Rörligt är endast något billigare än t.ex ett 2 årigt.
Den information man får säger att rörligt nästan alltid lönar sig i längden.
Eftersom "alla vet" att räntorna är historiskt låga och kommer att springa iväg uppåt "snart" så verkar det ju inte riktigt motiverat att köra rörligt alls, eller?

Det är ju lätt att tänka "Bättre då att binda till en idag lite högre kostnad för att kunna sova gott längre fram."

Samtidigt ser och hör man att rörligt är det vanligste valet idag.

Vad räknar man med ska hända som gör att de rörliga under flera år framåt ska ligga lägre än dagens bunda samt att de bunda ligger lågt när det är dags att göra något åt dem?

Jag har inte fått nåt rikigt bra svar från Banken, bara att "de flesta brukar dela lånet på 3, ca 1/3 styck där en är rörlig, en på kanske 2 år och en på 5, längre än så är det ingen större mening med att binda"

Klurigt :-/

Vidare har vi utan egentlig diskussion blivit erbjudna 0,6% "rabatt" på SEB listpriser, ska givetvis kolla runt hos andra också, men har någon koll på hur mycket rabattutrymme som finns hos andra?

 
hur stor del bundet vs rörligt bör spegla personligheten!

Käns det ok att ha en något oklar bild av er boendekostnad framöver eller kommer det svikta i maggropen varje gång ni läser en artickel i SvD om potentialen för höjda räntor framöver? Det ska kännas skönt och roligt att äga hus därför bör man ordna sina boendekostnader därefter. Har man bra med resurser ($$$) och kan leva med att "gambla" lite med sitt boende ska man nog köra 100% rörligt. Det värsta som kan hända är ju bara att man får flytta/sälja om det kärvar lite. En filosofi som fungerar utmärkt i t ex USA där folk flyttar omkring som bara den och hela tiden anpassar sig efter dagsaktuell familjeekonomi, dvs större hus när det går bra på firman och så lite mindre igen när firman gått i konken... Men nu är vi ju i Sverige och det kanske inte ses om socialt gångbart här?!?

Ska ni inte gå efter personlighet så bör man i alla fall se till sin smärtgräns dvs vad är er marginal, kan ni bo kvar om räntan närmar sig 8-9% vid fullt rörligt lån? Om inte så bind till större delen så ni sitter i tryggt bo...

svenskt och tryggt, svenskt och klokt, svenskt och trist, svenskt och lagom... välj själva ;)

mvh,
John
 
Jovisst är det så, frågan är mera vad man tror om framtiden.

Det finns givetvis marginaler att spela på men man vill ju inte betala mer än nödvändigt samtidigt som i alla fall jag gärna vill ha någorlunda koll på vad det hela kostar.

Vi får väl se var vi hamnar i slutänden.


 
Tog ett pyttelån, fick 0.5% rabatt utan tjat. Hos FS.
 
Frågan är om en bindning på så kort tid som 2 år lönar sig. Då missar du dels de goda räntetider som råder för rörlig ränta, dels kanske du tvingas binda om räntan i en tid då räntan redan gått upp. Jag skulle nog köra rörligt rakt av då jag inte tror på några chockhöjningar framöver utan på en mer långsam räntehöjning.

mvh
David

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.