Jag blir lite nyfiken på det där med betong och kyla.

För ett tag sedan gjöt jag en liten platta där hemma. Såg instruktioner som avrådde från gjutning om det inte vara varmare än +5 grader. Och det fick absolut inte frysa.

Jag som många andra sitter dagligen fast i bilköer från Kista mot E18, bredvid vägen som kallas kymlingelänken bygger man den nya sträckningen av E18, intressant att titta på medan man sitter i kö.

I måndags rev de en gjutform just när jag passerade, de hade gjutit ett antal bropelare. Såvitt jag förstår så skedde gjutningen före helgen, då och under helgen var det -15 - -18 grader här i området.

Hur kan det komma sig att byggfirmorna kan gjuta i dessa temperaturer?
 
Tyresö
Hahaha, det beror på att dom är så korkade att dom inte ser till att ta inomhusgjutningar på vinterhalvåret.

Nej, allvarligt talat - det är inga problem för betongen att man gjuter när det är 35 minusgrader - trolleritrixet är att man blandar betongen med varmvatten ! Så enkelt är det, sen att en människa inte står ut med att jobba ute i den kylan, är en annan sak.

Gjuter man en platta i den kylan eller redan vid 10 minus, så måste man efter att man lagt ut och slodat ytan, täcka över betongen med pressenningar och leda in värme från ett Koko-verk, ovanpå pressenningen lägger man sen liggunderlag - just det, liggunderlag, modell jätterulle på 2 x 50 m. Har bara brinnprocessen kommit igång i betongen, kan det vara 30 minus ute - egenvärmen i betongen gör att betongen brinner ändå.

Gjuter man en vägg i extremkyla, så förvinner inte värmen lika lätt - formen isolerar och värmen stiger ju som bekant uppåt - täck över ovansidan och på med ett Koko-verk.

Som nybörjare är det omdömeslöst att gjuta om det är kallare än 5 minus - för varje grad kallare än 0 grader, så minskar marginalerna att lyckas med gjutningen, vilket ställer väldigt höga krav på betongaren att man vet och verkligen kan sitt jobb när det är 10 minus eller kallare. En storgjutning med formsättning, armering, betong och betongpump kostar flera 100.000 kr, så en sån gjutning får absolut inte misslyckas, för då är det någon som ska stå till svars = en omöjlig uppgift.

Att pumpa betong i kyla gör att det ställs extrema krav på att man kan sitt jobb pga fryser betongen i masten eller i slangarna, vid vänteläge på betongleverans - då är det totalkatastrof = många 100.000 kr i utgifter och ersättningskrav från kunden. Man måste ha stenkoll på allt - manisk stenkoll, annars blir konsekvenserna totalkatastrof i plånboken - senariot är likadant åt andra hållet en högsommardag.

Jag har satt gränsen att pumpa betong till 20 minusgrader pga att metallen i pumpkolvarna kan spricka av påfrestningen i den kylan, metallen blir skör. Nya pumpkolvar = 150.000 kr + moms. Sen fungerar inte hydrauliken riktigt bra när det är så kallt - det skär i hjärtat att höra hur illa det låter i hydraulpumpen.

Det enda viktiga är att gjutformen är ren från snö och is. Förutom att betongfabrikerna blandar betongen med varmvatten, så tillsätter dom även en viss procent extra cement, för att öka K-värdet och egenvärmen i betongen.

På 70-talet blandade dom inte betong med varmvatten på vintern - då kom ett ljushuvud med en riktig snilleblixt - dom blandade i salt, i stället så att saltet skulle binda vätskan och starta igång brinnprocessen.

Det ljushuvudet på 70-talet har gjort att hela Stockholm håller på att rasa samman pga armeringsjärnen har rostat upp!!! Man blir nojig när man ser hur många urbilade balkonger som har haft upprostade armeringsjärn dom senaste 15 åren - och alla parkeringshus....Det kan bli ett antal våningar i fritt fall...

Ett tips till alla hemmafixare som på högsommaren vill ha lång öppettid på betongblandningen - blanda i EN matsked strösocker i tombolan = 3 timmar fördröjning på brinnprocessen och det skadar inte betongen alls.
Det är ingen bluff - det fungerar pga retardermedlet som betongfabrikerna använder är inget annat än en sockerlösning och flytmedlet dom använder för att ändra koncistensen är inget annat än tallbarrsolja - det är inte mer komplicerat än så.
 
Tyresö skrev:
På 70-talet blandade dom inte betong med varmvatten på vintern - då kom ett ljushuvud med en riktig snilleblixt - dom blandade i salt, i stället så att saltet skulle binda vätskan och starta igång brinnprocessen.

Det ljushuvudet på 70-talet har gjort att hela Stockholm håller på att rasa samman pga armeringsjärnen har rostat upp!!! Man blir nojig när man ser hur många urbilade balkonger som har haft upprostade armeringsjärn dom senaste 15 åren - och alla parkeringshus....Det kan bli ett antal våningar i fritt fall...
.
Nja, det beror i de flesta fall på karbonatisering, klodioxid i luften som på sikt sänker pH-värdet i betongen och armeringen börjar rosta/växa.

Ang Stockholm så är nog det största problemet vägsalt.

Ang kalla gjutningar så vet jag att det fuskas rätt hårt med formrivning för platsgjutna väggar, jag har själv sett 200 mm tjocka väggar som måste stagas dagen efter gjutning så att dom inte ramlar omkulll.. (Peab...)
 
Tyresö
Stringfellow Hawke skrev:
Ang Stockholm så är nog det största problemet vägsalt.
QUOTE]


Menar du att vägsaltet har gjort så att balkongarmeringar är sönderrostade på 8:e våningen på en innergård?

Jag har hört att det var Betongindustri som tog processvatten direkt från saltsjön, rakt in i fabriken.

Men du har ju en poäng att vägsaltet har ställt till rejäl skada på väldigt många betongkonstruktioner.

Hahaha, är jag förvånad att Peab rev en väggform för tidigt.....Det är väl knappt man hinner pumpa betongen i deras formar innan formen ska rivas. Annars har jag bara väldigt gott att säga om Peab. Alltid väldigt trevliga betongare som är riktigt yrkesskickliga - men dom kan inte göra emot vad platschefen fattar för beslut - trots att dom är väl medvetna om vad som händer när dom river formen för tidigt. Dom lyder bara order.

Det beslutet har definitivt inte en Peab-betongare tagit - dom är yrkesmän.
Ncc-betongarna är också av samma kaliber - riktigt duktiga och trevliga.
 
Ölandsbron är gjuten med bräckt vatten. Den är reparerad för mer pengar än den ursprungligen kostade.

Salt i vattnet i betongen + för grov och för gles armering ska vara bovarna.

Protte
 
Menar du att vägsaltet har gjort så att balkongarmeringar är sönderrostade på 8:e våningen på en innergård?
Nej, där skyller jag på karbonatisering...

Hahaha, är jag förvånad att Peab rev en väggform för tidigt.....Det är väl knappt man hinner pumpa betongen i deras formar innan formen ska rivas. Annars har jag bara väldigt gott att säga om Peab. Alltid väldigt trevliga betongare som är riktigt yrkesskickliga - men dom kan inte göra emot vad platschefen fattar för beslut - trots att dom är väl medvetna om vad som händer när dom river formen för tidigt. Dom lyder bara order.

Det beslutet har definitivt inte en Peab-betongare tagit - dom är yrkesmän.
Ncc-betongarna är också av samma kaliber - riktigt duktiga och trevliga.
Eftersom jag jobbar som produktionschef/platschef så får jag väl försvara mina kollegor lite... ;)


Till skillnad för våra f.ö duktiga yrkesarbetare så har ju vi hela bilden, t.ex. viktiga deltider och andra entreprenader... De flesta betongare lever i sin värld med sina bekymmer (läs: ackord).. ;)

Sen är det ju tyvärr så att sluttiden oftast är klar sedan länge när man sätter sig för att göra sin första tidplan, man får liksom börja med när det ska vara klart och räkna bakåt, då kan det bli så här tokigt... Ibland finns inte tid till dåligt väder...
 
Tyresö
Stringfellow Hawke skrev:
Sen är det ju tyvärr så att sluttiden oftast är klar sedan länge när man sätter sig för att göra sin första tidplan, man får liksom börja med när det ska vara klart och räkna bakåt, då kan det bli så här tokigt... Ibland finns inte tid till dåligt väder...

Jag kan trösta dej: Under alla år jag pumpat betong har endast ett bygge hållt tidsplanen - ETT ENDA BYGGE!! Det var Sollentuna Centrum, och där har jag pumpat all betong.

Men som tidsplanerna är på byggena.....Det är helt vansinnigt när verkaren frågar mej 06.00, när jag kan vara ifrån bygget pga byggleveranser - och då är gjutstarten beställd till 07.00. Jag står alltså ivägen med betongpumpen innan jag ens har startat den.

Då var det helt annat stuk när jag var i Köpenhamn med pumpen - där kom verkaren ut med en back starköl (Sort Guld) och ställde bredvid pumpen och sa: "Du er sku pumpemeistret så du har fri tilgang til öl"!
Ingen stress och alla drack sina öl under tiden dom jobbade.

Till saken hör att det var ett Skanska-bygge.......
 
  • Gilla
Croneland
  • Laddar…
Tackar för informtionen.

Appropå gjutning. Jag var i Indien och jobbade ett tag. I Dehli byggdes det överallt, jag gick förbi ett bygge där man höll på att smälla upp ett antal 22 våningshus, de var nog ca 2000 kvm i planet. Där stod redan 12 13 stycken färdiga och de höll på med ett tiotal ytterligare. När jag gick förbi så revs en gjutform för golvet på 4e våningen, där var knytnävsstora luftbubblor i betongen överallt.
 
Tyresö
hempularen skrev:
Tackar för informtionen.

Appropå gjutning. Jag var i Indien och jobbade ett tag. I Dehli byggdes det överallt, jag gick förbi ett bygge där man höll på att smälla upp ett antal 22 våningshus, de var nog ca 2000 kvm i planet. Där stod redan 12 13 stycken färdiga och de höll på med ett tiotal ytterligare. När jag gick förbi så revs en gjutform för golvet på 4e våningen, där var knytnävsstora luftbubblor i betongen överallt.
Då har dom gjutit med en koncistens som heter "S2" (sättmått 50 - 90) och dom har inte använt en vibbra.
Problemet då är att betongen inte griper tag i armeringsnäten på rätt sätt = sämre vridstyvhet. Sen är det så också att dom har aldrig skiftande minus och plusgrader i sitt klimat och då ställs det inte ens i närheten lika höga krav på betong och armering.

En sån gjutning hade aldrig klarat vårt klimat, och den hade därmed inte blivit godkänd.
Ska man gjuta utan vibbra, och för att få gjutningen godkänd för vårt klimat, så måste man minst ha en koncistens som heter "S5" (sättmått 220 - 280)
 
Redigerat:
Om du täcker med plast och 10cm isolering så klarar du många minusgrader.

Jag gjöt själv för ett antal år sedan en 10cm tjock platta, täckte med plast, 10cm isolering och en presenning. På dagen var det 0-gradigt men påföljande natt var det -8 grader, då kollade jag temperaturen under isoleringen, där var det +25. Detta var i oktober så de levererade inte vinterbetong.
 
Tyresö
Eld skrev:
Om du täcker med plast och 10cm isolering så klarar du många minusgrader.

Jag gjöt själv för ett antal år sedan en 10cm tjock platta, täckte med plast, 10cm isolering och en presenning. På dagen var det 0-gradigt men påföljande natt var det -8 grader, då kollade jag temperaturen under isoleringen, där var det +25. Detta var i oktober så de levererade inte vinterbetong.

Det är skillnad, som i ditt fall, när brinnprocessen har kommit igång - då kan det bli 20 minus och plattan klarar sej ändå - brinnprocessen skapar egenvärme.

Problemet är när betongen är nyutlagd och brinnprocessen inte har kommit igång - då är det gränsfall att betongen fryser till is, med bara skydd av en pressenning vid minus 8. Allt beror ju givetvis vilken värme betongen har när den levereras - har den 35 +grader - måste specialbeställas vid bara minus 8 - men då klarar sej betongen med bara en pressenning.

Det är det som är skillnaden. Har bara brinnprocessen startat, då är det superbra för betongen att ha 5 - 10 minusgrader med bara skydd av plast.
 
Tyresö
Den absolut värst snabbrinnande betong jag har pumpat, var när jag skulle agera försökskanin och var inlånad till Maxit för att provpumpa något rävgift dom blandat ihop. Betongen var pumpbar och riktigt fin och homogen i sammansättningen.

Efter 5 minuter var betongen så hård att man kunde gå på ytan utan att lämna skoavtryck - det höll på att kosta mej en igengjuten betongpump - då var min puls uppe på minst 300 slag/minut, djä%¤# vad stressad jag blev. Det löste sej på 40 min med bilmaskin och en herrejösses-högtyckstvätt.

Maxit hade inte förvarnat mej, så det kom som en överraskning för mej. Ganska konstigt egentligen - när man blir så stressad, då verkligen väller svetten ur kroppen, utav sej själv.

Även om det var en obehaglig upplevelse, så kan jag inte låta bli att vara imponerad av betongen dom hade blandat ihop.
 
Tyresö skrev:
Ett tips till alla hemmafixare som på högsommaren vill ha lång öppettid på betongblandningen - blanda i EN matsked strösocker i tombolan = 3 timmar fördröjning på brinnprocessen och det skadar inte betongen alls.
Det är ingen bluff - det fungerar pga retardermedlet som betongfabrikerna använder är inget annat än en sockerlösning och flytmedlet dom använder för att ändra koncistensen är inget annat än tallbarrsolja - det är inte mer komplicerat än så.
Fantastiskt vad man kan lära sig mycket av att läsa olika inslag.

En matsked per 1, 2 eller 3 säckar?

Undrar

/PC
 
Tyresö
PCLarsson skrev:
Fantastiskt vad man kan lära sig mycket av att läsa olika inslag.

En matsked per 1, 2 eller 3 säckar?

Undrar

/PC

En matsked/100 L färdigblandad betong ska det vara. Häller du i 1 L strösocker, då kommer du få vänta minst 2 - 3 dygn innan betongen brinner - oavsett om betongen står i stekande solsken.

Sockret får ännu bättre effekt ju lösare koncistens det är på betongen - ha inte för lös koncistens när du tillsätter sockret, för då riskerar betongen separera - häll istället i sockret (VIKTIGT) i ett tidigt skede när du blandar betongen, så har du bättre koll på koncistensen.

Skulle betongen separera, blanda då en tjock sluring (standardcement/vatten) i en annan rulle (hink) och blanda sen ner sluringen i den separerade betongen - då har du "räddat lasset". Sluringen ökar K-värdet och gör att blandningen binds ihop och blir homogen - tillsätt även då en skyffel sand som binder upp vätskan ännu mer.
 
>Tyresö
Du borde f-n i mej skriva en bok ;)d^_^b fast det har Du nästan gjort redan bara att klippa ihop dina inlägg på forumet :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.