R
Jag har läst i forumet, sökt på nätet, läst och sett filmer på GVKs hemsida. Har skaffat mig en hyfsad koll på hur man skapar vattensäkert våtrum, men har ändå lite frågor då jag tycker att informationen känns svåråtkomlig. Och nu skulle jag vilja ha lite hjälp på vägen :)

I mitt badrum vill jag ha duschkabin, toalett, handfat och bastu. Bastun blir som ett rum i rummet. Grunden ska bestå av isolerad platta på mark med ingjuten vattenburen golvvärme och väggarna är uppmurade med lecablock. Eftersom golvet hamnar ca 1 meter under markytan vill jag inte isolera väggarna. Istället hade jag tänkt ha kakel och klinker.

Mina frågor nu:
1) Måste jag ha tätskikt i hela våtutrymmet, eller räcker det där jag har rörgenomgångar, under och runt duschkabinen, toalettstolen och handfatet?

2) Måste jag ha golvbrunn i mitt våtutrymme? Har aldrig haft duschkabin förut, så jag vet inte hur den kan kopplas. Men man kanske kopplar den till befintliga avloppsledningar, precis som med handfatet?

3) Innertaket. Vad kan man klä innertaket med för material för att få det jämt och snyggt, samtidigt som det skall vara godkänt? Tätskikt ovanför duschkabinen och ovanför/runt bastun?

Tacksam för tips och kommentarer
 
Du kommer säkert att få svar från de som verkligen kan, men jag ger det ett försök så länge.

1) Det låter som om ditt rum kommer motsvara en källare. Där är det snarare tvärtom att man ska undvika tätskikt. Möjligen precis där duschen är då, men i övrigt är det inte nödvändigt. Det är iaf vad jag kunnat läsa mig till.

2) Ja, så har jag förstått det. Längre ner i europa är det vanligt med duschkar, dvs inmurade fotmadkar som man bygger en kabin runt. Där brukar avloppet gå rakt ner i ett rör som går till stammen. Men jag är tveksam till att en lös kabin skulle räknas till detta. Tänk om du eller ngn annan vill ta bort kabinen. Vart ska då vattnet rinna?

3) Även om du hade behövet tätskikt på väggen så har jag aldrig hört eller läst att det behövs i taket. Om du bygger nytt så sätter du säkerrt dit byggplast och då räcker den. Annars är det bra att försöka täta så att inte luft står och drar upp på vinden. Du löser problemet med en fläkt som suger ut den fuktiga luften. Jämt brukar stavas G I P S. Snyggt stavas I N D I V I D U E L L T. Själv gillar jag målad råspont. Helt släta, vita tak med spottar i passar bra på hotellet, men inte i mitt hem.

I bastun ska du inte ha tätskikt. Finns de som bygger med plast bakom, men det tvistar de lärde om. Bastun lär ju torka upp fort iom värmen, även om du slabbar med vatten på väggen. Tätskikt lär nog inte klara av värmen.

Lycka till.
 
R
Men gips förbjöds för något år sedan i badrumsväggar (eller om det var i hela badrummet)? Kan inte reglerna här angående om man får ha våtrumsgips i taket..
 
Vad gäller golvet så beror det på... du skriver isolerat? Vet du exakt hur det är uppbyggt?
Är det kapilärbrytande så ska golvet fuktisoleras, antigen med folie eller rollat.
Finns inget kapilärbrytande skikt så ska du inte använda inomhusprodukter och antingen använda ett diffusionsöppet tätskikt alt. tätskikta endast dushplatsen +¨en bit utanför

Väggar: finns ¨det risk för tillskjutande fukt? hoppa isåfall över tätskikt
duschkabinen kan kopplas till golvbrunn

Finns väl egentligen inga krav på innertaken, inget tätskikt behövs i tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.