Jag behöver hjälp med isolering av vattenledningar under mitt hus, det är ju inget tekniskt komplicerat arbete, men jag vill att det ska bli bra från början, så jag vill gärna leja ut det.

Men vilken typ av hantverkare är det som kan göra det? Det handlar ju om att lägga på värmekabel och isolering på en del rör. En rörmokare åker väl inte på ett sånt jobb, har jag en känsla av, åtminstone inte till en skälig peng? En elektriker känns inte heller riktigt rätt, snarare nåt slags allmän fixare. Men vad söker man efter för att hitta en sån?
 
Om man ser till ett bygge så är det tre olika yrkesgrupper inblandade i det där ibland, rörmokare, elektriker och isolerare. Det finns firmor som endast håller på med att isolera rör så det är ju ett bra val, sen beroende på värmekabel och inkoppling så kanske du behöver en elektriker om det då är en kabel som behöver kopplas in i något för att få ström. Tar du däremot en värmekabel för ändamålet som ska ligga utanpå röret med stickpropp så kan du ju göra det själv och sen har du ju alternativet med kabel som skjuts in i röret och då behöver du rörmokare och kanske elektriker, beroende på eom det är med stickpropp eller inte. Det enda som är klart är att du behöver en rörisolerare.
 
En rörisolerare.
 
Jag kan nämna att jag letade lite på Eniro och hittade en mer allmän byggfirma, av det mindre slaget, som nu har åtagit sig jobbet, det känns som det lämpliga i ett sånt här fall.
 
Hehe, jag skulle nog säga tvärtom, jag har inte mycket för så kallade "alltjänst" företag, dom kan lite om mycket och har sällan behörigheter som krävs men i bästa fall så har dom kontakter som dom kan ta in vid behov men just gällande behörig elektriker i det här fallet beror helt på vilken typ av värmekabel som ska användas och är det en med stickkontakt så måste det finnas ett uttag i närheten också och om det inte finns vem fixar då det? Lite moment 22 där......
 
Jag förstår invändningen, men i det här fallet så handlar det om kabel med stickpropp och det finns uttag framdragna redan, så det behövs egentligen inget eljobb.
 
gronfelt skrev:
Jag förstår invändningen, men i det här fallet så handlar det om kabel med stickpropp och det finns uttag framdragna redan, så det behövs egentligen inget eljobb.
Dåså, då är det bara att köra på.
 
M
Försök hitta nissen som har kompetens om alla delar av jobbet. Inte fel om det är en hantverkare med heder i kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.