Vi står inför beslutet att köpa tomt och bygga hus, för första gången. Vi har sedan länge tänkt oss bygga ett 11/2-planshus på ca 150kvm med minst 3 sovrum. En av de få sakerna på vår lista av verkliga "måsten" har vi att inte ha sovrummen på bottenvåningen.
Nu har vi hittat en tomt som har allt, och dessutom är tillgänglig. Tyvärr står det i situationsplanen för området att man får bygga 1-plans hus med max 30graders takvinkel, inredd vind och takkupa. Dessutom tillåts förhöjt väggliv.
Vi har under helgen försökt att hitta exempel på husritningar som fyller dessa krav (våra egna med sovrummen på ovanvåningen samt kommunens krav med takvinkel och 1-plan), men utan egentlig
framgång.
Är det någon av er därute som sitter på bra exempelritningar på dylika hus?

MVH Lasse
 
Det blir ungefär som ett "vanligt" 1½-planshus om ni höjer vägglivet. Skillnaden inne borde inte bli så stor. Om ni har någon hustillverkare (eller flera!) på gång så hör med dem. De brukar ha massor av ritningar att visa upp!
 
Redigerat:
"Leksand" från Faluhus eller "Tallbacken" från Eksjöhus kanske kan fungera? Jag är lite osäker över taklutningarna, men det går ju att kolla upp.
Tallbacken beskrivs på hemsidan som ett 2-planshus, men jag tycker det ser ut som 11/2-plans med förhöjt väggliv.

Vi bor i ett Faluhus som liknade Leksand i standardutförande men som nu har en helt annan planlösning (mer lik tex Svalan från LB-hus).
Det finns ju många husleverantörer som ritar om efter kundens önskemål.

Hoppas att detta var till någon hjälp. Kanske kan ge lite inspiration i alla fall.

TeWa
 
Det hjälper väl inte när det står 1-plan i situationsplanen...
 
Men vad är då "1-plans hus med max 30graders takvinkel, inredd vind och takkupa. Dessutom tillåts förhöjt väggliv."?
Det låter ju som ett vanligt 11/2-planshus.

I alla fall borde ju planlösningen från olika 11/2-planshus kunna fungera som inspiration. Det som efterfrågades var ju planlösning med 3 sovrum på övervåningen och en boarea på 150 m2.
Ofta går det att hitta en tillverkare som kan ändra ett befintligt kataloghus till att passa ens egna önskemål på tex planlösning, men då behöver man veta vad för planlösning man önskar.

TeWa
 
Finns det någon siffra på maxhöjd till nock?
Det skulle kunna hjälpa till att utröna vilken typ av hus man kan titta på.
 
Det heter inte 1½-planshus i bygglov och liknande. Det heter "1-planshus med inredningsbar övervåning". Så begränsningen här är att takvinkeln får vara max 30 grader, vilket man har kompenserat med att tillåta förhöjt väggliv. Takvinkeln på "1½-planshus" brukar vara 38 eller 45 grader.

Hittade förresten en bild från Villa Varm på ett hus med förhöjt väggliv och 27 graders takvinkel!

Vrt%20hus.jpg
 
I så fall fortsätter jag att hävda att "Leksand" från Faluhus skulle kunna funka, den har förhöjt väggliv och 27 graders taklutning vad jag förstår.
Även tex "Svalan" från LB-hus har förhöjt väggliv och 27 graders taklutning.

Båda dessa ligger på lite drygt 150 m2 och har 3 sovrum på övervåningen.
Dessutom kommer de från välrenommerade leverantörer med väl genomtänkt konstruktion och bra isolering mm, vilket jag personligen tycker är viktigt.

TeWa
 
Mikael_L
Lasseponken, hur högt väggliv tillåts?
Finns det begränsningar i nockhöjd?
 
Är inte definitionen på ett enplanshus just att det bara är ett plan. Förvirrande beskrivning...
 
Inte alls förvirrande. Ett 1-planshus har en väggliv på MAX 70 cm, är det över det så är det per definition ett 2-planshus. Finns gott om trådar om detta.
Iom att du bara får ha 30 graders tak så blir det inte mkt till övervåning om du inte har väldigt brett hus. Men tänk på att du kan ha kupor ända ut till vägglivet som är max 1/3 av husets längd utan att det räknas som 2-plan. Men detta är en "mindre avvikelse" och kräver grannars påskrift. På så sätt kan man få till en hyffsad yta ändå på övervåningen, förlåt, den inredda vinden menade jag...
 
Redigerat:
Man kan också utföra husets långsida som gavel. Såvida detta inte möter hinder i planbestämmelser om t.ex maximal byggnadshöjd.
 
Hej
Kolla Götenhus modell Sundbyholm
 
Rimpen skrev:
Hej
Kolla Götenhus modell Sundbyholm
Tänkte just föreslå detsamma. Flyttade in i ett nybyggt Sundbyholm för 1 månad sen. I mitt tycke ett fint och bra planerat hus, med undantag för förvaring. Blir en isolerad friggebod under 2011.
 
Dr.SiC skrev:
Inte alls förvirrande. Ett 1-planshus har en väggliv på MAX 70 cm, är det över det så är det per definition ett 2-planshus. Finns gott om trådar om detta.
Iom att du bara får ha 30 graders tak så blir det inte mkt till övervåning om du inte har väldigt brett hus. Men tänk på att du kan ha kupor ända ut till vägglivet som är max 1/3 av husets längd utan att det räknas som 2-plan. Men detta är en "mindre avvikelse" och kräver grannars påskrift. På så sätt kan man få till en hyffsad yta ändå på övervåningen, förlåt, den inredda vinden menade jag...
Vad menar du med Max 70 cm väggliv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.