Du ska inte gå med på något. De kommer att sätta igång med renovering i alla fall och har inte tid på att vänta på svar från dig. Detta är ett problem som det är bäst att ignorera för då kommer det att gå bort av sig själv.
 
Håller med Buster.

Enda brasklappen är som sagt att ni kanske inte borde skruvat bort de väggfasta hyllorna överhuvudtaget.

OM ni mot förmodan skulle vara skyldiga att betala, så är det givetvis inte den nivån av renovering som köparen begär som ni skall betala. Om väggen verkligen behöver bredspacklas, OK ,men sedan är det i så fall tapet (som inte behöver vara speciellt dyr) som gäller. Det där med målning 4 ggr finns absolut ingen anledning att ni skall betala.

Dessutom så bör du tillämpa åldersavskrivning enligt samma tabeller som försäkringsbolagen tillämpar.
 
M
Vilken normal människa som helst skulle väl vara tacksam för att ni snyggade till efter er när ni flyttade. För ni anser väl själva att det blev snyggare med igenspacklade hål, skulle jag tro, det var väl därför ni bemödade er om att göra det? Låter solklart som om köparen bara fiskar efter pengar till en renovering som de har tänkt att genomföra i vilket fall.

Ge dem inte ett öre.

Erbjud dem istället att du petar bort spacklet (obs ett skämt).
 
Emilie_a skrev:
Lägenheten såldes via mäklare, har varit i kontakt med honom och han tyckte det hela lät lite konstigt och sa att vi inte skulle stressa med att besämma oss.
Upplever du köparen som påstridig och jobbig ska du kontakta mäklaren.
Det är mäklarens uppgift att reda ut sådana här saker.

Du har betalat för att han/hon skall mäkla en bostad och då borde han/hon även ha förmåga att upplysa köparen om vad som gäller.

Att mäklaren ö.h.t. tycker att ni skall fundera på att stå för en total omrenovering av lägenhetens väggar gör mig mycket fundersam. Vilken mäklarfirma är det?
 
Nja.

Om lägenheten t ex hade tavlor uppsatta som sedan tagits bort så har inget fel gjorts och de spikhål etc som finns efter tavlorna är sådant som köparen ska ha känt till. MEN om man försökt dölja spikhål etc på ett sätt att det gjort skada på tapeter, väggfärg eller dylikt så har man gjort åverkan på lägenheten mellan försäljning och tillträde som köparen har rätt att kräva ersättning för! Hur välvillig denna åverkan än varit...
 
injonil skrev:
Nja.

Om lägenheten t ex hade tavlor uppsatta som sedan tagits bort så har inget fel gjorts och de spikhål etc som finns efter tavlorna är sådant som köparen ska ha känt till. MEN om man försökt dölja spikhål etc på ett sätt att det gjort skada på tapeter, väggfärg eller dylikt så har man gjort åverkan på lägenheten mellan försäljning och tillträde som köparen har rätt att kräva ersättning för! Hur välvillig denna åverkan än varit...
Ja, just det. Jag börjar inse vad det handlar om nu. "Befintligt skick" var alltså det skick som var när köparen tittade på lägenheten. Och då var inga skruvhål igenspacklade.

Jag vill faktiskt tro att det normala är att man bara lämnar skruvhål och tavelkrokar som de är, både i hyresrätter och bostadsrätter. Nästa boende vill antingen återanvända hålen, eller också spacklar han själv.
 
Haha, gör inga medgivanden alls.
Vänta ut, du har inget att vinna på att göra någonting alls.
 
E
Vi har förstått att det var dumt av oss att försöka rätta till de hål som blivit efter div tavlor/hyllor/klädhängare/hemmagjord projjeduk osv.. Lär inte göra om detta misstag igen.
Dock känns det otroligt orimmlig att vi ska bekosta en hel omtapetsering i ett rum de ändå tänkt att måla om.
Jobbigt oxå att det vänt från "nej ni behöver inte städa så noga vi ska ju ändå måla om, lämna det ni ni vill om ni tycker det gör en massa hål i väggen" till att Ge oss pengar nu annars...
 
tio_Pepe skrev:
Ja, just det. Jag börjar inse vad det handlar om nu. "Befintligt skick" var alltså det skick som var när köparen tittade på lägenheten. Och då var inga skruvhål igenspacklade.

Jag vill faktiskt tro att det normala är att man bara lämnar skruvhål och tavelkrokar som de är, både i hyresrätter och bostadsrätter. Nästa boende vill antingen återanvända hålen, eller också spacklar han själv.

Nä, jag tror inte att det var det köparen avsåg. I första inlägget skriver TS:

"I köket lämnades mollyplugg kvar i gipsväggen efter vägghyllor, även där skall vi avlägsna och åtgärda."

I mina öron låter detta som en gnällspik som vill ha lite av den renovering han/hon ändå hade tänkt att genomföra betald.

Varför skall detta bredspacklas samt målas 4 ggr t.ex.? Det låter helt vansinnigt!

Jag hade gjort som jag skrivit tidigare: D.v.s. inte bemödat mig med att besvara muntliga krav. Skriftliga yrkanden hade jag kortfattat bestridit. Eventuellt hade jag ringt mäklaren och sagt åt honom att göra rätt för sitt (sannolikt) sjukt höga arvode.
 
Redigerat:
Emilie_a skrev:
Jobbigt oxå att det vänt från "nej ni behöver inte städa så noga vi ska ju ändå måla om, lämna det ni ni vill om ni tycker det gör en massa hål i väggen" till att Ge oss pengar nu annars...
Jo, de har väl suttit hemma på kammaren och räknat gissar jag? Förmodligen har de insett att de inte har råd med det nya köket om de samtidigt måste bekosta ommålning av alla väggar. Istället för att prioritera eller spara försöker de få denna renovering bekostad av er istället. Naturligtvis är det en lockande tanke för dem.

Jag har aldrig hört talas om att en köpare fått rätt till en liknande renovering p.g.a. några skruvhål.

Hade det varit möjligt kan jag lova dig att folk skulle sätta detta i system. Tro mig!
 
Det är bara att ignorera.
Skall de ha ngnting så måste de ju inkomma med skriftligt krav, där skall du ges rimlig tid att åtgärda själv, alternativt ersätta. Sen betyder inte det att de har rätt till ersättning. Du kan bara neka och så får de ta det rättsligt om de tror sig ha ett case.

Slabbade ni mkt utanför hålen, eller anser köparen bara att strukturen på tapeten blev förstörd av själva hålen? Kan förstå deras ilska om ni dragit en spackel på ett område om några cm runtikring istället för att bara peta i lite i hålet? Speciellt om det är strukturtapet, då blir det ju blanka områden där, hur mkt man än målar om.

Vi hade en köpare som gnällde på precis tvärtom, att det var spikar, skruvar, plugg mm kvar i väggar och tak när vi flyttat ut. Så hur man än vänder sig så har man rumpan bak så att säga...
 
O
Det låter som dagens skämt. Men tyvärr är det inte det... Men som sagt, dom har inget att komma med....
Hmmm ge oss pengarna annars.... vad menar dom med annars? skulle jag vilja veta... Låter nästan som ett hot.... Jag skulle vilja se den jurist som säger här har vi ett case vi kör..... Den juristen lär bara vara pengak_t
 
Redigerat:
Sålänge vi inte för se detaljerade bilder på före och efter så kan ingen på detta forum säga om köparen har ett vettigt case eller ej.

Jag har redogjort för ett hypotetiskt fall där köparen har ett case; hur det förhåller sig i TS fall kan jag givetvis inte veta.

Till de som bara avfärdar köparens anspråk på ersättning som dravel så hör detta inte hemma under delforumet Juridik!
 
eviljava skrev:
Nä, jag tror inte att det var det köparen avsåg. I första inlägget skriver TS:

"I köket lämnades mollyplugg kvar i gipsväggen efter vägghyllor, även där skall vi avlägsna och åtgärda."
Så här skriver TS i första inlägget:
Emilie_a skrev:
Det gäller ifyllnad av hål (vitt finspackel) vi gjort på väggar i hall, sovrum och vardagsrum i samband med att väggmonterade hyllor/större tavlor plockades ner inför flytt.
Men precis som injonil skriver så vill vi nog se foton för att yttra oss mera säkert och mindre hypotetiskt.
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Så här skriver TS i första inlägget:
Jo, men i köket är det inte så, eller hur? Där sitter det enligt uppgift enbart mollyplugg i väggen. Varför kräver köparen att de målar om denna vägg tror du?

Ordet "lycksökare" dyker upp på mina näthinnor iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.