Någon som varit med om dold budgivning?

Vi har en tomt på gång utanför Göteborg. Ett område med 10-15 tomter. Tidigare var det sagt att det skulle vara först till kvarn som gäller och att alla tomter skulle gå för 500tusen. Nu har ägaren ändrat sig och det blir dold budgivning med utgångspris 500tusen istället.

Priserna är på väg upp i området och sista tiden har priserna legat på 400-550 tusen för liknande objekt.

Vi vill väldigt gärna ha en tomt där men hur långt över utgångsprisen ska man lägga sig? 5%, 10% 20%...? Självklart svårt att svara på men är det nån som har nån erfarenhet att jämföra med?
 
Har tyvärr bara erfarenhet av öppna budgivningar.

Har ni någon aning om hur många intressenter det finns för tomten?
 
När vi köpte vår tomt förra sommaren så var det någon form av "dold" budgivning från början. Då fick man ge ett bud och sedan skulle dom återkomma efter att dom varit på semester en vecka.... :p

Även dom hade satt ett utgångspris som dom minst ville ha för tomten.

I alla fall hade vi varit med på andra budgivningar tidigare och "duttat" 10-20 tkr varje gång vi skulle buda, men nu drog vi på ordentligt direkt vilket gjorde att vi skrämde bort ca 40 intressenter direkt. ;D

Det slutade i alla fall att vi var två kvar, och då blev det öppen budgivning mellan oss där vi till slut drog längsta strået.. ;D
 
Vi förlorade en dold budgivning för några år sedan. Eller jag det är nog snart tio år sedan, Nacka kommun sålde ett hus som min pappa och jag tänkte köpa och bygga två lägenheter i...

ÄSch ja det hade ju inte riktigt med saken att göra, men den som VANN budgivningen hade formulerat sig "jag bjuder 5.000 mer än högsta bud upp till X antal kronor" (kommer inte ihåg han maxsumma) Jag tyckte det kändes som "fusk", men tydligen var det helt okej att skriva så...
 
men den som VANN budgivningen hade formulerat sig "jag bjuder 5.000 mer än högsta bud upp till X antal kronor"
Om alla gör så, så blir det ju i princip ekvivalent med en öppen budgivning, fast klaras av snabbare och folk luras inte att bjuda över det max man tänkt sig från början, så kanske inte är helt dumt.

Det öppnar ju dock för mygel ifall säljaren inte är seriös, eftersom köparna anger sina max direkt coh säljaren då kan låtsas att den som vann behöver betala sitt max, även om ingen annan var i närheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.