Som jag tolkat det så borde man kunna montera upp ett badrumsskåp med Glabete också...

I annat fall oavsett regler och annat så spolar man ju knappast vatten så att man kan få ett läckage genom tätskiktet bakom badrumsskåpet så plugga på och skruva om du vet att du ska ha skåpet där i framtiden...
Finns risken att du ångrar dig så välj att limma upp det istället.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Finns risken att du ångrar dig så välj att limma upp det istället.
Lite nyfiken här. Med vad / hur kan man limma ett badrumsskåp på kanske 10-20 kg så att det går att ta bort (utan att kaklet följer med eller i vart fall skadas) om man ångrar sig "i framtiden"?
 
Paul: Allvarligt, köper du hela den här grejen med att limma upp kommod och liknande? Jag menar helt allvarligt börjar inte saker och ting gå för långt nu? Inte på dig, men jag menar branschen som sådan.. Som någon nämnde tidigare skall man limma upp en kommod och handfat på säg 30-40 kilo så gäller det att man hängt plattorna i det värsta fixet i stan plus att det ska ha hunnit bli genom brunnet, vilket tar minst 1 vecka eller ännu längre om man har granitkeramik som inte suger. Det är väl ändå inte så att folk duschar mot kommoden? kan förstå och är helt med på att tillexempel tvålkoppar i dusch och krokar mm ska limmas, och även möjligtvis blandare men att enbart limma en kommod eller duschvägg är något jag aldrig någonsin kommer göra. Lovar att när den där kommoden ramlar ner så är det mitt fel då och tillverkaren kommer absolut inte ta ansvar. Har använt många av dessa superlim och det jag märkt är att limmet håller frågan är om glasyren på tant Olssons 2a handssorteringsplattor sitter kvar, eller ekfaneren på ikea skåpet... Saker och ting ska utföras korrekt och ordentligt från början, gör man det så varför ska jag limma en kommod?? Nu får man ju dessutom sätta plyfa i väggarna så om man gör om badrummet för 100 k kan man kanske ta en mer kostnad på 10 skivor osb a 120 kr... Somsagt detta är min mening och många håller säkert inte med mig...
 
KakelDanne skrev:
Paul: Allvarligt, köper du hela den här grejen med att limma upp kommod och liknande? Jag menar helt allvarligt börjar inte saker och ting gå för långt nu? Inte på dig, men jag menar branschen som sådan.. Som någon nämnde tidigare skall man limma upp en kommod och handfat på säg 30-40 kilo så gäller det att man hängt plattorna i det värsta fixet i stan plus att det ska ha hunnit bli genom brunnet, vilket tar minst 1 vecka eller ännu längre om man har granitkeramik som inte suger. Det är väl ändå inte så att folk duschar mot kommoden? kan förstå och är helt med på att tillexempel tvålkoppar i dusch och krokar mm ska limmas, och även möjligtvis blandare men att enbart limma en kommod eller duschvägg är något jag aldrig någonsin kommer göra. Lovar att när den där kommoden ramlar ner så är det mitt fel då och tillverkaren kommer absolut inte ta ansvar. Har använt många av dessa superlim och det jag märkt är att limmet håller frågan är om glasyren på tant Olssons 2a handssorteringsplattor sitter kvar, eller ekfaneren på ikea skåpet... Saker och ting ska utföras korrekt och ordentligt från början, gör man det så varför ska jag limma en kommod?? Nu får man ju dessutom sätta plyfa i väggarna så om man gör om badrummet för 100 k kan man kanske ta en mer kostnad på 10 skivor osb a 120 kr... Somsagt detta är min mening och många håller säkert inte med mig...
Jag håller med:)
 
Tyresö
KakelDanne skrev:
Paul: Allvarligt, köper du hela den här grejen med att limma upp kommod och liknande? Jag menar helt allvarligt börjar inte saker och ting gå för långt nu? Inte på dig, men jag menar branschen som sådan.. Som någon nämnde tidigare skall man limma upp en kommod och handfat på säg 30-40 kilo så gäller det att man hängt plattorna i det värsta fixet i stan plus att det ska ha hunnit bli genom brunnet, vilket tar minst 1 vecka eller ännu längre om man har granitkeramik som inte suger. Det är väl ändå inte så att folk duschar mot kommoden? kan förstå och är helt med på att tillexempel tvålkoppar i dusch och krokar mm ska limmas, och även möjligtvis blandare men att enbart limma en kommod eller duschvägg är något jag aldrig någonsin kommer göra. Lovar att när den där kommoden ramlar ner så är det mitt fel då och tillverkaren kommer absolut inte ta ansvar. Har använt många av dessa superlim och det jag märkt är att limmet håller frågan är om glasyren på tant Olssons 2a handssorteringsplattor sitter kvar, eller ekfaneren på ikea skåpet... Saker och ting ska utföras korrekt och ordentligt från början, gör man det så varför ska jag limma en kommod?? Nu får man ju dessutom sätta plyfa i väggarna så om man gör om badrummet för 100 k kan man kanske ta en mer kostnad på 10 skivor osb a 120 kr... Somsagt detta är min mening och många håller säkert inte med mig...

Går det verkligen till så att man limmar ett handfat i kaklet? Det låter ju helt vansinnigt - du måste sitta i en riktig rävsax om du lämnar ifrån dej ett sånt jobb och allt annat än limfogen går sönder - vilken rysare!
Även om fixet håller, hur kan man vara så säker på att skivmaterialet i väggen håller?

Skönt att jag inte är i badrumsbyggar-branschen - jag skulle ju inte kunna sova om nätterna då.
 
Knycker tråden lite..
Vi har en vikbar duschvägg som ska sättas upp i kaklat badrum med Gyproc glasroc på spånskiva. Byggaren sa att jag kunde borra fram till glasroc, silikona och sen skruva. Mailade BKR och de vill att jag ska limma hela profilen mot kaklet. Känns som om jag kommit i kontakt med två ytterligheter! Hur gör folk?
 
KakelDanne skrev:
Paul: Allvarligt, köper du hela den här grejen med att limma upp kommod och liknande? Jag menar helt allvarligt börjar inte saker och ting gå för långt nu? Inte på dig, men jag menar branschen som sådan.. Som någon nämnde tidigare skall man limma upp en kommod och handfat på säg 30-40 kilo så gäller det att man hängt plattorna i det värsta fixet i stan plus att det ska ha hunnit bli genom brunnet, vilket tar minst 1 vecka eller ännu längre om man har granitkeramik som inte suger. Det är väl ändå inte så att folk duschar mot kommoden? kan förstå och är helt med på att tillexempel tvålkoppar i dusch och krokar mm ska limmas, och även möjligtvis blandare men att enbart limma en kommod eller duschvägg är något jag aldrig någonsin kommer göra. Lovar att när den där kommoden ramlar ner så är det mitt fel då och tillverkaren kommer absolut inte ta ansvar. Har använt många av dessa superlim och det jag märkt är att limmet håller frågan är om glasyren på tant Olssons 2a handssorteringsplattor sitter kvar, eller ekfaneren på ikea skåpet... Saker och ting ska utföras korrekt och ordentligt från början, gör man det så varför ska jag limma en kommod?? Nu får man ju dessutom sätta plyfa i väggarna så om man gör om badrummet för 100 k kan man kanske ta en mer kostnad på 10 skivor osb a 120 kr... Somsagt detta är min mening och många håller säkert inte med mig...
Absolut gör jag inte det, och i detta fallet var det tal om ett badrumsskåp vilket förvisso inte är att jämföra med en tung kommod, men som du kan läsa i det jag skrev tidigare nedan så har jag väldigt liten förståelse för varför man inte bara skruvar upp det och thats it !

Gillar din kommentar om Tant Olsson... haha :D

Jag bygger alltid med plyfa eller osb bakom och bekymrar mig inte ett enda dugg för att skruva fast saker i detta när det ska hängas upp någonting då jag anser att jag med största sannolikhet får mindre bekymmer i framtiden med detta tillvägagångssätt än ifall jag försökt limma upp sakerna vilket mest verkar bökigt.

SÅ...jag är helt med dig !!! d^_^b


Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag tolkat det så borde man kunna montera upp ett badrumsskåp med Glabete också...

I annat fall oavsett regler och annat så spolar man ju knappast vatten så att man kan få ett läckage genom tätskiktet bakom badrumsskåpet så plugga på och skruva om du vet att du ska ha skåpet där i framtiden...
Finns risken att du ångrar dig så välj att limma upp det istället.
Kan bara hålla med om att det spårat ur med alla dessa förståsigpåare som ska tycka och tänka om hur det ska göras...
Merparten av dessa skrivbordsnissar har aldrig ens varit ute i verkligheten och sett hur det fungerar... q(;^;)p

Ungefär på samma sätt fungerar det hos köksförsäljarna som säljer in superhäftiga lösningar utan att förstå vad det innebär i praktiken när det ska monteras...
På ritningarna står det ofta "snickare löser på plats"... Hhmm...
 
Tyresö: Ja, dom påstår att det ska funka.... men som sagt gissa vem som får skiten när det rasar... Sover gör jag inte, blundar ett tag sen går jag upp ;)
 
KakelDanne skrev:
Tyresö: Ja, dom påstår att det ska funka.... men som sagt gissa vem som får skiten när det rasar... Sover gör jag inte, blundar ett tag sen går jag upp ;)
Ha ha ha ha ha... som en annan då...

Man sitter ju här den mesta tiden... :x

Har precis vaknat till efter ett par timmars blundande och nu kan man ju sitta här ett tag och sen får man se om man blundar en stund igen... i bästa fall...:x
 
Tack Stringfellow, det förklarar det hela.

Mvh,
Björn
 
Handfat vete katten om jag skulle limma upp, men duschdörrar Ja
Har limmat 2 duschstänger den här veckan, helt suveränt: 1 klick på varje hållare tryck dit mät in, klart på 1min... värre var det med komoden... 2 hål i granitkeramik tog väl 10min med halvkass borr som blev slut

I lådan från Veidec är det med en rengöringsskumsflaska som man rengör med, sen är det en primer som ska på, ska göras på båda ytorna, sen limmar man
 
Nu är det inte duschdörrar eller handfat som ska upp utan en toarullehållare samt ett väggskåp som är ca 30 cm brett och kanske 150 cm högt...
 
Jag rev 1987 en utbyggnad som bla innehöll badrum där ett badkar stod längst in i det långsmala rummet. Våtrumstapet på väggarna och våtrumsmatta på golvet. Spånskiva på väggarna med träreglar byggt 1969. Det satt små korgar, duschstång med hållare skruvat i väggarna ovanför badkaret, det var hål efter minst 3 omgångar av liknande grejer när vi flyttade in 1984 men jag gjorde inget åt det eftersom vi visste att vi skulle bygga om på sikt. Vi och föregående ägare spolade alltså vatten på väggar med gamla borrhål i under en lång följd av år tom hål där skruvarna var borta så vattnet kunde rinna rakt in.
Vid rivningen så var det fuktskadat just kring de öppna hålen, ca 25 mm i diameter men inget murket eller förstört, kring hålen där det fortfarande satt skruv men ingen silikon var det ingen fuktskada alls.
Detta efter åratal av vattensprut rakt på.
Utifrån det så borrar jag alltid och pluggar/skruvar när jag sätter upp nåt i ett badrum, blev det inga vattenskador i vårt första hus där det satt spånskiva med hål i blir det knappast nån skada i väggar med lättbetong lr våtrumsgips heller.
Jag är inget proffs men tycker nog att rädslan för vatten är överdriven, det en sak om golvbrunnen är felmonterad men att skruva upp en duschvägg där hålen tätas med silikon och sen täcks av listen är ofarligt i min värld.
 
  • Gilla
nezze och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.