Fixar inte manuell snöröjning med brutna revben. Det börjar bli en del att ta itu med även om grannarna varit hyggliga o hjälpt till. Annars är jag vän av handarbete :)

Om jag vill ta itu med lite större mängder, vad vågar man köra med för maskiner på vanlig marksten (5cm)?

Nån som vet om det går att hyra en slunga nån dag eller så? Vad krävs av slungan för att flytta på snövallar, inte så hårt packade tror jag?

Kjell G
 
Snöslunga kräver dock en del ansträngning innan man hittar tekniken, det fick jag erfara då detta är min första vinter med slunga, jag är inne på 4:e slungningen nu, och har hittat en skaplig teknik.

Med brutna revben skulle jag försöka hitta en annan lösning. ( i know the pain)
Kanske betala någon/några ungdomar att hjälpa dig med snön?

Mvh Custard
 
cust3000 skrev:
Snöslunga kräver dock en del ansträngning innan man hittar tekniken, det fick jag erfara då detta är min första vinter med slunga, jag är inne på 4:e slungningen nu, och har hittat en skaplig teknik.

Med brutna revben skulle jag försöka hitta en annan lösning. ( i know the pain)
Kanske betala någon/några ungdomar att hjälpa dig med snön?

Mvh Custard
Jo, tänkte på det men kanske finns det slunga med elstart?

Annars har jag inte så stor erfarenhet av tonåringars arbetsinsats, de bygger inte muskler med sitt datorhanderande ;)

Kjell G
 
Elstart eller inte är inte av någon större betydelse. Som sagt så är det en teknik att köra slunga och inget jag skulle vilja göra med brutna revben.
 
Jag skulle vilja påstå att manuell snöröjning kan vara rätt så mycket mindre slitsamt än med snöslunga.

Dock har jag bara kört någon rätt gammal som jag tror inte har diffrential, då blir det rätt mycket baxande.

Dock tar ju snöskottningen väldigt lång tid om man ska göra det varsamt.
 
Jag tror snöslunga är lättare än handskottning rakt av men med brutna revben skulle jag inte överväga något av det. Det är rätt mycket överkroppsarbete med slunga innan man hittat tekniken som tidigare inlägg sagt.

Bäst är nog att hyra in någon med snöslunga. En med bra teknik får grymt mycket röjt på bara en timme och om inte framkörningsavgiften är alltför hög så överlever nog plånboken. Kanske gå ihop några grannar och dela på framkörning och 1-2 timmars röjning? Behövs nog bara ett fåtal gånger på säsången om du kan få hjälp att hålla efter gångar.
 
OlaF skrev:
Jag tror snöslunga är lättare än handskottning rakt av men med brutna revben skulle jag inte överväga något av det. Det är rätt mycket överkroppsarbete med slunga innan man hittat tekniken som tidigare inlägg sagt.

Bäst är nog att hyra in någon med snöslunga. En med bra teknik får grymt mycket röjt på bara en timme och om inte framkörningsavgiften är alltför hög så överlever nog plånboken. Kanske gå ihop några grannar och dela på framkörning och 1-2 timmars röjning? Behövs nog bara ett fåtal gånger på säsången om du kan få hjälp att hålla efter gångar.
Kan vara ett tips, ska kolla vilka möjligheter som finns. Farmartjänst är väl ett sånt företag som erbjuder den här typen av tjänster.

(Som parantes tycker jag att man gott kunde ha en del maskiner o verktyg tillsammans i ett kvarter istället för att var och en lägger det på hög hemma?)

Kjell G
 
Jo, samägande vore ekonomiskt smartast men faller i det närmaste alltid på att folk helt enkelt inte kan samarbeta...
 
Tänk på att det är en hushållsnära tjänst så det kanske inte behöver bli så jättedyrt att hyra in proffs?
 
Hemmakatten
Jag har nu kört vår snöslunga två gånger, ca 2 timmar vasrje gång. Helt mör med värk i händer, armar, axlar o bröstmuskler. Inser att det är viss teknik att köra snöslunga som tar ett tag (för mig i alla fall) att lära sig. Skulle aldrig klara av det med brutna revben.

Men kolla på blocket.se. Sök på snöslunga, där kommer det då upp annonser där folk/förega? erbjuder sig att komma och snöslunga mot betalning.

Att hyra en snöslunga har jag för mig kostade ca 550:- för en dag eller möjligtvis en helg. Inte billigt precis.
 
Milkshaken
Bor du i Norra Kalmar län så kan jag bistå med mitt serviceföretag....:)
 
Åkgräsklippare med plogblad. Fast om du inte redan äger en klippare så blir det en ganska dyr investering.
Det om något kräver minimalt med ansträngning.
 
tjommeost skrev:
Åkgräsklippare med plogblad. Fast om du inte redan äger en klippare så blir det en ganska dyr investering.
Det om något kräver minimalt med ansträngning.
Nja, det är ganska tungt att lyfta och sänka bladet från förarplatsen. Tungt nog för att inte göra det med knäckt revben i vilket fall. Dessutom skakar det en del.

Köpa/leja bort tjänsten är nog det enda vettiga...
 
Så var det beställt - en vältränad pensionär kommer hit o röjer gångar o garageuppfart. Tänker dock inte skicka upp nån på taket :)

Tänkte även tagit en maskin för att flytta på ett par högar som egentligen ligger på kommunens mark (gatan) men när jag ringde grävaren (samma som var med vid husbygget) så drog han i några trådar och vips kommer en lastare och fixar det. Har haft kontakt tidigare med kommunfolk angående röjningen på gatan där just vårt hörne ligger risigt till med stora snövallar som följd. Finns ingen plats för att göra av grejerna men de lovade att titta på det - nu gick jag kanske händelserna i förväg men huvudsaken är att snön kommer bort, och att de undviker den typen snöhögar framöver.

Tänk vad bra det kan bli ibland, känns som en liten solskenshistoria mitt i eländet :D

Kjell G
 
Milkshaken
Låter gott Kjell_G.... man ska njuta och må gott när man är sjukskriven..:)

Krya på dig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.