Jag kan inte bidra med något annat än att jag håller tumamrna för er. Lägg fram för kommunen att ni önskar bygga detta hus för att underlätta för ert handikappade barn, att bygden välkomnar er men att det finns en motstridig granne.
Vet inte men jag tycker väl inte att det borde gå att stoppa ett bygge om det ligger inom planbestämmelserna, fast det kanske inte är ett planlaggt område såklart...

Nåväl, jag håller tummarna för er iaf!
 
Det är inte längre i kommunens händer, det ligger i en överklagan så kommunen kan inget göra. Om ni inte drar tillbaka er ansökan och söker bygglov istället, sedan kanske ni kan campa utanför grannen o försöka prata med han när han går ut?

Ta ett snack med handläggarna o se om det kan funka.
 
mhg_3 skrev:
Jag kan inte bidra med något annat än att jag håller tumamrna för er. Lägg fram för kommunen att ni önskar bygga detta hus för att underlätta för ert handikappade barn, att bygden välkomnar er men att det finns en motstridig granne.
Vet inte men jag tycker väl inte att det borde gå att stoppa ett bygge om det ligger inom planbestämmelserna, fast det kanske inte är ett planlaggt område såklart...

Nåväl, jag håller tummarna för er iaf!
Tack för det. Bra tips är alltid välkommet :) Det är ingen detaljplan och inget kommunalt vatten eller avlopp, utan egen brunn som gäller där. Byggnadsnämnden har varit på plats och tittat och sagt att det inte ska vara några problem mm. Är ju än så länge bara förhandsbeskedet och sedan blir det väl samma soppa med bygglovet. Går förhoppningsvis snabbare med det hoppas jag.

Tack igen och fortsätt skriva om egna erfarenheter om liknande saker här, så blir jag glad :)
 
Ricken skrev:
Det är inte längre i kommunens händer, det ligger i en överklagan så kommunen kan inget göra. Om ni inte drar tillbaka er ansökan och söker bygglov istället, sedan kanske ni kan campa utanför grannen o försöka prata med han när han går ut?

Ta ett snack med handläggarna o se om det kan funka.
Har ingen lust att campa i -20 direkt ;) Skulle inte hjälpa ändå tro mig...
I vår kommun går det tydligen bra att söka bygglov ändå, trots att förhandsbeskedet inte ännu har vunnit laga kraft. Vi måste ha förhandsbesked då det inte är en tomt idag utan mark som ska styckas till en tomt.

Tack!
 
Det förekommer säkert att någon person överklagar i okynne, men detta uppdagas ganska snart av de instanser som har att pröva ärendet. Om ärendet skulle gälla en fasanfamilj som blir störd av byggarbeten, så kommer kommunen att avvisa besväret, utan motivering. Detta lämnar då små möjligheter för dem som vill överklaga kommunens avvisningsbeslut, men om i fall att det överklagas, kommer nästa instans att snabb behandla överklagan. I ett sådant läge, kan man lugnt påbörja byggarbetena.
Det andra Du nämner, att alla andra grannar är positiva till era byggplaner, jo visst, dom är antagligen inte på något vis berörda av ert bygge, så vad skall dom klaga på? När man bygger, och håller sig inom ramarna, för vad som stipuleras i en uppgjord plan för området, så finns inget att överklaga, man kan, trots överklaganden påbörja bygget. Men visst har vi fått en förändring, när det gäller att stoppa överklaganden, numera måste man söka prövningstillstånd, om man vill få ärenden prövade i Hovrätterna t ex. Rent allmänt tycker jag ändå inte man skall negligera de som överklagar, för då blir det som i fallat med "Thomas Quick"
 
saturnus skrev:
Det förekommer säkert att någon person överklagar i okynne, men detta uppdagas ganska snart av de instanser som har att pröva ärendet. Om ärendet skulle gälla en fasanfamilj som blir störd av byggarbeten, så kommer kommunen att avvisa besväret, utan motivering. Detta lämnar då små möjligheter för dem som vill överklaga kommunens avvisningsbeslut, men om i fall att det överklagas, kommer nästa instans att snabb behandla överklagan. I ett sådant läge, kan man lugnt påbörja byggarbetena.
Det andra Du nämner, att alla andra grannar är positiva till era byggplaner, jo visst, dom är antagligen inte på något vis berörda av ert bygge, så vad skall dom klaga på? När man bygger, och håller sig inom ramarna, för vad som stipuleras i en uppgjord plan för området, så finns inget att överklaga, man kan, trots överklaganden påbörja bygget. Men visst har vi fått en förändring, när det gäller att stoppa överklaganden, numera måste man söka prövningstillstånd, om man vill få ärenden prövade i Hovrätterna t ex. Rent allmänt tycker jag ändå inte man skall negligera de som överklagar, för då blir det som i fallat med "Thomas Quick"


Vet inte riktigt vad du har för erfarenheter av liknande rättsprocesser och vad du anser är snabbt?
5 månader hos kommunen (det var för att det var jul) Normalt 1 år hos Länsstyrelsen, förvaltningsrätten från 3 månader - 1 år. Sedan kommer han troligtvis inte få prövningstillstånd för kammarrätten (hovrätten har inget med sådana här ärenden att göra så vitt jag vet?), men kan isf överklaga att han inte får det till regeringsrätten (ca 3 månader att undersöka ärendet). I värsta fall kan dom tvinga kammarrätten att han ska ha prövning, men det är föga troligt.

Allt detta är än så länge bara för förhandsbeskedet. Sedan är det ny vända med bygglovet och avlopp och brunn mm. Så inte tycker jag att det går direkt snabbt inte, men det är relativt så klart och systemet ser ut så, på gott och ont.

Självklart ska man inte heller negligera dom som klagar, men har man blivit totalt sågad i 2 st instanser så borde det vara svårare/kostsammare att gå vidare.

Tack
 
Mikael_L
Det vore annars väldigt mycket värt för de som kommer i kläm av oändligt överklagande grannar om ärendena kunde avgöras med expressfart. Om hela karusellen kunde vara över på max ett halvår istället för flera år.
Men till det behövs det väl antagligen mer resurser till rättsväsendet ...
Och fick rättsväsendet mer resurser kunde väl jag tycka att dom kanske skulle prioritera t.ex. ungdomsbrottslighet istället.

Saturnus, det är ju inte bara en fråga mellan två fastighetsägare, vi alla skattebetalare får ju vara med och betala för att dessa idi*** ska få hålla på.

Men samtidigt håller jag med dig, om det där med rättssäkerhet och att det inte ska vara plånboken som avgör om man ska kunna få sin rättvisa.
(Nu styr trots allt plånboken rätt mycket över detta ändå här i samhället, men inte så väldigt mycket vad det gäller just förvaltningsärenden)
 
Mikael_L skrev:
Det vore annars väldigt mycket värt för de som kommer i kläm av oändligt överklagande grannar om ärendena kunde avgöras med expressfart. Om hela karusellen kunde vara över på max ett halvår istället för flera år.
Men till det behövs det väl antagligen mer resurser till rättsväsendet ...
Och fick rättsväsendet mer resurser kunde väl jag tycka att dom kanske skulle prioritera t.ex. ungdomsbrottslighet istället.

Saturnus, det är ju inte bara en fråga mellan två fastighetsägare, vi alla skattebetalare får ju vara med och betala för att dessa idi*** ska få hålla på.

Men samtidigt håller jag med dig, om det där med rättssäkerhet och att det inte ska vara plånboken som avgör om man ska kunna få sin rättvisa.
(Nu styr trots allt plånboken rätt mycket över detta ändå här i samhället, men inte så väldigt mycket vad det gäller just förvaltningsärenden)

Så sant så! Jag är emot att det ska vara pengar som styr det är inte det. Men 500:- - 1000:- borde nog dom flesta kunna skrapa ihop under dom månader det tar i processerna. Tror att även en sådan liten summa skulle skrämma bort dom flesta "sur gubbar" om man får använda det uttrycket.
Att det istället kostar samhället en massa pengar för något som vem som helst kan se inte leder någonstans, är bara FEL!

Tack för svar!
 
Mikael_L
Det kanske t.o.m skulle kunna få lite verkan redan med en så låg avgift som 100-200 kr.
Och då skulle det kanske kunna kallas inskrivningsavgift ... :)

Bara krånglet med att man måste betala detta, typ ... ;)

Avgift eller inte, det måste i alla fall sättas så lågt att det inte kan hindra även den sämst bemedlade.
Sen kan man ju tänka sig att den återfås vid vunnet överklagande.
 
babylonbob skrev:
Har ingen lust att campa i -20 direkt ;) Skulle inte hjälpa ändå tro mig...
I vår kommun går det tydligen bra att söka bygglov ändå, trots att förhandsbeskedet inte ännu har vunnit laga kraft. Vi måste ha förhandsbesked då det inte är en tomt idag utan mark som ska styckas till en tomt.

Tack!
Du kan alltid söka bygglov utan förhandsbesked väl? Förhandsbesked är ju bara för att man med enkla handlingar ska kunna se om man får bygga ungefär där man tänkt sig innan man kostar på pengar på att köpa en dyr tomt och börja med ritningar till huset. "Syftet är att den som planerar ett bygge ska kunna undvika onödig projektering om möjligheterna att senare få bygglov är svårbedömda."

Eftersom kommunen sagt att det inte ska vara några problem med bygglovet så måste det väl för er del gå att dra tillbaka sin ansökan om förhandsbesked? Då faller ju överklagan på denna och ni lämnar istället in om ett riktigt bygglov direkt och sparar tid och kraft på att endast mala igenom det i eventuella rättsinstanser.

Hur många grannar har ni egentligen på denna öde landsbygd? Har farbrorn ens rätt att yttra sig om han inte gränsar till er tomt?
 
Mikael_L
cem77 skrev:
Hur många grannar har ni egentligen på denna öde landsbygd? Har farbrorn ens rätt att yttra sig om han inte gränsar till er tomt?
Alla har väl egentligen rätt att yttra sig och överklaga.
T.o.m jag har det väl om jag bara kan hitta på något skäl till varför jag ska anses vara berörd.

T.ex. "Det är på just denna lilla markplätt jag brukar stanna och pinka och beundra utsikten då jag färdas från X till Y vilket jag gör regelbundet."
Skälet kommer antagligen avvisas skyndsamt, men måste i alla fall behandlas.
 
Har du kommunen på din sida kommer det att underlätta otroligt mycket, kolla med plan chef och/eller stads arkitekten om vad dom tycker du ska göra. Dom vet ju hur dom vill hantera ärenden som dessa för att att slippa mer arbete. (Människan är i grunden lat)
 
Jag kan ju inte låta bli att undra om det egentliga problemet verkligen ligger hos farbrodern i fråga. På TS beskrivning förstår jag det som att lägenheten sålts utan en egentlig lösning på boendefrågan fram tills dess att det specialanpassade huset var inflyttningsklart. Jag kan förstår att situationen är frustrerande och jobbig, men att ha ett fungerande, om än tillfälligt boende, tills dess att huset står klart är som jag ser det den enda rimliga lösningen. Det finns tillräckligt många som kan vittna om att det inte finns några garantier för att byggandet av ett nytt hus blir en kort och problemfri process.

Lycka till
 
Naturkigtvis skall det vara Kammarrätten jag menar och inte Hovrätten, som du nämner. Den normala gången för ärende som tar upp, brukar inte ta så lång tid att besluta om,2-3 månader för kommunen, samma för Länsstyrelsen, om dom skall yttra sig, 6--8 månader för Länsrätten, ca. Men sen kan det vara frågor som vi anser är enkla, men som fordrar en mer djupgående granskning av äldre kartor/fastighetsbildningar o s v. Nu har man möjlighet att begära förtur av sitt ärende, om det finns grund för detta, t ex ert nuvarande tillfälliga boende, er handikappade dotter.
Jag förutsätter att de instanser som har att pröva ärendet, också har ett annat underlag, än vad som visas här.
 
Tigger skrev:
Jag kan ju inte låta bli att undra om det egentliga problemet verkligen ligger hos farbrodern i fråga. På TS beskrivning förstår jag det som att lägenheten sålts utan en egentlig lösning på boendefrågan fram tills dess att det specialanpassade huset var inflyttningsklart. Jag kan förstår att situationen är frustrerande och jobbig, men att ha ett fungerande, om än tillfälligt boende, tills dess att huset står klart är som jag ser det den enda rimliga lösningen. Det finns tillräckligt många som kan vittna om att det inte finns några garantier för att byggandet av ett nytt hus blir en kort och problemfri process.

Lycka till
precis, jag tycker också det blir ett famlande här, om vad saken gäller. Föräldrar till ett handikappat barn, har rätt till bidrag, när man bygger ett handikappanpassat hus. Det har funnits en del mål kring detta. Regeln har varit, att man fick bo i huset 10 år, för att bidragen skulle falla fullt ut. Regeln tillkom då någon ganska snart sålde huset, behöll vinsten, och ansökte, och fick också bidrag till ett nytt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.