Kent blandar nog ihop europakontakt med eurouttag...eller vad man nu ska kalla dom....dom blåa enfas "skarvdonen" med de platta kontakterna.
 
Nog mycket möjligt jag gör, men det är alltså en platt europa? som jag skall ha upp i en takdosa.
Vad är de korrekta namnen på de olika, där är ju fyra olika...
1. De vanliga jordade uttagen.
2. Vanliga runda lamputtag
3. Uttag för platta kontakter (det jag eftersöker)
4. Blåa med skyddslock (som jag trodde kallas schuko)

Och att man kan få in en platt i ett vanligt uttag vet jag men går det att hitta till takdosor? Hmm, dessutom ojordad om jag inte minns fel.

/Kent
 
Redigerat:
Vanliga jodade uttag, Schuko eller mer formellt CEE 7/4.
Schuko_plug_and_socket.png

"Platta" kontaker, europapluggar, CEE 7/16
Europlug2.jpg

Runda, blåa med skyddslock. "Blåhandske".
16A-plug.jpg
 
Hahah Ja, jag menade inte enfas CEE-don... det hade kunnat sett lite udda ut. :cool::wow:

Det är ett ovalt vägguttag med två vanliga brunnar för vanliga stickkontakter som passar att sätta i en takdosa.
(Har dock aldrig installerat ett själv, vet bara att det finns).

//Patrik
 
Patrik>Man vet ju inte, i min verkstad hade jag knappast brytt mig *S*
Däremot är det i tjejens lägenhet så det lutar åt ett väldigt kort sladdställ istället.

Kollar man på byggcentraler så kallas de blåa ofta för schuko, därav min sammanblandning.

Egentligen strunt samma då jag inte jobbar med det och lär hitta rätt ändå om jag behöver.

/Kent
 
Jag är tveksam till om man får göra en adapter med en lamp-hane och schuko-hona.

T.ex. så är "schneider electic" trend (= eljo trend) bara godkänt för 6A
http://www.schneider-electric.se/si...ric.se/GroupList.aspx?navid=26233&navoption=2
ändå så får de matas från en grupp avsäkrad 10A (tekniska museet har samlat in grupperna som var avsäkrade 6A...).

Det borde betyda att det som har en lampstickkontakt inte får dra mer än 6A (om inte nåt gått sönder, alltså). Om man gör en adapter till schuko så skulle man kunna köra 10/16A genom lamputtaget...

Jag inser att risken att nån gör fel är rätt liten, men det här är också helt klart anledningen till att grendosor som har en klase euro-uttag alltid har en schukoliknande stickpropp (såndär som passar både i schuko och de där som används i t.ex. Frankrike) istället för en eurostickpropp...


Å andra sidan skulle det nog vara fullt lagligt att köpa en såndär skarvsladd med euro-hane i ena änden och euro-hona i andra änden, klippa den och ansluta kabeln med euro-honan till en lampstickpropp...
 
Ibland så ska man inte tänka för mycket och använda sitt förnuft lite istället.

Gör man en egen adapter enbart för att kunna använda en lampa med eurostickkontakt i ett lamputtag så försvinner den högst troligt när man tar bort lampan. Vem vill ha en ful adapter sitta i ett lamputtag uppe vid taket utan att göra någon nytta?

//Patrik
 
yxis skrev:
Jag är tveksam till om man får göra en adapter med en lamp-hane och schuko-hona.
Det vi föreslagit här är euro-hona, ingenting annat.
 
Patrik_Hed skrev:
Ibland så ska man inte tänka för mycket och använda sitt förnuft lite istället.

Gör man en egen adapter enbart för att kunna använda en lampa med eurostickkontakt i ett lamputtag så försvinner den högst troligt när man tar bort lampan. Vem vill ha en ful adapter sitta i ett lamputtag uppe vid taket utan att göra någon nytta?
När man plockat ner den så riskerar den väl än mer att användas felaktigt, om den nu förses med schuko- och inte euro-hona alltså?
 
Det är ingen här som har föreslagit att göra en sådan adapter!
 
yxis skrev:
När man plockat ner den så riskerar den väl än mer att användas felaktigt, om den nu förses med schuko- och inte euro-hona alltså?
Ja, vadå ska man sätta den i taket eller nåt på något annat ställe då eller vadå? Hur stor sannolikhet är det att man gör det?

Och ordet "om" kan man använda hur långt som helst.

//Patrik
 
Sen kan man ju fundera på sannolikheten att någon i framtiden hittar adaptern och får för sig att koppla in t.ex. en byggfläkt eller vattenkokare i takuttaget :)

Jag har flera sådana adaptrar.
 
Sannolikheten för att nån först kopplar adaptern i taket och drar ner en skarvsladd till adventstaken i fönstret, och sen nån annan drar ur adventstaken och kopplar in dammsugaren där är inte försumbar. Jag röstar stenhårt på euro-uttag (som jag förut hade missat att det redan propagerats för).

Jag har sett dammsugare inkopplade av extra städpersonal i labb-uttag på en labb-bänk, via vridspoleinstrument specat för 200mA och via en vridtrafo som nog var specad till 1.5A, och dessutom en isolertrafo med okända men troligtvis lite bättre data. "Varför går dammsugaren inte som den ska?" var frågan, och de gamla svarta envägs infällda bakelituttagen vid vridspoleinstrument och rattar hade på nåt sätt verkligen framstått som ett bättre val än de fyrvägs-grendosor som en del prylar redan var anslutna till...
 
Det är fortfarande ingen som propagerat för annat är euro-uttag i denna tråd...
Någon isolertrafo tror jag inte man brukar hitta i innertaket i bostäder.
 
Isolertrafon var exempel på schukouttag (egentligen ojordat uttag) felaktigt kopplat så att det inte tålde den last det ska tåla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.