Hej!
Jag tror att nåt är galet med våran fjärrvärme.
Tycker förbrukningen är väldigt hög.

I oktober förbrukade vi ca 1900kwh

I november förbrukade vi ca 2900kwh. Fortsätter det som nu så blir det över 3000 i dec.

Grannen som har exakt likadant hus men 3grader varmare inne förbrukade ca 1100kwh i oktober och 1900kwh i november.


Vi ligger mycket högre i förbrukning och vet inte vad jag ska göra.

Varken jag eller grannen kan så mycket om fjärrvärme.

Vi bytte till fjärrvärme i juni.

Tempen är inställd på 17,5grader och då har vi ca 20grader inne, kurvan är sänkt till 1,14 och då håller det även 20grader när det är kallt ute, så kurvan verkar bra inställd.

Grannen har sin central inställd på 23grader och de har även 23grader i huset.

Men trots att de har 3 grader varmare inne så har vi ändå mycket högre förbrukning.

Finns det nåt mer än temperatur man kan ändra som gör skillnad på förbrukningen ?

Centralen snurrar på för fullt dygnet runt.
Kan det bli bättre/billigare med en inomhusgivare ?
Måste man ha en dyr QAA78.610/101 eller QAA55.110/101? eller finns det någon universal som passar och är billigare ?

Huset är 105
m2 + 30m2 garage/föråd

Centralen heter SweTherm Villaprefab typ Castor DS60.
Reglercentral värme: Siemens RVS46.530/1
Värme framledningsgivare: Siemens QAR360.430/109
Utegivare: Siemens QAC34/101

Mätaren som visar förbrukning heter: Metrima F27

Lite mer info:
Framledningstemp: 44,5
Utetemp: -8,4
Ingående temp: 91
Utgående temp: 43
Förbrukning temp: 48,6

Sedan den 1/12 fram tills nu har fjärrvärmen förbrukat 5,59kwh/timme - 134,28kwh/dygn.
Fortsätter det så kommer det bli strax över 4000kwh för december. På tok för mycket!

Väldigt tacksam för hjälp!


93925676.jpg


649201045029P75aa.jpg

Våran leverantör är: http://www.kristinehamnsenergi.se/fjarrvarme/

Mvh Marcus
 
Redigerat:
Hej,

Spontant så låter din förbrukning inte så farlig, min låg på 3 100 kwh under november.
Jag har dock ett gammalt hus från 1929+69 på 135 kvm och källare samt garage på totalt 100 kvm med några radiatorer i.

Men eftersom din granne har ett "likadant" hus så är det ju bättre att jämföra hans värden och inte mina.
Förbrukning beror ju inte enbart på hur varmt man har det inne. Är ni fler i hushållet som använder er av varmvatten? Har din granne tilläggsisolerat ex vinden? Var mäter din granne sin innetemperatur och var mäter du - det är stor skillnad om termometern sitter vid ett fönster kontra mitt i rummet:)

Eftersom du verkar ha bra kontakt med din granne så skulle jag föreslå att du ställer in din central exakt som hans. Då kan du lätt se om det är några "skillnader" på era hus och/eller vanor. Ex så kanske han har en kurva som är lägre än din men med en +2 graders förskjutning. Det betyder att hans central inte går upp lika högt i effekt när det är extremt kallt ute. Eftersom det under november har varit kallt (i alla fall där jag bor) så får man en lite mindre förbrukning på det sättet, men också lite kallare ex på nätterna då temperaturen är som lägst.

För att ytterligare jämföra dig och mig så är min kurva på ca 1,1 med +0 i förskjutning och drar mer än dig...måste nog isolera bättre tror jag:D

Om du söker på forumet så hittar du massor av trådar som beskriver inställningar och tankar kring detta.

Lycka till
JonN
 
Husen är byggda 1968 och isolering är samma vad jag vet.
Vet inte vart grannen mäter temp, men vi har samma temp i alla rum.
Vi är 2 vuxna och 2 tvillingar på 8månader.
Grannen är 2vuxna och 1barn på 3år.

Vi förbrukade ca 200kwh per månad i varmvatten, var samma på 3 månader så borde vara ca 200kwh för varmvatten nu oxå per månad.
Grannens fjärrvärmecentral ser inte ut som den vi har och vet knappt hur våran funkar, så vet inte hur deras funkar och det vet inte dom heller. :) Men tror det är samma reglercentral iaf, ser likadan ut iaf.

Vad menar du med +2 graders förskjutning ? Enda som finns att ändra är reglerkurvan, hittar inget om tex +2grader förskjutning.
Reglerkurvan var inställd av installatör på 1,24 som är standard enligt manual och den går att ändra med 0,02 i taget. Med 1,24 så ökade tempen inne med 2,5grader när de var -20 ute.

Vilka inställningar är det vi ska kopiera från grannen ?
Finns det fler än temp och reglerkurvan ?
Vi testade i ett par dygn att ha temp på 23 som grannen, tempen inne hamnade strax över 23grader då (för varmt) och förbrukningen ökade rätt mycket. Gjorde av med nästan 9kwh i timmen då.

Fick tips på ett annat forum om att ev mätaren kan vara trasig eller en givare till returen som mäter fel. Vad tror du om det ?

I manualen som jag hittade på nätet till reglercentralen så finns det med för användare och installatör, men en del inställningar står inte med.
Finns det nån manual där allt står med ? Vore kul o veta vad alla parametrar är för nåt. Är runt 5-10 parametrar som inte står med i manualen.

Kan man se nånstans hur varm varmvattnet är som värms upp i centralen ?

Har läst många trådar om fjärrvärme, men har inte blivit så mycket klokare :)

Hittar jag ingen lösning så får det bli att kontakta Kristinehamns Energi, så får de komma och felsöka.


En sak jag funderar på.
Nu så kör centralen ut hög värme hela tiden. (Vad jag har sett)

Med vedpannan vi hade förut så körde den ut värme när det var kallt, men när det kom upp i lagom temp så sjönk tempen ut till elementen rätt mycket.

Är det normalt att centralen gör så ?
Temperaturen ligger ju på samma hela tiden inne, så det borde väl stämma ?

Förbrukningen förut i ved var ca 22kubik på vinterhalvåret med en 30år gammal CTC kombipanna med utegivare. Fast då var det ojämn värme, var kallt på morgonen, när pannan slocknat...
 
Redigerat:
Hej,

Jag kan inte så mycket om vedpannor annat än jag gärna hade haft en i källaren för att minska min förbrukning av fjärrvärma:)

Angående centralen så är min av äldre modell och har på framsidan ett reglage där det står -8 till +8. Det innebär att jag kan parallellförskjuta kurvan och på så sätt öka innetemeraturen med -8 till +8 grader ca. Jag har endast utomhusgivare.
Sedan om jag petar bort locket så finns det en massa härliga knappar att vrida på med skruvmejsel. Där kan man ställa lutningen på kurvan. Sedan finns det en massa extra så som max temp ut på radiatorerna etc. Men de har jag jag aldrig skruvat på. Jag har hållt mig till lutning och + o - på kurvan. Det finns säkert andra som har testat mer...
Din central ser ju modern ut och jag vet inte om du har en lucka med dessa knappar på. Tycker dock att det borde finnas någonstans.

En fjärrvärmecentral är ganska enkel men visst finns det ventiler mm som kan gå sönder. Ex för mig var att jag hade dåligt varmvatten, men efter att en kunnig person tittat på centralen och luftat en ventil så blev det bättre. Tyvärr så vet jag inte exakt vad han gjorde. Tror dock att när det gäller värmesidan till radiatorerna så ska det antingen fungera eller så gör det inte det, men jag kan ha fel...

Du bör ha en display med som du kan stega dig runt i. Där ser du inkommande värme från fjärrvärmeveket, din retur dvs den värme som du skickar tillbaka, differensen dem två emellan samt din förbrukning i Kwh. Det ska finnas en termometer i vid röret som leder ut till dina radiatorer som visar tempen ut på dem. Jag har satt en extra utanför centralen men det behövs nog inte.
Det varmvatten som värms i centralen syns inte på någon display utan i mitt fall så är det bara ett vred från 1-5 där man får ställa på känn.

Effekten hos mig drar iväg då jag har ett gammalt hus med många grova rör och mycket vatten i systemet som kyls av. Alla går i källaren där det är kallt och isoleringen är dålig - som du hör så har även jag en del att tänka på för att minska förbrukningen:)

Men om du känner dig osäker på din central och funktion så ring till din leverantör. Själv har jag Vattenfall och hos mig finns det en glad tekniker som gärna grottar in sig på detaljer. Det finns säkert även en hos dig och då kan man ta ett första snack över telefon. Om det inte hjälper så kan dom alltid komma ut, men då brukar det kosta pengar.

Lycka till och berätta gärna vad du har kommit fram till.

Häls
JonN
 
Under december var förbrukningen på ca 4400kwh.
Räkningen hamnade lite över 3000kr, grannens räkning var på 1000kr mindre.

Hade nyss besök av en av cheferna från fjärrvärmebolaget.

Han tyckte allt såg normalt ut med våran förbrukning.
Sa att det var svårt att jämföra med grannarnas hus även fast de är exakt lika..

Högt delta värde var bra, ju högre desto mer effektiv är uppvärmningen.


Han ansåg att en innegivare inte gör nån skillnad, var tydligen bara 2st hushåll i denna stad som hade innegivare.
Men han skulle ta fram ett pris på en iaf och så skulle han kolla upp lite mer vad grannarna har för förbrukning.

Mätarna som sitter är det inget fel på, det har aldrig varit nån som krånglat vad han visste.


Finns väl inte så mycket att göra. eller ?
Bara betala o njuta av värmen.....
 
Hej!

Hur ser värmesystemt ut i huset? Golvvärme radiatorer eller en kombination? Hur många cirkulationspumpar har du? Om du har golvvärme sitter det en pump och shunt vid den? Har du varmvattencirkulation?

Läste att huset var från -68 och då antar jag att du har radiatorer, har du termostater på dessa?
 
Redigerat:
Kolla kåken med värmekamera det kan ju vara hål i isoleringen. Säg att någon flyttat på en bit isolering på vinden det är mycket svårt att märka om man inte går upp på vinden eller kollar med kamera.

Ni har ingen fläkt som står och suger ut luften någonstans?
 
Bara vanliga element med termostater som står fullt öppna förutom i sovrummet där vi har lite lägre temp,
ingen golvvärme.
1 cirkulationspump.
Ingen varmvattencirkulation.

Ingen fläkt som suger ut värme/luft.
Isoleringen på vinden ligger som den ska.
 
Hej igen,
Tack för infon.

Jag ser ett problem med ditt låga deltaT vilket ger dig ett stort flöde som i sin tur kan ge ett stort mätfel om dina tempsensorer skulle råka vara felkalibrerade. DeltaT i detta fallet tolkar jag utan att vara proffs till bara 1,5 grad(framledningstemp-retur) vilket jag tycker är för lågt vid fjärrvärme.

Har själv fjärrvärme och läst massor om det här och min nästa åtgärd om jag var dig är att:

1. Kolla så att den cirkulationspumpen står i läge 1
2. Höja framledning till 50 grader, om din kurvlutning känns bra så får du fasförskjuta kurvan, samma kurva lyfts upp. Det gjordes nyligen i en annan tråd med just din reglercentral.
3. Då du höjer framledningstempen kommer du får reglera ner termostaterna till önskad rumstemp. Då kommer de strypa tills du får rätt värme vilket är bra då det minskar flödet igen och deltaT ökar.

Mvh
 
Hej,

Fick du någon genomgång av styrutrustningen när du hade besök av fjärrvärmebolaget? Det jag reagerar på när jag läser ditt första inlägg är följande:
Tempen är inställd på 17,5grader och då har vi ca 20grader inne, kurvan är sänkt till 1,14 och då håller det även 20grader när det är kallt ute, så kurvan verkar bra inställd

Jag har nyss fått fjärrvärme installerat och när de körde en kort instruktion med mig så var istruktionen som följer:
I utgångsläget, ha 20 grader inställt då det är standardvärdet. Justera in kurvan (det var det vi gjorde tillsammans vid instruktionen) Normalt för sundsvall var ca: 1.0 - 1.1. Men då jag satsat på ett lågtempsystem med större radiatorer så provade vi med kruva 0.9 från start. Så mitt utgångsläge var mao. 20 grader och kurva 0.9. Efter någon vecka med varierande temperatur märkte vi att inomhus temp i realiteten var mellan 22-23 grader. Så därav justerade jag ner kurvan till 0.84 (fortfarande 20 grader inställt) och där har den varit sedan slutet av november. Hitills har vi klarat alla tempsvängningar som varit utan att hamna under 19,5 inomhus (var -29 ute den dagen). Normalt ligger vi runt 20.5 - 21 grader inomhus numera.

Vidare så fick jag uppfattningen att gradinställningen i övrigt var till för finjustering (parallellförskjutning) av kurvan samt att det är det värde som man nyttjar för t.ex. nattsänkningen. Typ 20 grader på eftermiddag/kväll fram till 23 och sedan slår automatiken om värdet till 18 grader fram till morgonen eller vad man nu vill ställa in. Man kunde även ställa ett värde t.ex. 17 grader som man aktiverade om man skulle resa bort en längre tid och på så vis spara förbrukning.

Som jag upfattar dina inställningar, baserat på de instruktioner jag fick, så har du en allt för brant kurva som du sedan kompenserat ned genom att sänka inställningen av grader till 17,5 och på så vis lyckats erhålla runt 20 grader inomhus. Jag har inte det minsta aning om det på något vis kan påverka förbrukningen. Jag tyckte bara att det såg lite konstigt ut och att det inte stämde med de instruktioner jag fick gällande styrutrustningen.

Jag kan också nämna att min styrutrustning var trasig vid leverans och vad jag kan se på bilden har vi exakt samma reglerutrustning. Så trasiga finns det. Detta medförde att vi under några dagar förbrukade rejält mycket mera än vad vi skulle gjort med en fungerande lösning. Dock slapp vi betala det så installationen pågick.

Du kanske kan be att man byter ut utrustningen. Det tog ca: 10 minuter. Bara så att du kan vara helt säker på att det inte är något strul med utrustningen.


/Mattias
 
Kurvan ställs efter husets förmåga att hantera utomhusvädret, om den kruvan ligger högt i diagrammet så kan man få fasförskjuta ner och ligger den lågt fasförksjuta upp.

Jag uppfattade det som att kurvan var ok då han höll samma temp inne oavsett uteväder, så ska det fungera.

Däremot kan man fundera på husets egenskaper vad gäller isolering då man måste välja en så brant kurva som måste fasförskjutas ned. Huset kräver mycket varmare framledning när utomhustempen sjunker.

Men bra med mer info och möjligehter att felsöka så trådskaparen får ordning på sin förbrukning som är på tok för hög enligt mig.

Min fjärrvärmeförbrukning i okt, nov och december har legat på ca 1400, 1650 och 2450, då har jag ca 130m2 i två plan och VVC i 10m kulvert.
 
Fast det är just detta jag inte förstår gällande problemet (om jag nu fattat instruktionen rätt för reglerutrustningen). Enligt grundinställningarna är kurva 1,24 inställd för att leverera normaltemp 20 grader inomhus. Om man övertid märker att det är för varmt eller för kallt inomhus justerar man kurvan i steg om 0,02 uppåt eller neråt tills man har 20 grader inomhus. Dvs. ökar eller minskar framledningtemp till värmesystemet.

Med inställningar som nu finns så borde det vara runt 17,5 grader inomhus om kurvan är någorlunda inställd. Det låter orimligt att en inställd normaltemp på 17,5 ska ge 20 grader inomhus om kurvan är korrekt inställd. Att huset håller samma temp oavsett väder borde inträffa om man höjer normaltemp från 17,5 till 20 och sedan justerar ner kuran om ste på 0,02 så att framledningstemp sänks till en nivå som verkligen ger 20 grader inomhus. Vad är annars vitsen med att ha ett normaltemp värde att gå efter?

Återigen, jag är nybörjare själv så det är inte säkert att jag fattat allt rätt, men något verkar konstigt med styrutrustningen eller inställningarna. Om jag vore i samma sits skulle jag be att man bytte utrustning och hjälpte till att justera in huset från leverantören för att utesluta fel.
 
Hej,

Jag har inte ens samma reglercentral som ni men har antagit att det är samma princip. Då ställer man kurvan enligt ett diagram av framledningstemp och utetemp, när man funnit rätt lutning så juster man sen fasförskjutningen på ratten som är graderad. Så här har jag förstått det.

Sen har jag tolkat det som fjärrvärmeverken gillar när kunden tar ut högt deltaT, för mig som kund funkar det bra för mig med och det innebär lite högre framledningstemp än jag behöver och sen stryper via termostater i varje rum. Det brukar ge lägre flöde och högre deltaT
 
Bambi:
Delta T är väl inte 1,5.?

Vad jag har läst om Delta T så är det såhär:
Vad är delta T?
Delta T är avkylningen hos det fjärrvärmevatten som passerar fastighetens värmeväxlare. Exempel Inkommande fjärrvärmevatten 90 grader, utgående 55 grader ger delta T (90-55) 35 grader.

Temperaturerna i mitt första inlägg var:
Ingående temp: 91
Utgående temp: 43
Förbrukning temp: 48,6

Då är väl delta t på 48,6 ?


1. pumpen står på läge 1, även kört den på 2 & 3, men har inte varit nån märkbar skillnad i förbrukning.
2 & 3. Alltså höja värmen i huset med centralen och sänka på termostaterna. Detta var inget bra och ökar förbrukningen enligt fjärrvärmeleverantören.
Vilken tråd var det ? sökte, men hittade ingen med samma central som jag har.


Mattias_Maria:
Jag fick en liten genomgång vid installation.
Ville jag ha varmare eller kallare så skulle jag ändra på +/- knapparna. Kurvan skulle jag bara ändra om tempen sjunker eller ökar vid kyla ute.

Ökar jag till 20 på centralen och sänker kurvan så blir det varmare än det är med nuvarande inställningar och förbrukningen ökar lite...

Vad jag läst så betyder inte 20grader inställt på centralen, att det ska vara 20grader i huset. Vet dock inte om det stämmer, men var på en fjärrvärmeleveratörs hemsida jag läste det för ett tag sedan...


Här finns det en manual till reglercentralen RVS46.530, om nån vill kolla.
http://www.sollentunaenergi.se/fjarrvarme/dokument/Manual_Siemens_RVS46530.pdf
 
Hej,

Jag menade att din slinga bara har deltaT 1,5 grad, du tar ut 44,5 och lämnar tillbaka 43, din retur blir i stort sett samma som skickas tillbaka till fjärrrvärmeverket. Höjer du framledning till högre än du behöver och sen stryper på termostaterna så kommer du får lägre flöde vilket ger lägre retur vilket jag tror kommer ge dig lägre förbrukning.

Så blir din framledning 55 och sänker flödet så kanske returen blir 35, då har du helt plötsligt deltaT20 på din slinga. Nu var detta väldigt stor skillnad mot vad du har nu och man får prova sig fram, men det är åt det hållet du ska utan att tulla på komfort. Vid vilken temp och tempdiff jobbar dina element bäst osv.

Jag har lärt mig att det finns de som kan och inte kan av de som är proffs. OM du kollar på sid 18 i manualen så kan du se vilken framledningstemp du får vid olika kurvor och utetemp, om du där väljer en kurva som passar ditt hus och sen fasförskjuter den å det håll så tempen inne är konstant så är du rätt.

Jag behöver inte ha noga inställningar då jag gillar att använda rumstermostater för att få ner flödet av anledningen i mitt första meddelande så kan jag ta en kurva som är lite högre än jag behöver å sen begränsa på termostaten och du har juh ingen golvvärme och parkett att vara rädd om, då dessa har en maxframledningstemp
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.