När jag var ner igår och kollade på min fjärrvärmecentral så stog det 153,413MWh på mätaren. Jag ställde ner temperaturen 1grad till 19grader när jag ändå var där nere då jag tycker det är något varmt i huset just nu. När jag tittade idag ett dygn senare så står den på 153.631MWh dvs 218kwh?! Det har varit max 10grader minus ute och har som sagt 19grader inställt. Om detta fortsätter så kommer jag få ca6500kwh på en månad? Och då är det knappt kallt ute?

Har förvisso lika varmt i garage och källare då alla elementens termostater står på fullt. Om jag ställer ner dessa, minskas förbrukningen eller ger det inget? T ex att endast ha 5grader i garage och kanske 14 - 16 i källare kan det ge någon effekt?

Kommer ju bli ruinerad när det blir en riktigt kall månad med t ex -15 och nedåt. Då lär ju kwh dra mot 10-15k eller något sånt känns det som?

Någon som har tips/ideer vad man kan göra eller kolla på?

Eller är det jag som läst fel på min mätare kanske?

Edit! Vi är 2 vuxna i hushållet och duschar inte länge. Huset är på 120kvm boyta samt 76kvm källare + 15kvm garage. Det är även ca50kvm "outgrävd" källare som inte är uppvärmd. Huset är från 1960. Betong/puts.

Bild på mätaren bifogas.
 
  • IMG_0083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför i all världen har du 20 grader i garaget? Ett 60-tals garage är väl inte direkt isolerat. Ställ ner till fem så lär du spara typ 50 kWh/dygn.
 
Det är föregående ägare som hade 23grader inomhus/källare samt garage. Flyttade in för 2 dagar sen så har inte hunnit reflektera över det. Ställde iaf ner tempen till 19 nu igår och vred ner termostaten på elementet i garaget till halva så får jag se hur kallt det blir där inne

För det är väl på elementen jag styr detta? Iaf i garaget. Dom andra på boytans plan ska väl vara på max och sedan regleras dom utav fjärrvärmecentralen?
 
Sambandet mellan temperatur och kostnad är ganska enkelt. Det är dyrare att ha varmare vare sig det är garage, boyta eller källare. Skruva lugnt ner termostaterna i garage och källare så sjunker förbrukningen.

Detta med att låta värmesystemet jobba utan att störas av termostater kan öka ekonomin något om det är fråga om en värmepump såvitt jag förstår. När du har fjärrvärme så kan ett utbrett användande av termostater möjligen sänka nätets kapacitet, men det påverkar inte din ekonomi.

Erik
 
Då vrider jag ned värmen på elementen i garage och källare så får vi se :) Dock måste jag byta alla i källaren då dom inte verkar trycka in "piggen" på elementet. Får göra det imorgon.

Tack för snabba svar.
 
Motionera piggarna lite försiktigt med en hammare så slipper du nog byta termostaterna.
 
Låter aningen mycket men jag ligger på samma föbrukning nästan på 215m2 och garage på 35 men då är det mkt isolerat !, uppvärmt till 10gr.
Din förbrukning är 9kW i snitt mao.
Att ha lika varmt i garaget låter lyxigt, dra ner till 10gr och jämför dygnsdata som första åtgärd. Har du någon isolering i kåken? Vinden? Väggar?
 
Har nu endast några plusgrader i garaget samt sänkt lite på 2 av elementen i källaren, dom andra 2 elementen i källaren måste jag byta termostater på. Med dessa ändringar verkar jag ha kommit ner till 138kwh/dygn.
I dagsläget är det ganska oisolerat i hus o garage. Jag kommer tilläggsisolera vinden i början på januari, sen till sommaren blir det dränering och då kommer jag passa på att isolera utvändigt runt källaren. Borde kunna gå ner mot ca 100kwh / dygn då känns det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.