Projekt varmgrund.

Jag vill delge för intresserade följande projekt.
Fakta: Enplans trähus , byggår -76, 100 kvm med krypgrund. Murad sockel av lecasten. Direktel med pelletskamin i vardagsrum.

Vid köp av hus -02 installerades avfuktare i grunden efter att anlitat konsult som tog fukt och mögelprov på bjälklag. Proven var ok och för att undvika framtida fuktproblem rekommenderades avfuktare.

Eftersom huset var tänkt som fritidshus kapades troligen byggkostnaden med otillräcklig isolering som följd. I golv finns således endast 10 cm gullfiber. Vinden är dock tilläggsisolerad. Golven var väldigt kalla med tillhörande drag vid vägg-golv bakom golvlist. Springorna tätades och hjälpte något. Men kylan underifrån trängde igenom.
Med två golvlekande småbarn måste något göras.
Vår-sommar-04
Jag kontaktade diverse personer för att råda bot (snickare, byggherrar), letade på nätet och bibliotek. Hittade sidor om varmgrunder , fastnade för det och beslutade för att köra på det. Varmgrund innebär att värme tillförs till grunden på något sätt. Pratade även med firman som sålde avfuktaren som hade experter inom området. Vissa sa ”det går” medans andra avrådde. Nu med facit ihand verkar det som om jag gjorde rätt.
Hösten-04
Jag tillverkade ett plåtsvep 1,1m högt runt rökröret till pelletskaminen , anslöt ett spirorör , ledde ner det till grunden och monterade en sugfläkt. Luften sugs in upptill på svepet strax under innertaket, passerar runt rökröret, värms upp till ca: +40º (när kaminen går, termostatreglerad) och blåses ut i kryputrymmet.
Vinter-04
Jag kom över billiga gullfibermattor från ett rivet sågverk, med vilka jag isolerade sockeln(100mm) samt la ovanpå plasten på marken 2m in från sockeln för att hindra kylan att tränga in.
Vinter-05
Temperaturen i grunden var under vintern +6 före påbörjat projekt men ligger nu mellan +18-19 vilket är en avsevärd skillnad och golven är kanon. Ska dock isolera marken längre in samt ev. tjockare för att höja tempen ytterligare.

Avfuktaren är utrustad med hygrostat (fuktavkännare) som är inställd på 65% och fuktmätaren visar 50-55%. Under 70% fuktighet är risken för tillväxt noll. Avfuktaren gick under sommarhalvåret före påbörjat projekt betydligt oftare än vad den gjorde i somras vilket beror på värmen i grunden(mindre kondens-varmt möter kallt).
Det fanns risk för uppträngande ”jordlukt” pga.övertrycket i grunden men ingen besökande har känt något då jag frågat. Pelletsförbrukningen blir väl något högre då varmluft sugs ut men det har jag troligen igen då golven värms upp istället.

Nu till det bästa: hela kalaset har blivit väldigt billigt .
Isolering 500kr
Spiro 150kr
Fläkt 0kr
Summa alltså blygsamma 650kr.
Men ska tillägga att arbetstiden är hög då isoleringen tog sin tid. Införsel genom golvlucka under spisen i köket samt krypning-ålning var drygt( ingen klaustrofobi rekommenderas).Jag uppskattar tiden till ca:80 timmar.Jag hade stor hjälp av en kompis vid isoleringen (tack Tim) som langade vidare och höll sällskap i grunden.

Jag vill gärna ha synpunkter på detta och höra om någon har erfarenheter av liknande projekt.
 
Det är väl under sommaren som risken är som störst att få problem. Du skickar alltså ner varm luft från pelletskaminen och därmed värmer upp grunden. Kommer du att elda i kaminen under sommaren?

Fungerar det så är det till att gratulera, inga kostnader att tala om.
 
Som jag skrev så har jag avfuktare i grunden och den gick betydligt mindre i somras än vad den gjort tidigare somrar. Jag tror det beror på att varmluft utifrån ej mötte kalluft från grund och kondensering uteblev. Fukthalten i grunden var under sommaren något högre men ej alarmerande.60-65%. Eldar ej på sommaren och leder ej heller ner någon värme då.
 
Hej, å grattis till en bra lösning!
Helt klart intressant detta, har själv lite planer på varmgrund.
Ett par frågor har jag.

Du har stängt för uteluften helt och hållet nu då, (ja annars funkar det väl inte,,)?
Du tar ner varmluft där, låter du även luft gå upp igen eller ut (eller låter du det "läcka" ut)?
Avfuktaren är det en speciell du har eller funkar en vanlg typ Woods, det borde den göra om det är så hög temperatur väl?


 
Hej och tack.
Ja, ventilerna är tätade. Avfuktaren är en Seibu Geiken nånting , troligtvis samma funktion som en Woods. Processluft in(från grund) - passerar värmeslinga för avfuktning - ut igen i grund för cirkulation och en utgång i det fria för fukten.
Avfuktaren bildar ett litet undertryck då lite luft tydligen alltid går ut i det fria fast torkning ej pågår.
Jag har en separat fläkt för "varmluften" om inte det framgick och troligen leder jag ner mer luft än vad avfuktaren leder ut så då måste det "läcka".Har ej mätt några flöden/mängder.
Jag tar ej upp luft nerifrån men har precis som du undrar planer att bygga om svepet och låta bara luften i grunden cirkulera och värmas upp. Men då jag ej har problem med lukt har det ej varit akut.
Jag borde väl även få bättre inneluft(ventilation) om inte övertrycket under "läcker" upp igen?
 
Startar ånyo denna tråd p.g.a. dålig respons.
Hoppas på fler synpunkter,teorier och frågor.
 
mr nameless skrev:
... Avfuktaren är en Seibu Geiken nånting , troligtvis samma funktion som en Woods. Processluft in(från grund) - passerar värmeslinga för avfuktning - ut igen i grund för cirkulation och en utgång i det fria för fukten.
Avfuktaren bildar ett litet undertryck då lite luft tydligen alltid går ut i det fria fast torkning ej pågår.
Vad jag förstår av mr nameless beskrivning har du en sorptionsavfuktare, medan Woods är en kondensavfuktare, dvs ej samma avfukningsprincip.

Min uppfattning är att det är viktigt att stänga av fläkten på sommaren så man inte för in mer fuktig sommarluft än nödvändigt. På vintern håller även inomhusluften så låg fuktighet så det är OK.

I en annan tråd uppnås samma effekt genom att installera en solarventi (www.solarventi.com) solvärmare till krypgrunden. Men då är det extra viktigt att stänga av den på sommaren om inte grunden är extremt isolerad´då solarventi inte på något sätt minskar fuktmängden i grunden!

/Mattias

 
En varmgrund rätt utförd ska inte behöva  luftavfuktare, Jag läste också in mig på ämnet för ett antal år sedan. Vi hade då en mycket problematisk torpargrund med stora fuktproblem på vårt sommarställe. Lösningen blev varmgrund

Vi flyttade helt enkelt merparten av isoleringen från golvbjälklaget till marknivå och ytterväggar, dvs 10 cm cellplast mot marken ovan åldringsbeständig plast för att stoppa fuktvandring från backen, 20 cm cellplast mot alla  ytterväggar och skorstenssockel. Vi ersatte isoleringen i golvbjälklaget med 5 cm cellplast på ca 90 % av ytan och tog dessutom upp ett antal ventilationsgaller (som vi täcker om vi snabbt vill ha upp värme i ett nerkylt rum - därför golvisolering mellan utrymmet under golv och resp rum ovan golv. Givetvis ingen ventilation alls med uteluft - alla ventiler dit tätades

Kostnaden blev den för cellplast (vi använde golvisoleringen i en tillbyggnad), MEN det STORA jobbet var att gräva ut och plana till marken under golvet, så att vi kunde lägga ut cellplasten. Det tog tid. Lösningen har fungerat utan några fuktproblem i 5-6 år nu.

Vi har nu några cm högre takhöjd i huset, fast denna höjd finns under golvet  ;)
 
Intressant läsning, jag funderar fortfarande över hur vi skall lösa det i vår grund i fritidshuset. Vi har inte jord på golvet i grunden utan golvet är gjutet så fuktvandringen från marken är antagligen inte lika stor som i "vanliga" krypgrunder. Fördelen är också att det är mer lättjobbat för olika typer av åtgärder. Utrymmet är ca 90 cm högt. Grundmuren är betonghålsten och huset byggt i början på 70-talet.

Har provat att sätta in en kondensavfuktare nu under sommaren, och med tilltäppta ventiler har den ändå fått jobba rejält. Vi har tyvärr inte löst någon permanent vattenurtappning som det finns vissa lösningar här på forumet för, så under de veckor vi varit där har vi tömt avfuktaren manuellt ca 2 ggr/dygn och resten av tiden har den ju bara gått tills det att behållaren blivit full, dvs 6-12 timmar. Resultatet av detta tycker jag personligen har ledit till mer tillstymmelse till påväxt på trossbotten, man ser tydligt vitt "fjun" på flera ställen. Vid de tillfällen den fått jobba ner fuktigheten till 75% så har det bara dröjt en vecka utan avfuktaren igång för att RF har varit uppe i 95% eller över igen, trots stängda ventiler.

Kanske har jag inte fått bra resultat pga av att fuktig luft som läckt in/upp har varit instängd pga tilltäppta ventiler och då inte blivit avfuktad under den tiden då avfuktaren inte gått pga full behållare. Kanske har det funnits mycket fukt att plocka bort ur golv/väggar och därför har den kanske aldrig hunnit jobba "klart", jag vet inte. Ev. monterar jag en dränkpump med flottör och låter avfuktaren jobba en längre tid nu för att få ner fuktigheten, med stängda ventiler så borde ju inte fuktigheten öka nämnvärt nu när temperaturen är lägre ute än i krypgrunden eller?

Helst vill vi lösa grunden utan aktiv avfuktning. Det känns som att alternativen är antingen fler och större ventiler, samt bättre isolerat golvbjälklag så att fuktig luft har lättare att ta sig ut och att grunden håller en temperatur närmre yttertemperaturen.

Alternativ 2 är just en isolerad och ev. uppvärmd grund, vilket kanske leder till en något högre uppvärmningsskostnad på vintern med förhoppningsvis mindre fuktproblem. Jag är dock orolig här för att grundmur och syllar hamnar på "utsidan" av isolering och värme vad tror ni som isolerat upp er grund om det?

Om jag tolkat LeoBalk rätt så har du ventiler mer eller mindre rakt genom golvet ner i grunden, korrekt? Ligger dessa vid väggarna då eller? och när du skriver att bara 90% av golvbjälklaget är isolerat, menar du då att du bara isolerat under rummen, altså inte under innerväggar, köksinredning, skåp osv?

Vilket fuktgenomsläpp har t.ex. 10 eller 20 cm cellplast, om man monterar det på grundmuren, finns det inte risk att man får mycket fukt mellan grundmuren och cellplasten eller kan den delvis vandra igenom? Har ni ev. haft någon luftspalt mellan muren och isoleringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.