Hej. Skickade in mitt bygglovsansökan för nån vecka sedan och fick i måndags besked att de tagit imot ärendet och skulle behandla.
De passade även på att tala om att jag skulle skicka in "Konstruktionsritning avseende grund och stomme" i sammband med Bygganmälan. Nu till frågan..
Eftersom det rör sig om en rätt så enkel krypgrund så har jag förhoppning om att kunna rita den ritningen själv, men jag har ingen aning om hur den ska se ut. NFinns det nån som kan dela med sig av ett exempel??
 
Bob_the_builder
Till och börja med är det märkligt att de kräver k-ritningar, tycker jag. Det gjorde inte min kommun. Byggherren har ju ett väldigt stort ansvar (nästan allt) och därmed borde inte kommunen lägga sig i hur det konstrueras, utöver att man kryssar i rutor på bygganmälan... Jag har inte gjort några regelrätta konstruktionsritningar på hela huset utan har gjort separata ritningar på kritiska delar i stommen för min egen del. Takstolarna har ritats av fabriken.

Det är inte så att de bara vill ha en sektionsritning som utvisar konstruktionen av grund/väggar/tak? Dvs en ritning av huset i genomskärning där du med en pil till väggen redogör för vad den består av, t ex:

22 stående panel
28 spikläkt
9 Utegips
45 Liggande regel/mineralull
145 Stående regel/mineralull
0,2 Diffusionsspärr
45 Liggande regel/mineralull
11 OSB
13 Gips
 
Det är olika för olika kommuner. Såg att Värmdö kommun kräver det medan grannkommunen Nacka inte gör det. Lite märkligt då man oftast inte har konstruktionsritningarna klara när man gör bygganmälan.

mvh
David
 
Jovisst Bob, så kan det säkert vara. På bygglovsansökan synns det ju inte alls vad de e för grund tex.
Om det nu inte vore fullt upp på jobbet om dagarna så man kunde få tid att ringa å fråga..:)

Det kanske räcker med en översiktsbild på grund och en på dimensionerna i stommen. Takstolarna står ju leverantören för beräkningarna på..
 
Jo, det var igentligen en enkel skiss på vilka konstruktionslösningar man valt som byggnadsnämnden ville ha.
Det löser ju en hel del..:)
 
Tack för alla svar, men jag tor jag löst det nu.
Hittade en konsult som min kontakt på byggnadsnämnden efterträdde, så han borde ju veta vad som gäller... bara att hoppas han blir billig med..:)

Så nu är bara problemet att hitta nån som kan göra det fysiska arbetet med grunden här i Norrköping, villket inte verkar helt lätt direkt...

Nån som har bra tipps på mark/grund firmor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.