Ju slarvigare instalatören är, ju mer skit blir det.

Du ska inte spola eller liknande, bara göra rent smutsfiltret då o då (bör räcka att kolla det på hösten innan sesången drar igång)
 
Hej igen!

En spännande sak som jag märkt nu när flödet är igång igen är. Det känns som den jobbar upp värmen fortare dock så går det åt samma mängd energi så att ha ett dåligt flöde betyder inte att pumpen är blir mindre effektiv utan den plockar nog ut samma mängd energi.
 
Menar ju självklart den energin (Ström) som pumpen kräver för att göra sitt jobb.
 
En del pumpar har liten förendring i energi åtgång, när KB tempen ändras, men då har deom stor förändring på COP (andra pumpar är det presis tvärtom på. jag vet inte om det är skroll, mot kolv kompressor som gör skillnaden)
 
Två nya frågor om hur bergvärmen verkligen fungera.

Jag har en extern ackumulator 300/160 kopplad till bergvärmen alltså ingen tank i Greenline E9.

Fråga 1. Varför verka det som att den värmer bara tanken när dricksvattnet behövs värmas på alltså väldigt sällan, annars när den behöver radiator värme så går värmen direkt ut till elementen och aldrig via tanken. Känner man på rören så går värmen direkt.

Fråga 2. Går pumpen ner till berget hela tiden även när kompressorn inte går? För när man kolla på in och ut temp så ser men att den ändras hela tiden och att ut tempen blir högre än int, alltså som värmen går ner i berget igen.


Sitter i planer att bygga till en tank till, ge gärna tips på det också om ni vet.

Tack på förhand.
 
1, Vattnet i tanken kyls inte på samma sätt som radiatorkretsen, och behöver inte värmas lika ofta.
Pumpen gör antingen vv (varmvatten) eller värme.

2. Nej, KB-pumpen (köldbärarpumpen) går bara när kompressorn jobbar.
De värdena som är intressanta är de som visas när värmepumpen jobbar.
 
FredrikR Tack för svaren.

1. Men vart ifrån får han vattnet som han värmet till radiator kretsen, varför använder han inte det vattnet som är i Ack tanken? Som ett vanligt system gör.

2. Och att temp ändra sig på in o ut från KB pumpen har ingen betydelse, det betyder inte att pumpen går?

Tack.
 
1) Tanken är som jag förstår en VVB och har då antingen en mantel eller en slinga där värme/radiatorvattnet cirkulerar för att värma tappvattnet. När tappvattnet är varmt så slår en växelventil om och värmen går rakt ut på systemet.

2) När brine-kretsen står stilla så värms brinen och rören upp av rumsvärmen och temperaturerna ändras.

/Raptor
 
Raptor- Tack.

Så med andra ord så värmer den radiator vattnet som i sin tur värmet VV men den använder aldrig radiator vattnet i tanken till att värma elementen utan den går alltid direkt till elementern.


//Tobias
 
Precis så fungerar det i 95% av fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.