Hej har ställt denna frågan förr under min Källar tråd men fick inget svar så provar här.

Har en källare på ca 80-100kvm helt öppet betong golv, lätt betong sten väggar. Med trapphus lacerad i mitten där trappan stiger ända upp till 2:a våningen. Har planer om att inreda lite där nere med tiden. T.ex spa rum med bastu o diverse + förvaring

Hade funderingar på att sätta in en LLVP som värmekälla. Fick pris på en vettig mitsubishi "norden anpassad som ger ca 4,5kW värme" 16900kr eller 5kW för 17600kr (utan rot avdrag)

Men är det lönsamt pch göra detta? vill denna pump även hjälpa huset uppvärmning då värmen stiger i trapphuset ?

Jag ser väl detta som fördel

+ får ner fuktigheten i källaren
+ får varmare golv på entreplan
+ Slipper ha en 1000w element på i källaren (hålla rören is fria)

Huset är idag Direkt el och fick nyligen installerat en Panasonic LLVP "superscroll" som ska ta hand om entreplan och övervåning ca 140kvm.

Men det har ju börjat springa iväg i pengar detta med LLVP om jag ska ha en till! Undra om dessa ökar husetsvärde eller vill det bara ge mig lägre driftskostnader.
 
Det ger dig billigare drift. Vintertid, avfuktar pumpen inget. Bara håller högre temp (mindre fukt). Ska du avfukta får du köra den växelviss. T.ex. 10h värme, 2 avfukt.
För avfuktningens skull, är det bättre att skaffa en avfuktare. Och köra tillsammans med pumpen.

I övrigt tycker jag att LLVP är bland det bästa jag vet.
 
kamilenski skrev:
Det ger dig billigare drift. Vintertid, avfuktar pumpen inget. Bara håller högre temp (mindre fukt). Ska du avfukta får du köra den växelviss. T.ex. 10h värme, 2 avfukt.
För avfuktningens skull, är det bättre att skaffa en avfuktare. Och köra tillsammans med pumpen.

I övrigt tycker jag att LLVP är bland det bästa jag vet.
tack för svaret. Ja jag är nog på samma spår som dig angående värmepumpar:D

Men vad tror du om "husvärdet".. vill denna pump öka husets värde? Huset blir ju i alla fall riktigt billig i drift om inte annat. Det kanske lockar en framtida köpare lite extra
 
Värdet blir garanterat högre. Men inte mer än pumpen kostar. Även en ev köpare kan installera den till samma peng.
 
kamilenski skrev:
Värdet blir garanterat högre. Men inte mer än pumpen kostar. Även en ev köpare kan installera den till samma peng.
Givetvis inte högre än pumpen kostar.. det förstår jag;)

Tack för svaren.. ska se vad installatören säger imorgon när han ska se på källarn för att vara säker på att det blir rätt modell
 
Sätt inte in för klen pump. En källare kräver enorma mängder värmeenergi.
Bigger is better!
 
fick precis monterat den andra LLVP i källaren.. Det blev en Mitsubishi Heavy Ind. "SKR25ZJX-S" Hyper Inverter.. så nu återstår att se om värmen blir behaglig i källaren.

1 plus vore om denna gjorde att värmen sprider sig upp också. För sverigepumpen jag har uppe har i alla fall klarat bostadsdelen ner till -18 hittils. Spännande och följa med nu dom närmaste dagarna:D Börjar gilla LLVP. Speciellt efter förra elräkningen:)
 
Detta har inte börjat nått vidare bra.. :( har haft igång pumpen i 8tim.. den blåser verkligen minimalt med värme.. altså om man jämför mot sverige pumpen så är ju den rena propan brännaren.

Fick kollat upp denna SRK25ZJX-S på internet.. detta verkar ju vara nån split unit. "altså innedel till multi system där man har 2-4 innedelar" Den för enkeldrift heter SRK25ZJX-SA. Sen enligt försäljaren så var denna lite över 5kw i värme effekt.. men hittar lite olika.. allt från 3,2kw till 4,7kw.. hmmm blir lite förvirrad.

Men källarn håller sig i samma temp nu "9grader" som den gjorde tidigare med 400w radiator... fast jag kör på max.. 30 grader. ute tempen är ca -12 nu.

När man läser på internet ska ju denna modell vara en av marknadens bästa med COP på en bra bit över 5. Får nog ringa försäljaren imorgon..
 
uppdatering..

Hade visst en SRK25ZJX-SA Nordic det står på utedelen.

efter att ha pratat med leverantören så är skillnaden mellan -S & -SA att den just är Norden anpassad. Men nu återstår bara ett problem.. Varför kommer det inte nån rejäl värme ur den:(
 
Anledningen till att du inte får någon rejäl värme ur pumpen är att du har för låg temperatur i källaren. Prova med att höja tempen i källaren med hjälp av element, kupévärmare eller dyl. Se till att du får upp tempen i källaren till åtminstone 18 grader. Då bör pumpen börja lämna bra med värme om det nu inte är fel på den.
 
jo jag tänkte göra det.. nu ca 26 timmar på max.. har det blivit ca 13 grader inne.. ute tempen har vart mellan -3 & -5 hela dagen
 
kan även passa på att säga att RF har sjunkit från ca 80% till 64%
 
Har nu fått det bekräftat från en annan Mitsubishi heavy återförsäljare att pumpen är tok för liten..

den är specad till ca 60kvm.. och levererar 4,7kw värme som max..
han skrev såhär 3,1kw (0,9-4,7kw)

Känns ju sådär lagom kul och slängt 17600kr rätt åt skogen... hmm
Jag hade nog accepterat det lite enklare om jag själv beställde en billig pump på internet och endast använde denna kyltekniker till monteringen..

Men det var ju han som rekomenderade denna pump som bra val för mina behov:S

Vad hade ni gjort? Jag vet inte om detta köp kan hävas.. känner mig lurad.. nu står jag där 17600kr fattigare och har en pump som inte klarar och värma källaren och den kommer nog att ha en kort livs längd då den snurrar på max hela tiden
 
Kontakta konsumentrådgivaren i din kommun och ta hjälp att reklamera produkten, kan även vara en idé att kontakta deras branschorganisation (Svenska värmepumpsföreningen) http://www.svepinfo.se/varmepumpar/ och se om de har några förslag och kan sätta press på installatören om han är medlem där.
 
Ok tack för tipset. Ska först se om han gör nått med det hela.. Han trodde när jag prata med honom att det var nått fel på pumpen. Han kunde inte förstå att den inte värmde gott nog.. Men som sagt återstår och se..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.