Förr i tiden var det vanligt med 1-3 säkringar för uttag o belysning i hela huset/lägenheten (inkl kök), och det tror jag stämmer överens ganska bra med dagens riktlinjer på max 10 uttag eller ljuspunkter per grupp, och en grupp per 30m². Problemet är alla platsbundna apparater som TM, TT, VVP och även dammsugare och vattenkokare. Dvs kök bör ha extra grupper för uttag, och TM/TT ska givetvis också ha en egen säkring var. Om badrummet är renoverat med en anslutningspunkt för TM/TT så tycker jag att den ska fungera! Dvs att koppla in TM/TT på samma grupp som "resten" av lägenheten är fel. Nu kanske det går att förklara bort med svårigheter att dra nya grupper från centralen, och du har ju också huvudsäkringar som ska tåla all belastning. Du kan ju höra med förra ägaren (elektrikern) hur man resonerade.
 
Tack för bra info. Det jag tycker är intressant i sammanhanget är att badrummet nu ligger mitt emellan elcentral och kök. Så att skylla planeringen på svårighet att dra kabel finner jag inte rimligt (av förra ägaren då). Renoveringen av badrum innebar en sammanslagning av liten toalett (där elskåpet låg vägg i vägg) och badrum men helt nya ytskikt precis den väg som det hade behövts nya faser, till pelare och kök...

Så alla ytor där kabel hade kunnat dragits, med nya fräsningar och rör har varit helt exponerade...

Att göra detta nu i efterhand kommer förmodligen att vara betydligt mer jobb än om det hade gjorts ordentligt redan från början...
 
Vid såpass omfattande förändringar borde det ha planerats bättre. Det är ju alltid svårt att ge några fullständiga svar utan att ha sett installationen inkl huvudsäkringsstorlek. Är det automatsäkringar och jfb eller diazed kompletterat med jfb?? Ett lågbudget projekt kanske.
 
Jag vet inte riktigt hur ni nu resonerár men om man flyttar in i en lägenhet så är alla rör, dosor osv redan ingjutna i valv och väggar så det spelar ingen roll hur mycket elektriker man är så sitter rören och dosorna där dom sitter. Min lägenhet (är också elektriker) är byggd i slutet på 50-talet och här är det som så att badrummet ligger mellan ett sovrum och vardagsrum, dessa tre går på samma säkring, hall och kök går på samma säkring, spisen har sitt eget samt sen har vi ett rum och toa som är till en uthyrningsdel och har en egen liten central på en säkring. Detta system är helt normalt och orginal. Sen har jag själv dragit ut lite trefasmatningar till kök för att dela upp där på lite blandade grejer och en tvåfas till "extrarummet" då allt med dator och liknade gick på egen säkring när jag hade mitt kontor där inne. Men likväl, vill man inte bila i väggarna och/eller lägga ut en massa kulo från central så ligger rören och dosorna där dom ligger. Inget konstigt med det.
 
Ifö skrev:
Jag antar att du har trög diazedsäkring och inte moderna automatbrytare.
Stämmer bra, glömde jag att skriva;)

Kommer självklart att dela upp dem och övriga laster senare när vi kommer till centralen.
 
Glufsglufs skrev:
Jag vet inte riktigt hur ni nu resonerár men om man flyttar in i en lägenhet så är alla rör, dosor osv redan ingjutna i valv och väggar så det spelar ingen roll hur mycket elektriker man är så sitter rören och dosorna där dom sitter. Min lägenhet (är också elektriker) är byggd i slutet på 50-talet och här är det som så att badrummet ligger mellan ett sovrum och vardagsrum, dessa tre går på samma säkring, hall och kök går på samma säkring, spisen har sitt eget samt sen har vi ett rum och toa som är till en uthyrningsdel och har en egen liten central på en säkring. Detta system är helt normalt och orginal. Sen har jag själv dragit ut lite trefasmatningar till kök för att dela upp där på lite blandade grejer och en tvåfas till "extrarummet" då allt med dator och liknade gick på egen säkring när jag hade mitt kontor där inne. Men likväl, vill man inte bila i väggarna och/eller lägga ut en massa kulo från central så ligger rören och dosorna där dom ligger. Inget konstigt med det.
Tack för att du skrev ungefär det jag tänkte på. :)

//Patrik
 
Ja, men nu ligger elcentralen vägg i vägg med badrummet.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, men nu ligger elcentralen vägg i vägg med badrummet.
Visserligen men bara för att man är elektriker så betyder ju inte det att man kanske har behov eller lust att göra mer än vad man själv nöjer sig med (hur dumt det än är för personligen tänker jag över eventuell nytta i framtiden vilket visar sig hos mig där det är extra tändtråd till alla uttag vid fönster och andra ställen) och därmed bara gör det som behövs göras. beroende på ålder (kanske) så tänkte denna elektriekr möjligen så som många andra att 2det har ju funkat än så länge, så varför anstränga sig att göra mer".......typ.
 
"Skomakarens barn går utan skor"

//Patrik
 
Som sagts innan så är det inget konstigt med att det är så många rum på en och samma säkring i en gammal lägenhet.
Förr hade dom inte dammsugare på 2300W, ingen vattenkokare på 2000W och ingen diskmaskin heller för den delen. Så varför skulle man då dela upp det på fler grupper?
Det är så det är, vill du ha det på nåt annat vis så får du så vackert öppna plånboken och fixa det. Om elcentralen ligger på andra sidan väggen till badrummet så är det en liten sak att dra in en separat matning till tvättpelaren.
Alternativ två är att du inte kör allt samtidigt.
Något dolt fel är det inte snack om..
 
Just när befintliga lägenheter är underdimensionerade och det kräver dyrbar infräsning för att dra nya rör så tycker jag att det är rätt bra att man får dra en trefasgrupp i ett befintligt rör och dela upp på flera laster.

Genom att utöka från tre till fem ledare i röret från elcentralen till köket så tredubblar man möjlig belastning.

Allt detta förutsätter att det finns trefas framdraget.

En nödlösning för att slippa bila upp väggar, som torde vara fullt laglig, är att dra in grövre ledare mellan elcentral och kök, och där montera en undercentral. Det lär väl vara enda lösningen förutom att bila upp väggarna om det är enfas till lägenheten.


En annan lösning just när det gäller dammsugaren är väl att skaffa en med reglerbar effekt, eller gräva fram den gamla dammsugaren från 1970-talet. Dagens effekter behövs om man ska suga mattor eller 1970-talets heltäckningsmattor, men de gamla 60-70-tals-dammsugarna duger rätt bra för att dammsuga t.ex. ett parkettgolv eller en plastmatta...

(Ganska bakvänt att det idag finns dammsugare som funkar till 70-talets heltäckningsmattor, medan 70-talets dammsugare mest bara funkar till andra årgångars plast/linolium-mattor + parkettgolv :wow::x )
 
Ang. säkring till tvättmaskin/torktumlare så kan det vara ett alternativ att sätta in en 13amp. om man nu har automatsäkring.
 
Mazken skrev:
Ang. säkring till tvättmaskin/torktumlare så kan det vara ett alternativ att sätta in en 13amp. om man nu har automatsäkring.
Nja, Det är ett gränsfall att köra med 13 A och 1,5 mm2 ledning och samtidigt ligga med "planerad" överlast. Då är en tvåfasfördelning och 10 A säkringar en mycket bättre lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.