Ballingslöv hade på slutet av 80-talet ett gångjärnsbeslag som fästes i bänkskåpets stommes insidor nästan nere vid botten och som också satt fast i luckans nedre del. När man tog i det horisontella handtaget så föll luckan ut ca 30 grader. På luckan hängdes en trådkorg för smutstvätt. En mycket fiffig lösning som vi hade glädje av i över 20 år. Tyvärr nu flyttat från huset men håller på och renoverar tvättstugan i vårt "nya" hus.
Ballingslöv har sedan länge slutat med dessa gångjärn och tvättkorg. Lämplig trådkorg finns nog att finna på www.pelly.se men var hitta dessa sidogångjärn? Har försökt www.theogils.se, www.häfele.se och www.hettich.se men finner inget passande. Det finns gångjärn för att öppna t ex luckor över kylskåp (mot taket) men dessa öppnar mer än 90 grader.
Någon som kan tipsa??!
 
Varför inte ha tvättkorgen i ett fullutdrag på skenor?? Mer praktiskt då du kan utnyttja hela skåpets djup.
 
Jo tack,jag var inne på denna lösning - att montera en eller två djupa fullutdragslådor i ett bänkskåp 40 från IKEA och sedan placera rejäla plastlådor (eller trådkorgar) i lådorna. Undre utdradslådan skulle då vara monterad på luckan. Men det blir en ganska dyr lösning - naturligtvis kan man istället sätta korgar/lådor på två hyllplan med rullister istället. Men jag var ändå nyfiken om någon kände till "sidoklaffgångjärn" som stoppade vid ca 30-45 graders öppning....
/Boo
 
Utdragssystem behöver inte bli så dyrt, man behöver inte köpa hela lådsystem. Köp lösa utdragsskenor hos någon järnaffär eller från Clas Ohlsson och montera tvättkorgarna på dessa.
 
Tack Raceman!
Jag har idag pratat med en säljare på Pelly i Hillerstorp - tvättkorgarna OCH de sidohängda klaffgångjärnen tillverkade Pelly själva tidigare - en utmärkt lösning. Men de stora kök/badrumsskåpstillverkarna ansåg att det blev för många varianter i monteringsprocessen så de avskrev denna lösning. Tyvärr hade inte Pelly några gångjärn kvar på lager... Nu gör jag precis som du sa, köper IKEA-stommar, ett hyllplan som sätts på expansionsbeslag från Classe i sjön, fästs i luckans nedre del med ett vinkelbeslag så blir det en bra fäste för en rejäl tvättkorg i från Pelly (350 br, 500 dj, 550 h med mellan"vägg"). Korgarna nu beställda hos Theofils.se att hämta i Göteborg senare (395:-/st).
Tack för hjälpen Raceman!
 
unclebosse skrev:
Tack för hjälpen Raceman!
Så lite så. :blushing:
Fint att det ordnade sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.