Jag har en kompis som är elektriker kom jag på. Han kanske kan göra vissa kabeldragningar? Det måste man väl spara en slant på?

Är det inte billigare för byggaren att köpa en kök? Är det du som har några värdefulla kontakter som gör det billigare? Vitvaror för 80 papp? Det låter ju fruktansvärt dyrt! Jag vet inte hurdan kvalitet det är, men man kommer undan med cirka 50-60 om man handlar på Media Markt. Då skall visserligen det monteras också.

Jag tror lite på det där med "många bäckar små". Spar du 10 000 10 gånger har du sparat 100 000. De flesta verkar ju koncentrera sig på att spara 100 000 och uppåt, men det är nog enklare att kapa småkostnader här och var va?

Och ifall någon undrar varför jag verkar så snål: Jag är inte snål, men jag får vara lite kostnadsmedveten. Jag är nämligen ensamstående och har bara en lön. Visserligen en rätt bra lön, men det blir ändå lite stramare budget än för gifta par.
 
Elinstallation är dyr, i mitt fall hamnade allt i allt lite under 200tkr, kan du få hjälp när det gäller elinstallationen så kommer du att kunna spara mycket pengar.

Gällande vitvaror så kan det kostar 40tkr eller 200tkr. Mitt fall sätt jag en standard som jag kan leva med dvs kyl och frys med vatten/is maskin. 80cm induktionhäll, pyrolystisk ugn, bra diskmaskin, tvätt och tork osv.

Byggaren få säkert bättre pris än vad vi kan få, men de rabatter lär vi aldrig få ta del av ändå. Jag förhandlade själv och pruttade ner 10-15% här och var. Sen fick byggare en lista på vad som ska köpa in. Kan han få bättre pris än det jag förhandlade fram så får han behålla det själv. Mitt bambu golv kostar 795kr per m2. Jag pruttade ner till 680kr/m2. Gav priset till byggare och han förhandlade fram ett ännu bättre pris, 645kr/m2, mellanskillnaden fick han behålla. Hade jag inte förhandlade själv först hade jag säkert fått betala fullpris.
 
Absolut så är det många bäckar små. Bara det att man har delad entreprenad istället för totalentreprenad gör att man kan påverka priset mycket och dessutom har mycket större kontroll över alla delar. Men samtidigt så är det sjukt mycket arbete att ha hantverkskontakter och ta in offertar och åka och kolla på och köpa material. Det blir lätt när man bygger hus att man tänker "men en blandare för 5000 istället för 3000 är ju ingenting med tanke på att huset kostar 4,5 miljoner". Men om man tänker så om 100 småsaker så är det snabbt 200 000 till i kostnader...

Om jag tyckte att jag hade en halv miljon till att lägga på huset så skulle jag gärna haft nyckelfärdigt med totalentreprenad men vi satte med en gång en gräns att vi inte vill ha lån på mer än 4 miljoner så får vi anpassa oss efter det och vi tummar hellre på hur mycket hantverkstjänster vi kan köpa in än på själva huset. Det är som sagt sjukt mycket arbete att göra själv och ett rent helvete att ha med hantverkare att göra. Våra är supertrevliga, hjälpsamma och lånar på eget initiativ ut verktyg men de är aldrig där... Jag har under byggets gång gått från att vara konflikträdd till att bli en riktig kravmaskin vad gäller kompensationer och rabatter.
 
Ja, det är klart att bra vitvaror är viktigt. Jag har sagt att oavsätt vad SKALL jag ha inbyggnadsugn. Jag har inte det idag och som lång man är det jobbigt att krypa runt på golvet för att få ut och in grejer. Kök skall ju vara utformade så man har det så enkelt som möjligt att laga mat.

Jo, jag har en hel del vänner som jobbar med el, kan säkert få någon att dra en kabel här och där. Och även kolla så eventuella hantverkare gör sitt jobb rätt också, elektriker fuskar, det vet jag flera som byggt hus som upplevt.

Att förhandla och ta konflikter är mitt jobb, så det lär gå bra. Jag har drivit eget företag flera år, har varit projektledare och en massa annat, så bygga hus kanske passar mig ändå, trots att jag inte är så händig.

Sedan tror jag man har bättre förhandlingsläge att få några tillval utan kostnad än att pruta på själva huset. Till exempel bättre innerdörrar med mera, det kostar säkert byggaren mindre än att slå av på grundpriset.

Om jag nu köper ett "färdigt" hus på delad entreprenad, fast nyckelfärdigt, och väljer att byta ut till ett eget golv eller liknande och får kompensation på priset, ingår monteringen ändå? Eller befattar sig inte byggarna med andra saker än sina egna?
 
I leveransbeskrivningen skrev jag tex. golv ingår med en kostnad på 700kr/m2.
Skulle golvet kostar mer får jag betala mellanskillnaden, kostar det mindre får jag tillbaka pengarna. Byggare kan iaf räkna med 700kr/m2. Och det ska vara tydligt att du får köpa in från vilken leverantör du vill så länge det är ett kvalitetsmärke.

Jag skulle satsa 100tkr extra för att få en totalentreprenad, mycket enklare juridiskt sätt. Du kan snåla på allt men inte på det. Skulle det uppstå problem då kan inte byggare skyller på nån annan.
 
Okej, bra! Tack för ett värdefullt tips!

Det är nämligen så att nästan alla jag kollar på har HTH som köksleverantör och jag hittar inte ett enda kök jag gillar hos HTH. Jag vill hellre ha Ballingslöv eller Vedum som i alla fall har hyffsat snygga luckor. 700 kronor per kvadratmeter?! Inte för att jag kan mycket om golv, men det är rätt fina golv då va? På lokala byggmarknaden finns det ju "skitgolv" för 3-400 per kvadrat. Jag menar, jag vill ju inte ha skit när jag bygger nytt, då vill jag ju ha fina trägolv som håller länge.

Där är ju en annan sak, man bör inte pressa priset på vissa saker, då finns ju risken att man får byta det snabbare...

Jag har kikat en del på Onsalavillan också, som har totalentreprenad. Är det någon som vet om dessa hus är av bra kvalitet och om det är svindyrt?
 
Onsalavillan hade jag som ett alternativ när jag nyligen upphandlade totalentreprenad i Göteborg. De var näst bäst på ett 200kvm sluttningshus. Bäst var Mjöbäcksvillan i mitt fall.
Om du vill ha totalentreprenad så finns det några i Göteborgsområdet som verkar vara bättre på entreprenader än andra. De två ovan är 2 men jag tror för enplanshus så hittar man nog mkt hus för pengarna hos LB hus.
Vad gäller egen elgubbe och resten totalentreprenad så var det lite kinkigt i mitt fall med båda de alternativen jag hade kvar på slutet. De har sina samarbetspartners som gör varenda hus de bygger och vill helst inte ha nya externa företag. Jag tror det handlar mest om att de vill lita på dem de jobbar med och att papperen är OK för behörighet osv.
 
W
hallberg-rassy skrev:
Nu får vi hålla isär begreppen lite. Att hyresrätter blir så dyra per kvadrat har mycket att göra med att bland annat hissar är ganska dyra att montera, till exempel. Vidare så krävs det lika många ytterdörrar (oftast säkerhetsdörrar) som lägenheter, i en villa krävs bara en. Det finns ytterligare saker på hyresrätter som fördyrar, så det är inte riktigt jämförbart med villor.

Vidare så tror jag knappst på 20 000 per kvadrat. Det skulle innebära att det i området där jag vill bygga kostar cirka 4,5 miljoner att färdigställa ett hus inkl. tomtkostnader. Då har jag räknat på 140 kvadrat. Det är fullständigt orimligt, eftersom ett sådant hus skulle kosta maximalt 3,8 miljoner vid en försäljning. Och då vet jag flertalet som byggt hus i det området som investering och sålt huset med vinst. Att tomtpriset på cirka 1,2 skulle vara för högt vill jag avfärda, tomten är taxerad till 955 000 kronor.

Men jag vet inte, kanske är det olönsamt att bygga hus i Göteborgs finare kvarter.
I Göteborgs finare kvarter kostar en tomt betydligt mer än 1,2 om du nu inte köpte den 1995.
Hur som helst så påverkar ju arkitekturen på huset priset något enormt. Fick ett hus ritat som var ty 6 kantigt, dock inte symetrisk utan lite hit och dit samt lite välvt tak (typ kupol) på ett ställe samt öppen planslösning. Det var helt sinnesjukt dyrt att bygga pga den avancerade konstruktionen (massa stålbalkar + limträ mm) samt att mycket jobb inne inte gick enligt std skivor etc. Vi ritade om det hela och priset per kvm gick ned med nästan 10000.

Personligen brukar jag räkna med mellan 20-25 000 kr/kvm och det brukar sluta hyffsat nära det men så vet jag ju numera vilken std jag vill ha och vilka arkitektoniska utsvävningar som kostar skjortan....
 
Wester skrev:
I Göteborgs finare kvarter kostar en tomt betydligt mer än 1,2 om du nu inte köpte den 1995.
Hur som helst så påverkar ju arkitekturen på huset priset något enormt. Fick ett hus ritat som var ty 6 kantigt, dock inte symetrisk utan lite hit och dit samt lite välvt tak (typ kupol) på ett ställe samt öppen planslösning. Det var helt sinnesjukt dyrt att bygga pga den avancerade konstruktionen (massa stålbalkar + limträ mm) samt att mycket jobb inne inte gick enligt std skivor etc. Vi ritade om det hela och priset per kvm gick ned med nästan 10000.

Personligen brukar jag räkna med mellan 20-25 000 kr/kvm och det brukar sluta hyffsat nära det men så vet jag ju numera vilken std jag vill ha och vilka arkitektoniska utsvävningar som kostar skjortan....
Som du säkert märker är priset på tomten väldigt nära taxeringsvärdet. Tomterna där ligger i vanliga fall ute på 2-2,5 miljoner (finare sade jag, inte finaste) och anledningen är att jag i så fall får köpa den via privata kontakter direkt av ägaren. Tomten ligger inte i direkt anslutning till spårvagnsnätet och det finns inget "havsnära läge", vilket är de två sakerna som driver upp priserna på tomter.

Nu har inte arkitektritat hus någonsin varit på fråga för mig. Och jag nämner ändå ett par husföretag jag har kikat på här.

Jag förstår inte riktigt, först ifrågasätter du en prisuppgift jag fått och sedan svarar du på frågan utefter fel förutsättningar. Då kan jag ju lika gärna betala en expert för att svara på mina frågor.
 
Nilla_gbg skrev:
Onsalavillan hade jag som ett alternativ när jag nyligen upphandlade totalentreprenad i Göteborg. De var näst bäst på ett 200kvm sluttningshus. Bäst var Mjöbäcksvillan i mitt fall.
Om du vill ha totalentreprenad så finns det några i Göteborgsområdet som verkar vara bättre på entreprenader än andra. De två ovan är 2 men jag tror för enplanshus så hittar man nog mkt hus för pengarna hos LB hus.
Vad gäller egen elgubbe och resten totalentreprenad så var det lite kinkigt i mitt fall med båda de alternativen jag hade kvar på slutet. De har sina samarbetspartners som gör varenda hus de bygger och vill helst inte ha nya externa företag. Jag tror det handlar mest om att de vill lita på dem de jobbar med och att papperen är OK för behörighet osv.
Ja, jag har visserligen också kikat lite på eksjöhus, kan det vara något?

Angående elkillen så är det väl inte så mycket om att lita på, det handlar om att jag får ett antal timmar gratis och resten till så kallat "vänskapspris" i förhållande till att betala en elkille full ersättning och dessutom ger jag mig fan på att husföretaget tjänar 5-10 % på hans lön i "provision".
 
W
hallberg-rassy skrev:
Som du säkert märker är priset på tomten väldigt nära taxeringsvärdet. Tomterna där ligger i vanliga fall ute på 2-2,5 miljoner (finare sade jag, inte finaste) och anledningen är att jag i så fall får köpa den via privata kontakter direkt av ägaren. Tomten ligger inte i direkt anslutning till spårvagnsnätet och det finns inget "havsnära läge", vilket är de två sakerna som driver upp priserna på tomter.

Nu har inte arkitektritat hus någonsin varit på fråga för mig. Och jag nämner ändå ett par husföretag jag har kikat på här.

Jag förstår inte riktigt, först ifrågasätter du en prisuppgift jag fått och sedan svarar du på frågan utefter fel förutsättningar. Då kan jag ju lika gärna betala en expert för att svara på mina frågor.
Alla hus är arkitektritade (nästan) även katalog hus. Det jag menade var (som du inte verkade förstått) att om huset är byggtekniskt komplicerat så kan det dra iväg enormt mycket oavsett om det är ett onsalahus eller ett Gert Wingårdh hus. Du kan rita ett grymt fräckt hus med egen arkitekt (som du verkar kalla arkitektritat) som får samma byggkostnad som en onsalavill om huset ritas smart.

Om du har fått en så fin tomt så billigt så är det ju bara att bygga på, du kommer ju få igen pengarna hur lätt som helst.
 
Wester skrev:
Alla hus är arkitektritade (nästan) även katalog hus. Det jag menade var (som du inte verkade förstått) att om huset är byggtekniskt komplicerat så kan det dra iväg enormt mycket oavsett om det är ett onsalahus eller ett Gert Wingårdh hus. Du kan rita ett grymt fräckt hus med egen arkitekt (som du verkar kalla arkitektritat) som får samma byggkostnad som en onsalavill om huset ritas smart.

Om du har fått en så fin tomt så billigt så är det ju bara att bygga på, du kommer ju få igen pengarna hur lätt som helst.
Okej, nu förstår jag bättre. Jag antar att ju öppnare planlösning du har, dess mer krångel blir det? Med tanke på att taket skall bäras upp av färra väggar med mera. Jag är inte ute efter öppen planlösning eller konstiga vinklar, snarare ett enkelt enplanshus i stil med Eksjöhus Sandhem eller Havsvik, Onsalavillan 158 och så vidare. När jag kallar något "arkitektritat" så går jag på mäklardefinitionen, av den enkla anledningen att alla hus mer eller mindre måste vara ritade av en arkitekt. "Arkitektritat" betyder i mäklarsammanhang mer att det är en känd arkitekt.

Ja, att tomten är billig och ger mig pengarna tillbaka oavsätt hur jag gör vid eventuell försäljning vet jag. Grejen är att jag har eget företag, så banken är svårövertygad ibland. Därför vore det skönt att slippa låna alternativt låna så lite som möjligt.
 
Hallberg-rassy: Jag tillhör också den kategorin som du beskriver:

Ohändig, relativt ointresserad, har dock ett jobb som gett mig rutin inom förhandling, projektledning och samordning. Vi har knappt en månad kvar innan vi förhoppningsvis får flytta in i vårt fina hus från Götenehus utanför Uppsala. Processen har gått bra, men det tar på krafterna även om du i princip har nyckelfärdigt. Vi drog ut grund, el, kakel/klinker samt målning. I efterhand vette fan... Det är vänner till mig och de har gett mig bra priser och hög kvalitet. Men du får räkna med 2-8 samtal om dagen mellan varven under de sista 3-5 månaderna. Att sköta ett heltidsjobb samtidigt som du bygger hus delvis från grunen är inte min rekommendation i alla fall. De som lyckas kombinera detta är antingen otroligt "handy-man" eller så har de jobb de kan smita ifrån titt som tätt. Det har inte jag i alla fall :)

I efterhand skulle vi också ha lagt på minst en 200 000-300 000 SEK på priset. Det skenar lätt iväg! En liten list i kökshon: 3000 SEK. En dörr med frostat glas: 4500 SEK. Ett gäng spotlights i ryggåstaket: 28 000 SEK och så vidare. Just det här "en liten ändring" gör att begreppet många bäckar små känns aktuellt. Byggkreditivet var dessutomberäknat till 14 000 SEK i räntekostnader. Vi har snart betalat 50 000 SEK.

Kontentan av det hela är att även om du har bra och ärliga leverantörer (är mycket nöjd med både hantverkarvänner och Götenehus) så får du nog räkna med en del extra pengar. Vårt hus på 155 Kvm (Björkås), något omritat och med en hel del schyssta tillval kommer att landa på runt 3 100 000 SEK totalt. Då har vi visserligen gjutit grund till carport, borrat egen brunn, köpt en sluten tank för avlopp med mera. Vi hade räknat på 2 800 000 SEK och tyckte att vi tog i då. Men det gjorde vi inte tydligen...

Lycka till med ditt byggande. När det närmar sig inflyttning så är det värt det i alla fall, trots att jag låter lite bitter :)
 
Återigen beror det ju helt på hur man räknar. Jag har byggt med LB-hus och deras listpris på min husmodell är 15800kr/m2. Men när alla avgifter och annat är betalt landade jag på 20600kr/m2, tomten exkluderad. Detta är då en av deras classicmodeller, husen i optimalserien dyrare så att räkna uppåt 25000kr/m2 tomten exkluderad är nog inget överpris. Man får dock väldigt mycket hus för pengarna känns det som och åtminstone i Göteborg så bryr sig LB-hus om kunden även efter att slutnotan är betald.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.