Hej,

Vi funderar fram och tillbaka över vad vi ska ha för stänkskydd i köket ovanför bänkskåp och bakom fläkt. Vid fläkt kommer det att gå upp till tak och det är även 45 graders vinkel med anslutande väggar dvs spis/fläkt är placerade i ett hörn.

Kitchen wall ser kanon ut med sina 60x120cm plattor men jag är fundersam om det lätt blir fula glipor mellan två plattor. Någon som satt upp och vet om det blir tydliga glipor?

Kitchen board verkar mer pratiskt då man sätter ihop det som ett klickgolv men av att läsa på nätet verkar man behöva fula lister i hörn/vid bänkskiva etc....kan man skippa listerna?

Kakel 10x10...nackdel tar tid och alltid svårt att hålla rent i fogarna.

Vad tycker ni vi ska satsa på?
 
Kakel tar visserligen tid att sätta, men att hålla rent i fogarna har jag aldrig sett som ett problem?
 
Vi tycker iaf att det har en förmåga att fastna fett etc i fogarna så att det efter en tid ser småskabbiga ut. Vi kanske är petiga ;-)
Därmed känns kitchen wall eller kitchen board som ett schysstare matrial.
 
T
Dom sätter ofta sådana skivor i "Arga Snickaren" och slutresultatet ser ju bra ut.
 
Är det ingen på forumet som satt upp kitchen wall och kan säga hur det blir mellan 2 skivor?
 
Testar igen! Önskar veta hur någon som satt upp kitchen wall eller kitchen board i ett kök upplever det i finish....
Tack/S
 
också nyfiken på hur det ser ut mer än på arga snickaren och trespo's reklambilder.

får iof se om min fru godkänner finnishen på det eller om det bli kakel.
 
Kolla in kitchen wall också. Trespo var inte snyggt enligt oss när vi såg det i butik. Dock har jag inte sett kitchen wall uppsatt.
Vi valde tillslut kakel.
 
Jag satte Kitchen Wall i somras, ett kök med ganska mycket hörn och vinklar. Slutresultatet tycker jag är bra men det är inte lätt att få längsgående skarvar (på höjden alltså) att bli perfekta om man inte kan vända "fabrikssågade" kanter mot varandra hela tiden. Det är inte så enkelt om man inte vill köpa en massa skivor extra.

Våra Kitchen Wall-skivor var ordentligt krumma, enligt försäljaren är det normalt och några dagar i normal husfukt skulle fixa det. Jag fick ha skivorna i tvättstuga/duschrum några dagar för att de skulle bli tillräckligt medgörliga.

I vårt kök var det extra krångligt att mäta upp och såga till bitarna eftersom väggarna inte är så raka - huset är byggt 1932 eller så och så här i efterhand inser man ju att det hade varit smart att gipsa allt och räta upp väggarna.

Det gick ändå ganska fort att montera och det ser bra ut tycker jag, men välmonterad kakel är ju lika snyggt...

/Gustaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.