Hej.

Har läst runt en del på forumet och jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden är och varför man inte kör med en hyfsat stor ack tank istället.

Mitt system är en IVT E9 och en tank vid sidan om på 300/160 där jag tror att bara varmvattnet används och inte något radiator vatten. WHY? Är detta en volym förstorare då?

Pumpen behöver väldigt sällan värma VV utan nästa hela tiden radiator vattnet som beror att huset behöver värmas och att det är en för liten tank.

Fråga 1.
Varför använder den inte de 300L som är i tanken som en buffert? Och alt 2 varför kör inte bergvärmen med stora tankar så den kan gå t.ex. i 1h för att sen vila i 1h t.ex. just nu känns det som den går ganska ofta fast kort då det är en liten buffert meddans på VV så går det väldigt sällan.

Fråga 2.
Är det gasen i system som värms upp och blir en buffert sen när kompressorn inte går så värmen det radiator vattnet?

Stort tack för en bra förklaring. Ny på detta men vill jätte gärna veta mer. Fundera även på att komplettera med en extern värmekälla kanske en vattenmantlad kamin framöver.
 
Hej!
Den externa VVB:n är inte en volymförstorare.
Jag har också en E9:a med 300l vvb samt en 100l tank som volymförstorare.

Varför man får sämre COOP mot en acc-tank vet jag inte, men du ska ju bara ha ett vist antal liter vatten per kwh pump för bästa ekonomi.

Den värmer radiator vatten och varmvatten på samma sätt via manteln.

En kamin är ett jättebra komplement, men inte en vattenmantlad, det kostar nog mer än det smakar.

Är din VP underdimensionerad eftersom du funderar på kamin?

Tror att det ska mycket till för att det ska löna sig att elda med ved när man har VP. Om man inte har gratis ved förstås.
 
Men den tar aldrig radiator vatten från tanken, utan den kör värmen direkt till elementen som det verkar och värmer bara tanken när VV behövs värmas. Ska det vara så? Borde den inte använde de där 300 L som en buffert?


Fråga 2 tänker jag mest hur den värmer radiator vattnet när den inte köra vi tanken. Vart finns värmen som den ta ifrån när vattnet går runt i elementen men har inte kontakt med tanken?

Vi har ty gratis ved, och jag blir lite avundsjuk när jag hör hur billigt / lite ved det går åt för att värma upp kompisars hus. Tänkte kanske komplettera med lite eldning när det är extremt kallt.
 
Du har en extärn varmvatten beredre. den beredaren har en lite beredare inne i den stora.
Den lilla bereedaren inne i den stora är på 160 liter & innehåller ditt tappvatten.
Den yttre beradaren (yttemantlen) innehåller 300 liter vatten, vaten som värms av värmepumpen (genom att värma upp yttermanteln så kommer innermnteln få samma tempratur till slut)

Värmepumpen har en trevägsventil, den ventilen styrs elektriskt. det är den ventilen som bestämmer om värmepumpens varma vatten ska värma radiatorerna eller din extärna varmvatten bedare.

En akumulator tank, är när man värmer en sor tank till hög tempratur, o sen kan radiator systemet hämta varmt vatten från denna.
En värmepump har sämpre COP, ju varmare vatten man tillverkar så man ska inte köra mot en akumulator.
En akumulator andvänder man vid vedelsdning, för att slippa läga i ver så ofta. en värmepump kan ju starta presis när den vill, så du har ingen nytta av att värma upp massa vatten (Ger ju bara sämre cop & värmeförluster)

En volymförstorare är ett kärl som radiatorvattnet går in i & ut ur, innan vattnet går till radiatorerna (serje kopplat med radiatorsystmet) Syftet med tanken är bara att ge systemet mer vatten, detta för att ge pumpen färre starter.
men man ska inte stirra sig blind på starterna! Många starter ger bästa COP! Sen kan man ju ofta göra andra inställningear för at minska starterna.

Skulle du ha an stor tank så vrmepumpen gick i en timme, så skulle tankan inne hålla väldigt varmt vatten (du har gått 1 tmme med jäte dåligt cop)
Dagens pumpen relerar rumstempraturen helt själv, utan radiator termostater, där för komer långa gångtider göra att radiatorerna blir onödigt varma, o långa stopp gör att radiatorenrna blir onödigt kalla. Överdriver man för mycke så kommer rumstempraturen att svänga, du får sämre komfort.

En värmpump (även kylskop eller ac anläggning) funkar så här:
Vi har en gas, gasen komprimeras i en kompressor. Deta får gasen att bli varm (allt man komprimerar blir varmt)
Sen låter vi gasen pasera kondensorn (det är en värmeväxlaren, o bergvärme anläggningen är andra delan av värmeväxlaren radiatorvattnet) så då blir radiatorvattnet varmt & gasen blir kallare, detta får gasen att övergå i vätskeform.
Vätskan rinner vidare för bi ett litet lite hål i et annars grovt rör (kompressorn komprimerade ju gasen & det kör att fi får ett högt tryck, det lilla hålet gör att vi har högt tryck fram till hålet, men på andra sidan sjunker trycket då vätskan får et större utrymme igen)
På andra sidan hålet har vi nu lågt tryck, o vätskan återgår till gasform, när en gas gör det blir den väldigt kall!) därför låter vi den göra det i en annan värmeväxlaren, som heter förångare. (andra delen på denna frångare är köldbärarvattnet)



en snabb o enkel förklaring.
Vi komprimerar en gas, då blir den varm (hade vi nu släpt komprimeringen hade gasen nått samma temp som vi började med.)
men vi lät ju gasen pasera radiatorvattnet, så det vart varmt, o gasen kallare (släpper vi nu på komprisionen så är ju gasen så många grader kallare som vi tig irå gasen. hade vi nu inte värmt gasen med borrvattnet så hade en ny komprision bara fått gasen till samma temp som efte kondensorn, därför måste gasen även värmas)

gasen blir flera minusgrader kall när den förånas i förångaren, därför går det bra att värma den med till synes väldigt kallt borrvatten.
 
zippa80 skrev:
Men den tar aldrig radiator vatten från tanken, utan den kör värmen direkt till elementen som det verkar och värmer bara tanken när VV behövs värmas. Ska det vara så? Borde den inte använde de där 300 L som en buffert?
Japp, den värmer bara radiatorvattnet för värmen och varmvattnet i den stora tanken när det behövs.

zippa80 skrev:
Fråga 2 tänker jag mest hur den värmer radiator vattnet när den inte köra vi tanken. Vart finns värmen som den ta ifrån när vattnet går runt i elementen men har inte kontakt med tanken?
Radiatorvattnet går i en slinga genom pumpen och värms där på samma sätt som varmvattnet värms.
zippa80 skrev:
Vi har ty gratis ved, och jag blir lite avundsjuk när jag hör hur billigt / lite ved det går åt för att värma upp kompisars hus. Tänkte kanske komplettera med lite eldning när det är extremt kallt.
Jag har eldat med ved i några år och har i stort sett lika billig uppvärmning nu som då, men jag slipper allt arbete.
Pumpen går utan tillskott till -25 sen sparkar den igång patronen.
Du kan ju lita på att dina kompisar är avundsjuka när du ligger på soffan och de jobbar i skogen för att få hem veden d^_^b
 
hehe sant!.. Schysst. Men nu när det är kallt så känns 80-90Kwh mycket per dag... När jag får igång lite teknik så kommer vi nog ligga på 100kwh kalla dagar.. 9kw pumpen går nästa konstant när det är -10 grader, men den verka klara sig fint utan el patronen.

Normalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.