Hej,

har sågat upp en inspektionslucka till kallvinden. Tanken är att göra en lucka av materialet från taket med en snygg list runt om (för att dölja spåren efter sågen).
Jag vill göra den så diskret som möjligt, vill därmed undvika gångjärn..

Finns det någon form av klipps eller liknande som kan hålla i luckan längs alla fyra kanter och på så sätt få luckan att sitta fast i taket?
 
Kan du inte sätta gångjärn på ovansidan?? Underlättar ju när luckan ska användas ....
 
tanken har naturligtvis slagit mig. Men för att undvika att det blir en ful kant vill jag gärna få ett överlapp med listen, som döljer kanten. För att då undvika svårigheten med att vika ner, funderade jag på en lösning där man plockar bort hela luckan. Då måste den hållas upp av något, frågan är vad det finns för bra detaljer till det..
 
Gångjärn till köksluckor?
Gångjärn med fjädrar till möbler?

Dessa blir dolda och samtidigt puschar ut luckan. Då kan du ha dina lister runt om.
 
Har en liknande inspektionslucka som jag har skruvat fast så att luckan verkligen tätar mot tätningslisten, nu har jag inte gjort något ramverk än för att dölja skarv men har tänkt att använda mig av foglist samt kardborretejp som fästning ev.Funkar inte det eller om jag inte nöjer mig med det resultatet får man väl överväga en ny konstruktion :)
 
Varför inte bara köpa en lucka avsedd för ändamålet? Jag köpte en lucka för väggar och satte i taket eftersom jag ville ha en liten lucka (behöver ingen stege). Den gick på under 1000-lappen.

Då ingår ju allt och man behöver inte fundera på tätlister och gångjärn. U-värdet är lågt också, vilket kan vara värt att tänka på om det är en kallvind på andra sidan luckan.

Det var en sådan här:
http://www.timberman.dk/Produkter/Trapper/Skunklemme/tabid/110/Default.aspx
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.