AndersS: Ja, om du har ett tvåvåningshus med självdrag, varmt inne och kallt ute, kan det inte då suga in i badrumsgallret för att det blir så mycket självdrag via övriga huset?
Och jag tycker väl att vi skriver samma sak egentligen. Jag skriver även, som du, att normalt har man inget tillluft till badrummet utifrån utan tillluft i andra rum, så varför skulle man inte kunna ha ett kallrasskydd?
 
För att det inte rasar genom självdrag som mynnar på taket, om det gör det så är tilluften i byggnaden inte fullgod. Om man inte vill tillföra mer luft så bör man strypa övriga frånluftsventiler, badrummet bör anses som det viktigaste utrymmet att ventilera..
 
JOW skrev:
AndersS: Ja, om du har ett tvåvåningshus med självdrag, varmt inne och kallt ute, kan det inte då suga in i badrumsgallret för att det blir så mycket självdrag via övriga huset?
Och jag tycker väl att vi skriver samma sak egentligen. Jag skriver även, som du, att normalt har man inget tillluft till badrummet utifrån utan tillluft i andra rum, så varför skulle man inte kunna ha ett kallrasskydd?
Som GzO skriver och att man inte ska sätta igen frånluften via självdragskanaler i taket när det gäller toa/bad. Får man in kyla den vägen när det är kallt ute har man andra problem med ventilationen i huset som ska åtgärdas istället.
 
Jag fortsätter på den här tråden.

Jag bor i ett hus byggt -82, flyttade in förra sommaren. Det är ett 1,5-planshus med dusch på nedervåningen.

Vi eldar i kakelugn 2 ggr per dygn och har luftvärmepump+elradiatorer och nu senaste månaderna har vi haft konstant kallras från takventilen i duschrummet. Tidigare i höst fick jag det alltid att vända om jag öppnade ett vädringsfönster på samma våning men nu funkar det inte (ska iofs prova igen med att ställa ett fönster helt öppet).

Har precis varit och inhandlat en fläkt på clas ohlson, för som det är nu känns inte bra - 10 min efter varje dusch så är det alldeles blött i taket pga kondensen. Men nu undrar jag - är det helt enkelt så att det borde funka med självdraget och att vi har för "tätt" på nedervåningen? Dvs att vi borde öppna upp mer på något sätt? Känns så fel att släppa in den 20-gradiga kylan, känns ganska kallt vid fönstrena redan nu :-/

Övrig info: noga med att stänga spjället så fort det går på kakelugnen. Tilluftsventiler i alla 4 sovrum på övervåningen. Vet ej om dusch-takkanalen är isolerad. Ytterligare en takkanal i badrummet på övervåningen (inget kallras där), samt en takkanal i tvättstugan på nedervåningen (där brukar det också vara kallras).

Tack på förhand.
 
Sådär spontant känns det som du borde ta upp för tilluft på nedervåningen också, gärna i så nära anslutning till kakelugnen som möjligt.

Tilluften uppe förbrukas av frånluften där, kakelugnen tar vad den får nere, med andra ord svänger flödet. Om du installerar en fläkt och tvingar flödet rätt så är risken stor att ugnen börjar ryka in.
 
Jo tyvärr så är det endast något enstaka fönster i hela huset som har luftspalt upptill (öppning/stängningsbart).. hade det varit varit så på samtliga så skulle det vara lätt att justera in en lagom nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.