O
Som frågan, Fick ett problem i fastigheten där jag bor. Någon glad människa skulle byta ut taklampan men glömmer att stänga av strömmen. Han lyckas kortsluta allt så säkringen och huvudsäkringen i källaren går, den är på 25A det finns även en jfb i lägenheten och en huvudsäkring på 16A om den gick eller inte låter jag vara osagt. Men tycker att det är lustigt att inte jfb löser ut men huvusäkringen i källaren på 25A trög löser ut...
Nån som har nån gissning?
 
En JFB reagerar inte på en kortslutning mellan nolla och fas utan enbart på en överledning mellan fas och jord. Så det är helt riktigt.
 
B
dra ur lampan ur uttaget. funkar allt?? kolla sedan kablage på lampan.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
O
Det stämmer ju.... tänkte inte på det... klantigt av mig... men frågan är varför huvudsäkringen i källaren stack å inte den i lgh....
 
Om huvudsäkringen på 25A redan är belastad av ett antal andra lägenheter så kan du ju räkna ut resten själv... :)
 
Vilken typ av säkring sitter i lägenheten - diazed (vanligt smältsäkring) eller dvärg (automat)? Huvudsäkringen i källaren är med all säkerhet en diazed, och dom är snabbare än dvärg vid höga strömmar. Det kan också beror på att huvudsäkringen var "trött". Det är ganska vanligt att den löser först vid kortslutning. Men efter byte till en färsk så brukar säkringen efter lösa istället.
 
O
I lägenheten är det dvärgar, huvudsäkringen i lägenheten är diazed. Jag har svårt att få ihop att huvudsäkringen i källaren löste ut, borde räcka med huvudsäkringen i lägenheten löste ut. Men det kan vara jag som är seg och är ivrig att lära mig mer... Det kan naturligtvis vara massa olyckliga omständigheter som gjorde att allt gick just då. Huvudsäkringen i källaren kan naturligtvis vara ganska trött, det är ingenting man behöver byta så ofta, som tur var....
Huvudsäkringen i lägenheten borde inte vara alltför trött men man vet aldrig den har inte suttit lika länge som säkringen i källaren... men det säger inte mycket....

Dvärgen löste ut vid kortisen.
 
Huvudsäkringen i källaren används till mer än bara denna lägenhet?
Detta gör den säkert och kan då ha en belastning redan innan kortslutningen ligger på tex 23A. Detta gör att denna bara behöver en överström på 2A till innan den går. Med nu? Sedan vet jag att det krävs längre tider och ganska stora överströmmar än märkning men detta är för att förklara varför en större säkring går före den lilla. ;)
 
O
Jo det är förstås sant men Det är inte ofta som huvudsäkringen i källaren går men ofta som folk klantar sig och kortsluter.
Det var väl bara olyckliga omständigheter....
 
Du borde få selektivitet mellan en 25 A diazed och en C16A dvärg. Vad står det på huvuddvärgen, C16A eller D16A?

Kurva 2 är 25 A diazed, kurva 3 är 16 A dvärg, typ C och D (dom skiljer sig endast åt vid kortslutning (höga strömmar)). Andra fabrikat kan ha andra egenskaper.

En dvärg är mekanisk. Vid kortslutningsströmmar ska en solenoid slå till (av) en mekanisk brytare, ev med en ljusbåge som följd. Det sker inte speciellt mycket snabbare med högre ström. Standarden säger bara < 0.1 s. En smältsäkring däremot brinner av snabbare och snabbare ju högre strömmen blir.

Kortslutning i ett lamputtag kan handla om 200-500 A. Så den där glada människan, lever h*n fortfarande? Bränd? Sotig? Nedgjorda byxor? Kommer aldrig att glömma bryta strömmen igen?
 
  • Dz25+C16.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De kurvor Bo visar här ger en fingervisning i selektivitetsfrågan men det man måste titta på i det fallet är genomsläppt energi för dvärgbrytaren och motsvarande tålighet "pre arc" för överliggande smältsäkring.(Han kan säkert bidra även med de kurvorna). Tyvärr är det vid någorlunda starka nät ganska stort steg upp till den smältsäkring som säkert klarar de vanliga dvärgarna 10-20A.
 
O
Okej jag tror jag hänger med, misstänker dock att det sitter dvärgisar med c-karaktär. Jag har dock lite svårt att begripa att det inte räckte med huvudsäkringen i lägenheten på 16A (som är en diazed) utan att även 25A i källaren skulle gå.... man kan tycka att huvudsäkringen i lgh borde skydda så att inte huvudsäkringen i källaren löser ut....

Men det är mycket med det eltekniska som man aldrig begriper sig på!

Men jag är tacksam för att ni hjälper mig att förstå!
 
GK100 skrev:
De kurvor Bo visar här ger en fingervisning i selektivitetsfrågan men det man måste titta på i det fallet är genomsläppt energi för dvärgbrytaren och motsvarande tålighet "pre arc" för överliggande smältsäkring.(Han kan säkert bidra även med de kurvorna). Tyvärr är det vid någorlunda starka nät ganska stort steg upp till den smältsäkring som säkert klarar de vanliga dvärgarna 10-20A.
Ska man inte kunna titta på vilken som? I den bästa av världar borde skärningspunkten finnas vid samma ström i båda diagrammen, om man nu har ett noggrannt I²t-diagram för diazed som gäller för den spänning det handlar om? Det är ju lite svårt att utläsa i bifogade kurvor pga dvärgens stora onoggrannhet. EtiFuse ritar inte ut I²t-kurvan för lägre strömmar än 1 kA, så jag höftade den själv i bilden nedan - skärningspunkten borde hamna någonstans i gråzonen för utlösningskurvan :p

Och tittar man på Hagers datablad så garanterar dom ingen selektivitet mellan C16 och 25 A diazed, man måste upp till 35 A !

Summan är dock ändå att det är ett lotteri vilken säkring som löser... Men en kortslutning längst ut i en gruppledning borde inte ge några fantasifulla kortslutningsströmmar, dvs dvärgen borde ha haft en chans här. Nu löste ju även gruppledningens dvärg (C10A antar jag), vilket kan förklara varför lägenhetens C16 huvudsäkring höll.
 
  • i2t-dz25-C16.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.