Springare skrev:
Var köper man kokt linolja och vilka märken rekommenderas?
Jag brukar alltid dra fram kulturhantverkarna ( http://www.kulturhantverkarna.se/ ) när det gäller linolja. Deras kokta linolja är tillverkad efter en egen patenterad process och jag tycker den är bättre än de andra jag provat. Den tränger in bättre, torkar snabbare och ger bättre yta.
/B
 
snickarboden skrev:
En kommentar, lite beroende på vad man tror på så säger jag att lacknafta hör inte ihop med linolja, helllre balsamterpentin. Liknande resultat men jag personligen använder inte lacknafta till detta.

/Kent
Jag använder lacknafta främst för att det är den förtunning som rekommenderas för klarlacken och blandningen har funkat för mig. Har inte testat med balsamtepentin men det kan vara värt ett försök.
En tidning jag prenumererar på ( http://blog.woodworking-magazine.com/ ) har lämpligt nog en artikel om detta i nästa nummer:

"Finishing Recipes: Turpentine or Mineral Spirits?
Turpentine – made from tree sap – is the traditional thinner. Besides the smell, is there any real difference between it and mineral spirits? We investigate and share the inexpensive homemade finish we use in our shop."

Blir spännande att se vad de säger.

/B
 
Tack för alla tips och förslag. Vi valde att prova balsamterpentin och bivax, mycket därför att vaxet producerats av våra egna bin. Tre lager la vi på och det verkar inte lika beständigt som exempelvis lack som många nämnde, men ytan blev vacker. Här finns ju också möjlighet att behandla på annat sätt om det inte funkar. Först lutade vi av bordet så det fick en riktigt sjysst ljus färg.
 
Bilder, bilder, bilder! ;)
 
Oo så mycket bra tips!!! :)
Har just köpt hus o har nu ett gammalt furuköksbord som min mans familj hade när han växte upp på 80,90-talet.
Det är så där lite grått i färgen..som mamma kallat patina(?) men är i behov av uppfräschning.
Har väl inte alltid blivit väl behandlat.. stått i kalla uthus några år.

Vi hade tänk slipa det först men då sa någon att vi får fram den där äckliga gula furufärgen igen! q(;^;)p

Så kanske ska börja med att ta en rot borste o vatten.. skura av det med såpa för att få bort den smuts som har samlat sig i skarvar o defekter..
Sedan luta det lite..
Och sedan vaxa det eller något sådant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.