Hej alla

Tänkte berätta om mitt lyckade sågprojekt ifall någon annan tänker bygga lösvirke i lättbetong och känner att det behövs lite miniprojekt för att man har för lite att göra...

Bygga hus själv = tar ganska lång tid att limma väggar = dyrt att hyra lättbetongsåg eller jobbigt att såga allt för hand med risk för ej helt raka snitt. Så jag tänkte att man kunde bygga en såg själv.

Letade på blocket några månader tills en liten bandsåg med min såghöjd på 220mm lades ut. Köpte en ny klinga med hårdmetallsplitter (finns hos bla Toolus och Team Rix som även var billigast och var min leverantör) och sen breddade jag bara bordet med formplyfa och reglar. Pris 3000 för bandsåg (som antagligen kan säljas för samma pris igen eller som jag använda den i framtida verkstad) 1000kr för sågblad (2880mm).

Bilden från hämtningstillfället, videon när ett 500×600×200 mm block delas.

Efter 35pallar (hela huset) lättbetong börjar nu klingan bli lite slö och drar snett men har lätt tjänat in sina 1000kr.

/Pär
 
  • bandsåg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Tänker själv bygga i lättbetong framöver, det hela är mkt informativt! Om jag förstår det rätt är det alltså en helt vanlig bandsåg som är avsedd att såga trä med?

Undrar även om blockstorlek, 500mm tjockt har jag inte hört talas om. Vem tillverkar dessa? Har du murat hela huset med 500 tjocka block? Låter tungt och slitigt måste jag säga...
 
Det är en vanlig träbandsåg, fick med ett antal blad som kan användas för det.
Både H+H och Aeroc har 500mm djupa/tjocka block. Jo de är ganska tunga men det har gått bra, man slipper betala pengar till ett gym för att träna :) man tjänar altså pengar! Sen får man djupa/snygga fönstersmygar.

/Pär
 
Som o skära i smör med varm kniv :D

Tack för tipset.

/momin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.