i dagsläget i stort sett obefintliga ventilation. Vårt hus är ett gammalt 30-tals hus som byggdes ut och fick tegelfasad i slutet på 70-talet. Det man inte tänkte på i oljekrisens spår är ventilation...
Det som finns är frånluft via iskall murstock och tilluft via vädringsfönster.
Min plan är att installera tilluftdon i sov och vardagsrum samt mekanisk frånluft i badrummen (2 st).
Så till frågan. För tilluften vill jag helst ha väggventil istället för fönsterventil (springventil). Dels för att jag är osäker på om tjockleken på fönsterkarmen är tillräcklig (ca 25 mm) och dels för att jag läst att det ofta inte ger tillräckligt med luft via fönsterventil.
Men för det måste jag gå genom tegelfasaden. Är det någon som har erfarenhet av det?
En tanke är att borra flera små hål i cirkel och därefter "hacka" upp hålet. Eller finns det överkommliga hålsågar som grejar detta? Tror jag behöver hål med ca 100mm i diameter.
Alternativt, finns det nån firma i stockholms området som kan tänkas göra detta till en rimlig penning?

För frånluften har jag för ena toan tänkt använda bef kanal i skorstenen och fixa drag via fläkt uppe på skorstenen. För den andra (som idag inte har nån vent what so ever...!), är tanken att installera en takfläkt, typ TFER 125. Kommentarer på den lösningen mottages oxo tacksamt.


PS. Suveränt forum! :D
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
T
30-tals hus brukar vara gediget byggda, vilket betyder att du har en rejäl plankvägg att forcera innan du når teglet, tror det rör sig om 3 olika läggningar på nedre planet och 2 på övre planet där bärande plank i tjocklek brukar vara 4,5-5cm + 3cm plank +3 cm plank + papp/isolering och slutligen tegel, det brukar vara ett hästjobb, speciellt som man förr slog i rejäla spikar på snedden som man oftast går på när man ska såga upp något i väggen.

Jag kan rekommendera dosborr samt tigersåg för husets trästomme, tegel brukar man borra med liten borr runt i cirkel och hacka ur, det finns proffsborrar men de kostar mycket pengar.

Är osäker på om du menar gammaldags springventil (gjorda i plåt-monterade under fönsterbänken ovanför elementen-klassiskt på 30 till 50 talet) eller om det är modern i plast som man skruvar i fönsterbågens ovanstycket och borrar upp c:a 20 st runda hål i en rak linje.

De moderna används ofta vid konverteringar i gamla sekelskifteshus och funkar bara för 1 rum om båda rutorna får dessa nya "springventiler", helt avhängig på om det finns element och om den går att dölja lite.

Du skrev fläkt TFR 125, den tar c:a 177m3/tim, så den är avsedd att betjäna ett utrymme på c:a 140m2, så för en toalett blir det "overkill", eller väl kallt på muggen, dessutom kommer då luften att gå fel väg i dom andra kanalerna, bästa strategi är en plåtlåda på skorstenen med denna fläkt som tar samtliga frånluftskanaler, utom rökgång för panna-öppen spis och imkanalen för köket, där du förmodligen redan har en befintlig köksfläkt, dessutom måste du sätta i ett backspjäll på köksfläkten om du monterar in TFR, annars går det in luft genom imkanalen. Slutligen rekommenderas att du kan reglera TFR-fläktens hastighet med en regulator "dimmer", så får du chansen att kunna ställa in för bästa komfort beroende på sommar/vintertid.

Tips hur du räknar ut luftombyte:
Formeln är rummets yta i m2 x takhöjd x 0,5 i luftutbyte per tim i m3, utom badrum/kök där luftombyte bör vara c:a 3-5, så då räknade jag ut på 30-tals hus med takhöjd c:a 2.50m enl följande:

140m2 x 2.50 takhöjd=350m3 x 0,5 luftutbyte = 175m3 tim

På toa utan ventilation, kolla var närmsta frånluftsventil finns, kolla om det är praktiskt möjligt att ansluta mot ev frånluftsventil,eller om toa ligger mot yttervägg, sätt då i en liten badrumsfläkt med kallrasskydd och gå genom ytterväggen, där fläkten går korta tag efter ett besök.
 
hej, har haft samma fundering, om det är lönt att ta upp hål i tegelfasaden. I våras så köpte jag sk Fresh spaltventiler och monterade i varje sovrum. detta funkar helt ok.
har varit inne på det här med håltagning i fasaden.
Du behöver en sk. diamanthålborr, finns att hyra/köpa på tex Cramo. Att anlita proffshåltagare tror jag inte är lönt, alldeles för lite jobb för dessa.
 

Stort tack för de utförliga svaren!

Ja, för tilluften får jag kanske tänka till ett par gånger.
Har som sagt kollat lite på springventiler (moderna monterade i fönstrets överkant).
I 3 rum som jag tänkt ha tilluft finns 2 fönster, men bara element under 1 av dom. Du (TN-funkis), menar alltså att man bör ha springventiler ovan bägge fönstren, men att det blir risk för rejält kallras om man inte har ett element under?

Appropå springventiler så har jag kollat på biobe50 som enligt återförsäljare ska räcka för ett rum (en ventil alltså).

Men sen har jag fortfarande dillemmat med de smala karmarna...
Speciellt i vardagsrummet där det sitter ett ganska stort EJ öppningsbart 3-glas fönster och där jag är osäker på hur långt in i karmen själva glaskasseten går. Karmen är totalt ca 30mm, men sen går ju som sagt glaskasseten in en bit och den vill man ju inte gärna borra i :-/

Något jag glömde nämna är det faktiskt sitter 3-glas fönster i hela kåken, då man bytte alla fönster när man la tegelfasaden.

Ang frånluft:
De befintliga kanalerna via skorstenen går till ett badrum, matsal (i anslutning till vardagsrummet), samt kök. I köket har jag en köksfläkt men den är inget man vill ha ståendes på lägsta hastighet hela tiden (låter för mkt). Den har inbyggd backventil.

Har funderat på ett alternativ där jag monterar en takfläkt (typ TFER) och där den sköter all frånluft och får då anslutningar till båda toaletterna samt till köket (alla via nya kanaler och frånlufsventiler i innertaken). Och dessutom plugga de gamla kanalerna.

Nackdelen med denna lösning, som jag ser det, är att man då inte lokalt kan höja luftflödet i ett badrum efter tex dusch. Men det kanske inte behövs om man har ett bra grundflöde? Det är främst på vintern jag tänker på, då man förmodligen drar ner TFR-fläkten (via tyristor eller trafo).
Kan man montera en extra fläkt i badrummen på kanalerna som går till TFER fläkten, för att ge "extra skjuts" när man duschat?

Sen undrar jag hur en separat frånluftsventil i köket funkar ihop med köksfläkten. Finns det då risk att luften går åt fel håll?

Fördelen med takfläkt (typ TFER) som jag ser det är att den verkar väldigt lätt att montera då just TFER har en takgenomgång för tak med pannaor, vilket vi har.

TN-funkis, ditt förslag med plåtlåda på skorstenen låter också intressant. Jag antar att man då får anlita plåtis för att snickra ihop en sådan då det inte lär finns såna som passar "off the shelf".
Då är ju också frågan om man ska låta frånluftskanalen i matsalen vara kvar? Den "strider" ju lite mot vad man läst om var frånluft ska finnas....

På toa utan vent så kan man ju motentera en liten badrumsfläkt genom väggen, men då får man väl inte den konturnerliga luftflödet, eftersom man troligtvis inte vill att den ska stå och brumma hela tiden. Fast det finns kanske modeller som går på typ tredjedels fart som standard och där man kan varva upp den efter dusch?

 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
T
Jag skulle montera "spaltventilerna" i det fönster som har element under, annars är det risk för kallras. Ta formeln som jag bifogade och jämför med "spaltventilens" datablad. I ett normalrum bör 1-2 räcka- beroende på längden på spaltventilen, Leif Arvidsson AB har olika längder, finns på nätet med bilder. Det finns också ventiler som sätts under fönsterbänken, samma firma har grejor för detta och du bor i Sth där också firman finns så jag skulle rekommendera ett besök där, (gratis konsultation).

Om du låter "snickra" en plåtlåda och sätta TFR på skorstenen använder du husets ursprungliga system vilket är enklast och funkar bäst, då kan du i princip skippa alla småfläktar förutom köksfläkten som du kör separat utanför "plåtlåde-systemet". Dina gamla frånluftsventiler har säkerligen något spjäll i sig som du kan reglera, annars får du prova dig fram att "reglera" dessa med en plåt bakom som har öppningen X, (du får labba fram för bästa balansering). Matsalen ska alltså vara kvar men största luftgenomsläpp ska vara i badrummen.

Badrumsfläktar finns med tidsstyrning-fuktsensor-rörelsesensor m.m, kolla på Clas O eller Jula som har bra priser och någorlunda kvalité. Däremot ger dom inte extra skjuts om du kopplar mot takfläkt, tanken var att koppla ut genom vägg direkt om inte kanal fanns, annars räcker enbart TFR på tak, kopplar du ihop dessa 2 är risken stor att du trycker ut fuktig luft i någon läcka i kanalen då, om takfläkten har låg hastighet, jag skulle undvika detta.

Lite länkar för hjälp på traven här:

http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor_2005_pdf/19.pdf
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor_2005_pdf/18.pdf
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor_2005_pdf/12.pdf

Jula.se artikel 439349 kostar 719:- (har rörelsedeckare).mm
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Först lite husfakta som jag inte nämnt:
Boende i ett plan, ca 110 kvm. Källare under gamla delen, krypgrund under nya.
Beläget i sthlm.
Så, TN-funkis, jag har nog tänkt ta en sväng förbi Leif Arvidsson i Bromma för lite råd. Det var faktiskt dom som rekomenderade biobe50 spaltventil.

För frånluften känns det som jag har 2 alternativ att ta ställning till. Ska försöka redogöra för mina tankar kring de.

Alt 1.
Fläkt monterad över frånluft kanalerna på skortsen (exkl imkanalen till köket).
Jag slipper dra vent-rör till badrummet. Får frånluft i matsalen oxo.
Jag måste dra separat vent i badrummet som idag är helt utan ventiler/kanaler. Enligt förslag gå ut genom ytterväggen och sätta upp sk badrumsfläkt. Då kommer jag måsta gå genom tegelfasaden. Dock är det nog inte en plankvägg i den väggen då badrummet befinner sig i "nybyggda" delen av huset.
Med denna lösning borde det alltså bli kontinuerlig frånluft i ett badrum samt matsalen. Frånluft i köket via köksfläkten när nu den är på (kommer endast vara vid matlagning pga ljudvolymen). Samt frånluft från det andra badrummet när den badrumsfläkten går (styrd via antingen fuktsensor, rörelsedeckare eller lysknapp. Samt ett tidsrelä för lite "efterkörning")
Fråga: är det ok att att det bara är kontinuerlig frånluft från dessa 2 rum?
Sen en fråga kring plåtlådan på skorstenen. Jag hade tänkt montera dit en sk skorstenshuv. Kan en sån funka ihop med en sådan låda...? Det är 9 kanaler i skorstenen så det finns väl risk att de kanaler inte ligger i närheten av varandra, då kan det kanske bli en ganska avancerad låda :-/
Får en sån låda + fläkt verkligen plats med en skortsenshuv på plats. Huven hade jag iofs tänkt lokal plåtis få bocka till, så den går ju att anpassa litegrann.

Alt 2.
Dra helt nya kanaler för all frånluft.
Tanken är då att sätta frånluft ventiler i bägge badrummen samt köket. Alla tre kopplade till samma utblås som då består av en takfläkt typ TFER.
Fördelen är då att jag inte behöver gå genom tegelfasad. Bara ersätta ett par takpannor med en takgenomgång typ http://www.luftmiljo.se/pdf/tob-tos.pdf

Nackdelen är just jobbet och kostnaden med att dra nya vent-kanaler. Dock finns det vind där allt kan gömmas. Dock finns ett problem, det finns ingen som helst ingång till vinden över nybyggda delen...Så det måste jag fixa. Det känns dock som om man skulle vilja ha en sån ändå... Kan inte förstå hur man kan bygga en helt igenbyggd vind ???
Har även en fundering på köket som då kommer få dubbla frånluft, dock via egna kanaler, eftersom köksfläkten är kopplad till im-kanal i skorstenen. Finns det risk för oönskat flöde när köksfläkten är igång? Har iofs inte tänkt montera frånluften jättenära köksfläkten.


Så...det finns lite att fundera på.
Spontant känns alt 2 "renare". Men med förmodligen lite mer jobb och högre kostnad. Dock slipper man kostnaden för "plåtlådan" och slipper håltagning i tegelfasaden. Samt att man får kontinuerligt flöde från bägge badrummen och köket.

Tack TN-funkis för alla råd och synpunkter!




 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.