Har i England införhandlat en mycket tjusig dimmer i mässing, som man tydligen kan programmera så att den fungerar med TVns fjärr.

Hur byter man ut en standard plast knapp mot dimmern?

Slå av strömmen i det aktuella rummet mha säkringen?
Peta loss plast knappen? Är det bara att ta en kniv och lirka loss?
Koppla in dimmern enligt instruktion?

Något som en någorlunda händig fd luciakronexpert kan tänkas fixa? Eller ska jag ringa elektrikern?

Berit
 
Tycker det låter som om elektriker vore en god idé ;)
Eller någon bekant med nödig elkännedom......
 
Berit skrev:
Något som en någorlunda händig fd luciakronexpert kan tänkas fixa?
;D ;D
Eftersom du är tveksam betr. dina egna kunskaper, så rekommenderar jag en elektriker! ;)
 
OK. Glöm kommentaren om luciakronor. Har monterat Engelska väggfasta lampor i hela huset. Är inte helt väck.

Enda frågan är egentligen hur jag får loss den lampknapp som sitter där nu.

Får jag det inte att gå ihop med den nya (vilket hänt förr när det gäller våra Brittiska vänner) så ger jag upp.

Berit
 
Okey då............ ;)
Stäng av strömmen/ta ut säkringen....
Om du kollar på ovan el. undersidan brukar det normalt finnas ett litet "jack". Stoppa in en liten skruvmejsel och vicka så släpper knappen. Ramen är normalt skruvad med 2 skruvar i brytaren. Ta bort ramen. Brytaren är fäst i dosan med två skruvar eller expanderande klämma. Innan du tar bort kablarna kolla vilken som är inkommande........
 
Tack!

Fick loss knappar och ram och såg att nya brytaren troligen behöver en annan dosa. Sambos bror och familj kommer på besök nästa vecka och ska bo i rummet med dimmern. Han är engelsman och elektriker - vill han ha ljus så kan han få sätta in dimmern :)

Och jag får hålla mig några dagar :(

Berit

 
Ja, du ser...............
En del har sladdbarn och andra har engelska elektriker i släkten ;D

Lycka till!
 
SnickarPelle skrev:
En del har sladdbarn och andra har engelska elektriker i släkten  ;D
;D ;D...och en engelsk elektriker ska man inte stöta sig med! ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.