Har nu tagit in offert på vårt nybygge (195 kvm, delad entrepenad) och det var ingen rolig läsning i offerterna. Bostadsgaranti kräver 30,000:- och Gar-bo kräver 40,000:-. Någon som känner till någon annan aktör? Framgångsrik förhandlingsstrategi?

Tacksam för alla tips!
 
Tror det brukar kosta ca. 1% av totalsumman.
 
Av vilken totalsumma?

Om man bygger helt själv, kostar det då 1% på materialsatsen och elinstallation (jag saknar behörighet så måste hyra in detta) eller finns det en minimsumma som dom debiterar?

/Anders
 
Tror de räknar minimum 1 miljon, dvs 10.000 kr.
 
Vi räknar med att entrepenaden på vårt hus går på 3 miljoner så 1% är precis vad bostadsgaranti begär. Gar-bo blir ju dyrare med sina 40,000 (besiktning ingår ej i detta!).

Jag tycker det känns som väldigt mycket pengar för försäkringen, men vi har ju knappast något val?
 
Mikael_L
Jag tror de justerar upp (och ner ...? tja knappast ...:S) beroende på entreprenörerna.
De bedömer deras ekonomi och annat som kan påverka, och höjer premien om de finner förhöjd risk för konkurs hos entreprenören.
 
Bygger du helt själv så gäller ju ändå inte byggfelsgarantin, så då skriver du in typ materialsatsen så att du hamnar på minsta möjliga belopp(har för mig att det var 12.000). För en självbyggare är det en helt meningslös kostnad men minimera den går ju:(
 
Om du bygger helt själv så kan du möjligen få dispens på byggfelsförsäkringen. Du får testa med din kommun.
 
Mikael_L
Vi fick. d^_^b

Men jag författade ett fint A4 med en hel del goda skäl till att få slippa.
Ska man lyckas måste man nog erbjuda något papper som tjänstemannen kan arkivera som det underlag han har tagit beslut på.
Om man bara sitter och muntligen ondgör sig, sådär i allmänhet, tror jag det lär bli svårt.

PMa mig mailadress om ni vill få en "kopia".
 
En liknande fråga...

Om man inte får byggfelsförsäkring eftersom entreprenören har en förhöjd UC. Vad göra man då, om man inte vill byta entreprenör?
 
D09
Be entreprenören om bankgaranti ( döden för entreprenörens kredit ) under byggtiden, kanske hjälper?

Bara en chansning.... =)
 
Jo, men det hjälper ju inte med en bankgaranti om försäkringsbolaget inte vill teckna försäkringen. Eller har jag fattat det fel...?
 
D09
Som jag uppfattat det med all rätt o ha tokfel så består byggförsäkringen i 2 delar, färdigställande samt byggfelsförsäkring, om entreprenören kan lägga fram en bankgaranti under byggtiden fram till färdigställandebesiktningen så borde försäkringsbolaget känna sig lite tryggare om man nu baserar sig på ett UC värde..
 
Mikael_L
Makiita skrev:
En liknande fråga...

Om man inte får byggfelsförsäkring eftersom entreprenören har en förhöjd UC. Vad göra man då, om man inte vill byta entreprenör?
För fram problemet till kommunen och hoppas att ni slipper försäkringen och därmed den onödiga utgiften byggfelsförsäkringen utgör. :)
 
Jo, absolut är försäkringen helt värdelös! Men tror ni att kommunen godkänner den omständigheten..,? Men å andra sidan tycer jag att det är märkligt. Försäkringen är lagstadgad, men företagen har möjlighet att säga nej... Sjukt!

Funderade på om man kunde sätta sig som självbyggare istället. Vad tror ni om den möjligheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.