Huset står på dryga 1,5 m plintar idag och det blåser in från ett fält rakt under huset, följden är att golvet
är kallt, lufttemperaturen är ca 20 grader och golvet är 13-14 grader.

Har inte brytt mig nämnvärt om detta tidigare men med en liten dotter numer som kryper runt på golvet med blåa händer och iskalla fötter funderade jag på om det skulle gå att tilläggsisolera golvet underifrån men då är frågan om det verkligen gör någon skillnad, vad kan man vänta sig om man gör detta, blir det någon märkbar skillnad? någon som gjort detta?
 
Klart att det gör skillnad du får öppna upp och kolla vad du har för någonting under golven, kanske kan du komma åt underifrån. Men blåser det rakt in i isoleringen kommer det lik förbannat att vara kallt, så täta mot vind och mer isolering så kan hon säkert krypa på golvet sedan, eller tjocka strumpor och vantar kanske.
 
Jag hade delvis andra förutsättningar, men har förbättrat isoleringen i golvet. Min plintgrund är inklädd med eternit så att den har vissa av krypgrundens egenskaper. På insidan av de 150 mm höga golvreglarna satt lister. Ovanpå dessa lister låg brädor, någon svart papp och 70 mm glasfiber som var genomlupen av musgångar. I fack för fack rev jag ner den gamla isoleringen och bröt bort listerna. Ute i kanterna sågade jag till masonitbitar att spika upp för att blockera mössens passage upp i väggarna. Innan jag spikade dit masoniten lade jag på en sträng fogskum. När det var tätat så lade jag upp 145 mm glasfiber och använde osb till ny trossbotten som jag skruvade underifrån i golvreglarna. Det kanske inte är mussäkert, men det är tätare för både möss och drag än det var innan. Jag har inte gjort det i hela huset, men jag inbillar mig att golven är något varmare där det är klart.

Enklaste sättet att tilläggsisolera är att sätta ett lager cellplast under befintlig isolering, men då har man inte chansen att täta springor och mushål i det befintliga.

Erik
 
jag var ju då inne på att sätta cellplast under den befintliga isoleringen,alltså direkt på det man ser om man är under huset, masonitskivorna, huset är ju byggt för snart 2 år sedan så några skador från möss eller dyl tror jag inte jag behöver bekymra mig om... fogskumma den masonitbotten som är nu och sedan sätta på cellplasten och få till den riktigt tight och sedan göra något åt dom sibiriska vindarna som flänger in under huset...
 
I ett kallt hus ger en tilläggsisolering av golven inte så stor effekt. Tyvärr! Kallras från väggar och fönster ger kalla golv även med en meter isolering under. Luft som kyls av mot väggar och fönster sjunker och ner och ger kalla golv.

En tilläggsisolering är enligt mig bara försvarbar om väggar, fönster och tak är ok ur energisynpunkt. Eller om tilläggsisoleringen görs i samband med annan renovering, när golven ändå bryts upp är det lika bra att lägga i lite extra isolering.

Tips: mät temperaturen på golvet mot ytterväggen, jämför sedan med golvtemperaturen mot en innervägg.

Golv bör givetvis även vara vindtäta, gäller särskilt för plintgrund. Tryckskillnader över klimatskalet gör att kall uteluft "sugs" in i isoleringen och upp i huset. Inte bra, inte varmt.

Någon som faktiskt gjort en tilläggsisloering kan ju dela med sig av sina erfarenheter.
 
Redigerat:
Thord, kallras från väggarna är väl ändå en överdrift? Och under fönstren finns det ofta element som motverkar kallras. Om huset byggdes för två år sedan är det troligen bättre isolerat än mitt hus. Jag tycker mig märka en viss skillnad på golvtemperatur efter att jag förbättrade isoleringen i golvet.

Erik
 
det är ingen regelbunden skillnad mellan golvtempen mätt vid yttervägg/innervägg eller mitt på golv, hittade dock en intressant punkt på golvet i köket där det var 5 grader under all annan mätning...
 
Avemo, du får gärna tala om för mitt hus att kallras från väggarna är överdrivet. Jag har försökt, men huset vill inte lyssna. Vad jag försökte säga var att kalla golv inte alltid har sin förklaring i att golvet i sig är dåligt isolerat. Luft som kyls av mot ytterväggarnas insida sjunker ner och orsakar kalla golv.

Att huset endast är två år var inget som jag kände till. Men då bör väl även golven vara tillräckligt isolerade.

Som jag skrev i mitt förra inlägg, i ett kallt hus ger en tilläggsisolering av golvet inte så stor effekt.

swecul, hur har du det med isoleringen för övrigt i huset? Och hur är det med konventionsskyddet i golvet, dvs kan kall uteluft tränga in i golvet utifrån?
 
min tanke när jag läser detta är att huset är fuskbyggt och de har snålat eller slarvat där de inte tror att det kommer märkas och golvet märks inte så mycket i energiåtgång men kan kännas en hel del ändå

så jag skulle rekomendera att kolla om du kan komma in i golvet underifrån och kolla hur det ser ut först runt yterväggarna om det är glipor där så bör du täta de och då funkar fogskum rätt bra för att fylla upp och täta det då det behövs inte så stora glipor för att få in kall luft bland isoleringen som kyler golvet då det bygger på att luften är stilla och att det är fyllt och inte att det är liggande löst och att kallluft kan blåsa där inne

så antingen om du kan komma åt hela golvet underifrån ta bort skivorna där och kolla om det saknas isolering eller ligger löst och kompletera det och sätt en vindpapp under det så det hindrar luften att röra sig så mycket

Eller om du inte kan komma åt uderifrån in i golvet så täta tunt golvets väggdelar med typ skum så inte det kommer in där och sen spika eller skruva fast cellplast under skivorna och lämna typ 1cm springa mellan dom och sen fyller sprickan med skum så de blir tätt och sitter ihop men då borde det gå att sätta typ massonit under det eller så gör du typ brickor av det på 5x5cm som du skruver/spikar igenom så du fördelar ut trycket så det kläms fast mot reglarna underifrån

sen kanske det kan vara en tanke att täta och isolera torpargrunden lite ifall den typ är leca så sätt på några cm cellplast på insidan där typ 5cm som skruvas fast eller limmas fast och kolla hur det blir om du sätter för ventilerna på den sidan mot fältet så det inte blåser lika mycket rakt under huset utan att det kommer som ett undertryck på andra sidan och suger ut men det är beroende på hur stora ventiler du har och hur fuktig marken är men det är några tanker och man ska inte täta alla ventiler men sitter det på alla sidorna av huset så kan du sätta för de som är mot fältet iallafall under vintern

Men har du 5grader kallare mitt på ett golv så tycker jag det tyder på att det saknas eller är väldigt bristfälligt med isolering där och då skulle antingen golvet rivas upp eller ner och isoleras om eller sätta på ett lager utanpå som isolerar då det borde inte vara så kalt på ert golv om det ens är i närheten av vad det borde vara i ett så nytt hus så jag tycker nästan att du bör kontaka de som byggt huset och säga att du tycker det är oaceptabelt med den temperaturskilnaden i golvet men de vill säkert inte göra nått åt det och det behöver inte bli så dyrt att lägga på lite själv och se vad det blir för skilnad så kan du lägga på mer om det behövs

för säg 5cm cellplast på byggmax och det du kan behöva så blir det inte så dyrt så säg 100kvm så blir det typ
35krx100kvm för cellplast = 3500kr + 5skivor massonit = 500kr + fogskum 10-20st 28kr/st men hört att biltemas skum ska vara lite bättre men beror på vad du har tillgång till och sen en del skruv men för ca 4500-5500kr borde du kunna fixa det för och sätter du upp 5cm skivor på insidan av grunden med och låter de gå ner under marken utanför iallafall så kan du få varmare under huset med och sätta för några av ventilerna så allt som allt 6-8000kr för att täta det och då BORDE det bli tätt nog utan att bli för tätt så du får fuktproblem men det blir lite fukt som kommer krypa upp genom EPS men när det är från en torpargrund så borde det inte vara ett problem om det bara har lite ventelation i grunden vilket du nog nu är lite i mesta laget av
 
jag var ju med när huset byggdes så jag har ju sett hela processen och inte var det något jag märkte att dem skulle fuskat inte, det enda som var är att det blev glipor mellan fasadpanelen och undeliggande balkar så att man i nederkant av fasaden såg rätt upp i isoleringen, detta påtalade jag dock och det åtgärdades...
får kika lite närmare på´t i sommar när man klarar av att vara ute i mer än 10 minuter. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.