Min "servicegubbe" sa att nibe 310 är den absolut billigaste pannan i både inköp och drift, han bor själv i ett hus på hm 120kvm tror jag och har en elförbrukning på mindre än 11000 kwh/år, om den är stor nog för ditt hus vet jag inte.
 
Har 1,5 plan på 175 kvm med Nibe 310P.

Har ännu så länge inte inrett övervåningen, så den håller vi bara på c:a 5 grader, men på undervåningens 100 kvm är det varmt o gott för en total elförbrukning (inkl. hushållsel alltså) på 11200 kWh.

Vi får väl se hur det blir med övervåningen klar...
 
Skillnaden mellan 310 och 410 är att den senare har förvärmd tilluft för ventilationen. Kan vara värt att tänka på i dessa tider när det är kallt ute. Med 310 så tas tilluften direkt, ouppvärmd via väggventiler vilket kan ge kalldrag om man sitter i närheten av ventilen.
Dock blir det ett mer omfattande rördragningsarbete med 410 vilket betyder mer kostnader.
 
Ytterligare en fördel med 410 är att man kan filtrera tilluften om man vill.
 
Hej Martin,
Jag har sedan 2 år en Fighter 410 P installerad.
Jag har ett par synpunkter du bör ta ställning till.

-Om du bygger ett hus med torpargrund bör du känna till att båda dessa modeller har en kompressor som går ofta och ger lite oväsen. Det fortplantar sig mer om du har torpargrund än vad det t.ex gör om du har en betongplatta. Planera alltså inga sovrum intill pannan.

-Om du kommer att få grannar nära inpå ditt hus och som installerat öppen spis e.d. kan det vara en nackdel med 410 P. Med 410 P tar man in en stor mängd luft på ett enda ställe och har du otur får du grannens rök rakt in i ditt hus. Du kan för visso få samma problem med 310 P men där tar man in samma mängd luft på färre antal ställen och man kan tillfälligt stänga de ventiler.

-Komfortmässigt är 410 P att föredra, som någon annan skriver så får du uppvärmd luft in i ventilation i 410 P. Detta innebär inte att den drar mer energi för det, det är fortfarande samma mängd luft som skall värmas upp som för 310 P.

-Som jag ser det är det även till 410 P fördel att man kan filtrera tilluften, jag har sett hur mitt filter ser ut efter 3 månader. De är kolsvarta vintertid och på sommarn är de gula av pollen.

-Driftsmässigt har jag varit helt nöjd med min 410 P, den har sänkt elförbrukningen med ca 8 000 kWh/år mot den förra pannan! Nu förbrukar vi ändå ca 20 000 kWh/år, men vi har 23-24º inomhus. Jag tror att om vi sänker temperaturen till 20º kommer förbrukningen säkert ner till runt 15 000 kWh, detta i ett enplans vinkelhus på 150 kvm.

Du kan läsa mer på nedan hemsida om de olika ventilationsmetoderna. Hoppas detta är till hjälp för dig.

Roger

http://www.villavent.se/viktigtomventilation/index.asp
::)
 
Jag läste på kommunens hemsida att ett ventilationssystem med tilluft kräver en kontrollant varannat år. Är det så?
 
Besikning krävs endas när man ska sälja huset! En så kallad OVK. Varannat år är vad som gäller för dagis o.s.v.

Men det skadar naturligtvis inte med att man kollar systemet då och då. Framför allt att man håller filtren och don rena.

Roger

;D
 
Hej Fredrik, jo jag använder ett ELFI 400 filter med granulatfilter som är ett kraftigare kolfilter. Jag har en knöppgök till granne som eldar med ved på det mest märkliga sättet! Det verkar fungera fint med filtret, jag har pratat med dem på ELFI och de säger att alla skadliga ämnen blir filtrerade. Jag kan känna en svag doft av grannens rök just som han tänder upp.

Jag har ju astma och allergi så jag kommer att få nytta av filtret under sommaren också.

Det har inte varit några problem att kompensera det tryckfall som blir p.g.a filtret. Jag har varvat upp tilluften, 410 har en trenformator inbyggd så det är bara att ändra port för tilluftsfläkten.

Jag har även kollat på de ozon-renarna som finns. Men det verkar som om livslängden på den lampan som genererar ozon är begränsad till 2-3 år. De är dessutom relativt dyra i inköp.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.