I ca 10 år har jag använt en detektor som hette gnosjö ”tre i ett” eller nåt liknande.
Den har fungerat klockrent och varit hur bra som helst.:)
Nu har den tyvärr pajjat.:| Jag skulle leta upp en likadan men hittade ingen så jag köpte en annan lite "billigare" styrning. Den höll i två veckor. Dessutom var jag inte nöjd med funktionen på sensorn.
Har ni tips på någon bra styrning till utebelysningen? Den får gärna kosta bara den är bra.
 
Redigerat:
"Gnosjö" för tankarna till att det är Konst Smide som tillverkat den. Deras kontor ligger nämligen i Gnosjö.
http://www.konstsmide.se/
 
Faktum är att företaget heter Gnosjö Konstsmide :) Tror det är deras produkt Nattvakt som du tänker på.
 
Jodå. Jag tror det var gnosjö konstsmide. Min gamla detektor hette tre i ett eller nåt sånt.
Den där Nattvakt verkar mycket lik min gamla i funktionen. Utseendet skiljer lite.
Jag skulle kanske beställa en Nattvakt.

Jag har även funderat på den där steinel med 4 olika program. Blandannat Jula säljer den.
Det kanske också skulle kunna vara nåt som håller och fungerar bra?
 
Köpte en Steinel skymningsdetektor på Clas Ohlson för några veckor sen. Kan således inte yttra mig om långtidskvalitéen på märket men den kändes inte som vanligt kina-skräp, verkar vara tillverkad i Tyskland och en ordentlig manual hängde med. Om nu en sådan produkt kan andas kvalité så gjorde denna Steineln det för mig.
 
tompaah7503 skrev:
Köpte en Steinel skymningsdetektor på Clas Ohlson för några veckor sen. Kan således inte yttra mig om långtidskvalitéen på märket men den kändes inte som vanligt kina-skräp, verkar vara tillverkad i Tyskland och en ordentlig manual hängde med. Om nu en sådan produkt kan andas kvalité så gjorde denna Steineln det för mig.
Jag har också ett Steinel skymningsrelä på landet sen 18 år tillbaka. Det är den enda elektronikburken som har klarat alla åskväder under åren utan att brinna upp. Den fungerar felfritt och mitt intryck är att den är av mycket bra kvalitet!
 
Någon som vet om man kan koppla på ett skymningsrelä alt tidrelä till en garagelampa(kvicksilvermodell med drivdon)?

Nu kan man väl kanske inte finna just den typen av lampa mer pga miljö/energi regler, finns det någon lämplig ersättare som ersätter kvicksilverlampan(150W) eller är det bara till och köpa en ny armatur?

Om man tänker på vanliga gatubelysningar, är inte det liknande armaturer föresten?
 
Det borde inte vara några problem att koppla ett skymningsrelä alt tidrelä till din lampa, de flesta skymningsreläer och tidrelän har en kontakt som klarar minst 1000W. Kvicksilverlampan har inte så hög startström.

Du kan fortfarande köpa kvicksilverlampor men skulle det vara jag skulle jag ta bort drivdonet, koppla 230V direkt till sockeln, och sätta i en lågenergilamapa typ Megaman Clusterlight 40-320W

/Henrik
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
W
Har tre st Steiel skymmningsreläer som suttit i ca 5-6 år. Funkar klockrent hitils. De säljs även på Hornbach och när jag köpte fanns det i två varianter så jag prövade båda. Den en är ett vanligt skymmningsrelä, den slåt på när det blir mörkt och slår av när det blir ljust.
Den andra varianten har en strömsparfunktion så man kan sätta den att slå på när det blir mörkt och sedan slår den av mitt i natten för att antingen slå på igen på morgonen eller förbli avslagen. Styrningen av denna funktion är minst sagt difus.
 
*Jens* skrev:
Är det någon som använder sån här utomhus med lyckat resultat under längre tid ?
[länk]
Jag har en sådan sittande i skjulet för att tända lyset i skjulet, har den ställd på dagsljus och max tid, det har funkat i ca två år, hade den tidigare satt ute för utebelysningen men den var alldeles för tjänslig, den tände ytterbelysningen så fort löven på träden rörde sig, har två rörelse-/ljusrelä från Steinel och det är sällan ytterbelysningen tänds ofrivilligt.
 
Ok, tack för svar ! :)

Har kollat på några olika Steinel. Det får nog bli en av dom ! ;)

Om jag lägger ihop timmar som jag får hålla på att krångla med billiga prylar så har jag snabbt! tjänat igen dom extra hundra dom kostar !
 
Det blev en Steinel IS 180-2 på eBay.
Hornbach i Göteborg kunde ta hem till ganska bra pris, men då hade jag beställt redan, typiskt nog...

Kan inte rekommendera hofstein.de. :thumbdown: Inget hände på 8 dagar efter att jag beställt och betalat.
Fick maila och fråga vad dom höll på med, dag 9 bokade dom frakten, totalt tog det 14 dagar för dom att få hem sensorn från Tyskland till mig. :what:

Sen skickade dom fel kulör också, :banghead: men jag klarar mig.
Ska inte sitta på nån homestylad villa iallafall

http://www.ebay.de/itm/Steinel-IS-180-2-Infrarot-Bewegungsmelder-Melder-NEU-/310231781682?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D2812190774861603446%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D310231781682%26

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.