E
Har precis sålt min bostadsrätt och köparen har nu fått tillträde till lägenheten.

Nu kommer köparen med en massa krav och kräver ersättning för att återställa lägenheten till befintligt skick.

Det gäller ifyllnad av hål (vitt finspackel) vi gjort på väggar i hall, sovrum och vardagsrum i samband med att väggmonterade hyllor/större tavlor plockades ner inför flytt.
De hävdrar att strukturen på tapeten är förstörd.
Hela vardagsrummet behöver enligt dem bredspacklas, tapetseras om och målas 4 gånger.
I köket lämnades mollyplugg kvar i gipsväggen efter vägghyllor, även där skall vi avlägsna och åtgärda.

Kan de kräva ersättning för detta?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
"Befintligt skick" låter som ett begrepp som finns för hyresrätter. Man får fixa till sin hyresrätt, måla och renovera, om man gör det professionellt. Och om man inte gör det professionellt eller om man sätter upp tapeter som ingen vettig människa kan ha så måste man återställa till "befintligt skick" när man säger upp och lämnar hyresrätten.

Men bostadsrätter köper man ju, i befintligt skick. Din köpare har sett (eller kunnat se) lägenheten innan han köpte den. Det skulle vara om du ställt till med allt det där efter visningen.
 
Skall börja med att säga att jag tror inte att ni i normalfallet är ersättningskyldiga för sådana hål efter en försäljning av en bostadsrätt.

Ett tänkbart problem är att väggfasta hyllor tror jag skall ingå i köpet.
 
P
Hur kan man återställa till befintligt skick? Heter det inte utsprungsskick?
 
Det beror på hur köpekontraktet ser ut. Ofta finns det en formulering liknande:
Lägenheten säljs i befintligt skick. Köparen har uppmanats att före köp noggrant undersöka bostadsrätten.”.
 
TheStills skrev:
Hur kan man återställa till befintligt skick? Heter det inte ursprungsskick?
Absolut! :D Och det gäller fortfarande hyresrätter.
 
Emilie_a skrev:
Har precis sålt min bostadsrätt och köparen har nu fått tillträde till lägenheten.

Nu kommer köparen med en massa krav och kräver ersättning för att återställa lägenheten till befintligt skick.

Det gäller ifyllnad av hål (vitt finspackel) vi gjort på väggar i hall, sovrum och vardagsrum i samband med att väggmonterade hyllor/större tavlor plockades ner inför flytt.
De hävdrar att strukturen på tapeten är förstörd.
Hela vardagsrummet behöver enligt dem bredspacklas, tapetseras om och målas 4 gånger.
I köket lämnades mollyplugg kvar i gipsväggen efter vägghyllor, även där skall vi avlägsna och åtgärda.

Kan de kräva ersättning för detta?
Kräva kan de ju alltid (och gör uppenbarligen), men de kan bara få rätt om dessa saker inträffade mellan dess att kontrakt skrevs och överlåtelsen genomfördes.

Alla synliga fel som fanns vid kontraktskrivningen har de fått på köpet, eftersom de kände till dem (eller borde ha känt till dem) när ni avtalade om köpet.

Ge dem inte en krona.
 
P
Satt det hyllor, tavlor mm på väggarna innan försäljningen får man ju räkna med att de sitter fast på något sätt som kommer att lämna spår när man tar ned dem. Det måste ju räknas som normal användning av en bostad, så de försöker bara fiska efter pengar.
Vill de ha nya tapeter och målat i vardagsrummet på er bekostnad? :) Hänvisa dem till föreninges stadgar, där står det förmodligen att det är lägenhetsinnehavaren som anvsvarar för underhållet. Och det är ju de som är numer.
Verkar som köparen antingen inte vet vad bostadsrätt är, eller så är det en "går det så går det" människa.
Av mig skulle de inte få en sekin, än mindre en krona.
 
Jag tolkar din text som att ni tagit ner tavlor, hyllor etc och försökt täcka hålen med spackel och att det är detta som köparen klagar på? Det du skulle ha gjort var att ta ner dina prylar och lämnat hålen i väggen, det fattar väl en köpare att det blir hål i väggen när saker tas ner därifrån.
När jag sålde min BR för några år sedan så kände jag att det blev väldigt fult med hål i väggen mm när jag tagit ner hyllor etc, bad om ursäkt för detta till köparen men det är ju sånt som hör till. Vill köparen ha en lägenhet utan hål eller märken i väggen så får de bygga nytt :)
Jag tror inte köparen kan begära ersättning för något som är uppenbart på en visning, dvs att det kommer finnas hål i väggen när säljaren plockat ner sina prylar. Tänk tex om det är färgskillnad på väggen där en tavla hängt, en vanlig händelse :) Däremot kan det vara så att om ni spacklat på väggarna för att täcka hålen, då har ni ju faktiskt utfört ett arbete som köparen inte bett om och som kan störa. :( vet inte om de kan få ersättning frö det dock.
 
E
Problemet är väl att vi i all välmening spackalde igen hålen så de skulle slippa göra detta.
Dettta gjordes tyvärr efter att de varit där och tittat sista gången tills att köpeskillingen betalades.
 
Det var tyvärr inte smart att spackla trots att det var gjort i all välmening.
Vad jag förstår så har ni inte bara spacklat hålen utan också lite utanför också eftersom köparen hävdar att ni har förstört strukturen.
 
Haha! Du kan ju föreslå att de kan täcka hålen med en tapetbit i så fall? Som de bistår med såklart, hålen fanns ju där på kontraktsskrivningsdagen och skulle ju enligt dem ändå behövas avlägsnas! Att kräva en helrenovering av gamla väggar för ett par spacklade hål är ju bara helt underbart! Var finns alla dessa roliga människor?! =)

Å vad visste de om statusen på tapeten bakom tavlorna och hyllorna när de skrev? Har aldrig varit med om att någon skulle kollat bakom tavlor eller flyttat på hyllor/skåp under en visning.
 
Du behöver inte ens bemöda dig med att svara. Kommer det ett skriftligt yrkande, bestrider du dock kraven skriftligt (på enklast möjliga sätt).

Vill de göra en grej av det där får de anlita en jurist i sådana fall. Är det normalt begåvade människor ni har att göra med inser de förmodligen att tiden/kostnaden för detta vida överstiger tiden/kostnaden för att tapetersera/måla om i de aktuella rummen.

M.a.o. kommer de att släppa saken. Men det är ju under förutsättning att de är normalbegåvade eller bättre. Det finns ju inga sådana garantier.

Var det en mäklare inblandad förresten? Han borde ju kunna tala förstånd med köparna, så slipper du ta i skiten? Detta ingår ju trots allt i mäklarens roll.
 
Redigerat:
Det finns tydligen folk till allt. Att man ens orkar käfta om några hål i en tapet. :rolleyes:

Dom skall givetvis inte ha ett öre.
 
E
Ska träffa en jurist nästa vecka, mest för att diskutera upplägg av lån.
Ska även ta upp detta med henne då, dock stressar köparen på och kräver svar direkt så hans "hantverkare" som ska ha pengar i handen kan sätta igång direkt.
Lägenheten såldes via mäklare, har varit i kontakt med honom och han tyckte det hela lät lite konstigt och sa att vi inte skulle stressa med att besämma oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.