Hej.

Undrar vad det kostar att gjuta platta till förådet? Medans dom redan är där och gjuter plattan till huset.

Tänkte en platta på ca 10 kvm och utan golv värme.

Hört att det ligger på ca 1000kr/ kvm men stämmer det? Och vilket pris kan man då få om man kommer överens att göra det SVART? (vet att det är olagligt)

500 kr/ kvm eller?

Hoppas på svar

Lissie ;)
 
Beror helt på hur det ser ut på platsen. Vem gör markarbetet? Hur mycket matrial behövs för detta osv
 
De kommer och gjuter plattan till vårt hus nästa vecka. Vi har bygglov för garage/carport också men har tänkt att vänta med den. Däremot är det väl smart att lägga plattan till förrådet eller garaget när de ändå är där?!! Men priset är ändå för högt tycker vi! Vi vill hålla nere kostnaderna, men man får ju inte vara dumsnål eftersom vi ändå ska bygga carport i framtiden!
 
Gör den själv då!

Inte så svårt och det finns en hel del om hur på detta forum
 
Hej
Jag har gjort hela min platta till huset själv, inklusiva vatten, avlopp, el, golvvärme och radonslang. Min platta är 170 kvm så det har varit ganska mycket jobb med denna men ska du bara ha 10 kvm utan någon golvbrunn och sånt så kan jag säga att det är inga problem att göra själv om man inte totalt har tummen mitt i handen. Vår platta har kostat ca 100000:- inklusive all grävning och fylnadsmassor, men som sagt vi har gjort allt själva!

I offerten vi fick från en grundfirma står det 240000:- för vår grund och vi gjorde den för ca 100´

Läs på här på forumet och prata med lite bygghandlare så ska du nog kunna fixa allt själv utom själva gjutningen för då krävs det lite vana.......

Lycka till
 
Mikael_L
Det borde inte vara så svårt att ganska snabbt bygga ihop en form med hjälp av L-kantelement i frigolit, och sedan lägga i lite armering. Sen är det bara att fylla plattan när ni gör husets platta.
Och det borde inte kosta så mycket, att köpa lite extra betong, och kanske få några hjälpsamma handtag av gubbarna som gjuter husplattan.

Men markarbetet är ju åtminstånde fysiskt krävande om ni inte har tillgång till någon grävare längre. Sen måste det dit en kubik grus också.

Ska förrådet vara uppvärmt? Det kanske också påverkar. Dels kan det kännas som en onödig kostnad att isolera ett ouppvärmt förråd, dels så vet jag faktiskt inte om man kan göra en platta med L-kantelement (frigolit) till en ouppvärmd byggnad. Måste man gräva till frostfritt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.