Hej, har inhandlat ett ekbord på mio som jag bytt skiva på två ggr... Den här verkar vara hel så nu ska det slipas och oljas. Planerar att köra med Osmo hårdvaxolja (http://www.welinoco.com/?mcf=product/product/view&id=237). Jag tänkte riva av bordet med min rotex men blir fundersam när det står att man ska mellan slipa i träets fiberriktning, och det finaste papperet jag har hemma är rubin 180... Vad tror ni? kanske får handjaga mellanslipningen?
 
lt1cobra skrev:
Hej, har inhandlat ett ekbord på mio som jag bytt skiva på två ggr... Den här verkar vara hel så nu ska det slipas och oljas. Planerar att köra med Osmo hårdvaxolja ([länk]). Jag tänkte riva av bordet med min rotex men blir fundersam när det står att man ska mellan slipa i träets fiberriktning, och det finaste papperet jag har hemma är rubin 180... Vad tror ni? kanske får handjaga mellanslipningen?
Här är ett område som handlar om hur man vill ytan skall se ut, så det finns inga färdiga svar, bara olika målbilder. Den stora frågan är vilket skick bordsskivan är i nu. Om den känns som grövre än 180 så kan Rotexen, ställd utan rotering (ren excenter) användas med 180 papper. Men det är det grövsta jag skulle ge mig på, och jag skulle inte stanna där, 240 hade jag tagit sedan. Dock, det har varit uppe i forumet ett par gånger, jag kör i allmänhet med finare papper än många andra, och generellt kör visst svenskar grövre än böcker från usa och england. Så det finns nog de som tycker både 120 och 180 är ok. Jag skulle ha stoppat vid 240 eller 320.

Om skivan verkar bra hade jag kört för hand (med kork-kloss för att inte repa men ändå gå slätt), och inte grövre än 240, eller inte slipat alls (oljan kommer inte att lyfta trät).

Ett alternativ är att enbart köra Rotexen i roterläge med lammull och olja, så har jag gjort med ett bord hemma som var bra i ytan när jag fick det. Dock aldrig provat med olja med vax i, utanför min erfarnhet.

Vänta tills Kent (snickarboden) har svarat så har du minst ett utomordentligt svar.

--- Mats ---
 
När första lagret hårdvaxolja torkat är det inget större jobb att slipa av ytan för hand. Jag brukar använda en Abralonduk (http://www.mirka.se/abralon_trä) med kornstorlek 500. Det räcker med några drag med lätt hand. Att använda en maskin för mellanslipningen är definitivt overkill.

Om det räcker med 180-papper för själva grundslipningen är lite en smakfråga. Själv hade jag kanske kört med 240-papper också. Men det kan vara onödigt i detta fallet eftersom hårdvaxoljan ändå lägger sig som "hinna" på träet (den tränger inte ner på samma sätt som en vanlig olja).
 
Mats hann före... våra svar pekar i varje fall inte i helt olika riktningar :)
 
Halloj, det är helt klart grövre än 180 idag... Skulle vilja få en snuskigt len och fin yta
 
bygga_bo skrev:
När första lagret hårdvaxolja torkat är det inget större jobb att slipa av ytan för hand. Jag brukar använda en Abralonduk ([länk]) med kornstorlek 500. Det räcker med några drag med lätt hand. Att använda en maskin för mellanslipningen är definitivt overkill.

Om det räcker med 180-papper för själva grundslipningen är lite en smakfråga. Själv hade jag kanske kört med 240-papper också. Men det kan vara onödigt i detta fallet eftersom hårdvaxoljan ändå lägger sig som "hinna" på träet (den tränger inte ner på samma sätt som en vanlig olja).
Våra svar går ihop riktigt bra. Kan tilägga att för korn över 240 är det viktigt att skilja mellan europeisk och amerikansk standard (förenklat med och utan P, den amerikanska dyker ibland upp i affärer som för finare korn). Så korn 500 ovan är sama sak som P1000, vilket är vad jag brukar mellanslipa med på blanka ytor, och numera för hand. P500 om det är det som avses är mer som amerikansk 340. P500 har jag inte använt så mycket, då det är betydligt lättare att hitta P400 i affärerna, men det skulle också vara ett mycket bra val, troligen bättre än P1000 som kan vara lite i finaste laget om inte slipningen innan skapat rätt underlag

--- Mats ---
 
Jag är på gång att göra något liknande men i mitt fall är det stavlimmad ekskiva som skall behandlas.
Som nämnts så rekommenderar tillverkaren avslutande slipning med korn 180-240 och sedan mellanslipning med Abralon 500. Frågan är om Mirka avser 500 eller P500 på sina produkter?

Bygga_bo, du som har använt nämnda abralonduk, framgår detta på paketen?
Var köper du dessa? Theofils?
 
jac skrev:
Jag är på gång att göra något liknande men i mitt fall är det stavlimmad ekskiva som skall behandlas.
Som nämnts så rekommenderar tillverkaren avslutande slipning med korn 180-240 och sedan mellanslipning med Abralon 500. Frågan är om Mirka avser 500 eller P500 på sina produkter?

Bygga_bo, du som har använt nämnda abralonduk, framgår detta på paketen?
Var köper du dessa? Theofils?
Japp, inköpta på Theofils och har art.nr 701910. På duken står det bara 500, men enligt Theofils hemsida är det P500. Detta stämmer även bra överens med vad man kan hitta på andra sidor, tex denna.

På Theofils sida står det att minsta kvantitet är 10 st, men de säljer dem även styckevis i affären om du inte behöver så många. Kostar några tior per styck, runt tre om jag minns rätt. Ser att de numera listar duken under "OSMO Tillbehör", så den bör vara ett bra val till just det. Jag hade väl tur som fick "rätt" ;)
 
J
Lägg på oljan med stålull så får du en enormt fin och slät yta.
 
bygga_bo skrev:
Japp, inköpta på Theofils och har art.nr 701910. På duken står det bara 500, men enligt Theofils hemsida är det P500. Detta stämmer även bra överens med vad man kan hitta på andra sidor, tex denna.

På Theofils sida står det att minsta kvantitet är 10 st, men de säljer dem även styckevis i affären om du inte behöver så många. Kostar några tior per styck, runt tre om jag minns rätt. Ser att de numera listar duken under "OSMO Tillbehör", så den bör vara ett bra val till just det. Jag hade väl tur som fick "rätt" ;)
Kunde inte följa din länk (den första). Theofil som garant för P och inte P skulle jag inte lita på (de är inte kunniga om skillnaden). Kan du någonstans se ordet "imperial" så är det inte P500 utan 500 du har.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Kunde inte följa din länk (den första). Theofil som garant för P och inte P skulle jag inte lita på (de är inte kunniga om skillnaden). Kan du någonstans se ordet "imperial" så är det inte P500 utan 500 du har.

--- Mats ---
Det står inget "imperial" någonstans. Googlar man "abralon P500" så får man ca 4 ggr så många träffar som på "abralon 500". Men visst, det behöver inte betyda att det är sanningen för det... Jämför jag abralonduken med vanliga papper med kända "P-korn" så verkar det dock inte orimligt att det skulle vara P500.

Ibland ser man ett "K" framför kornstorleken. Vad innebär det?
 
Jag vet inte om bygga_bo har fixat första länken men jag kommer dit: http://www.bodyshopwarehouse.co.uk/category/abralon-hand-pads-discs
Här verkar det inte vara någon tvekan om att det är 'P' korn som avses för abralon. (Eller kan de ha bägge systemen?)

Nåja, i detta specifika fall så verkar det ju ganska troligt att det Theofil säljer är detsamma som tillverkaren rekommenderar för Osmo, då kan det ju kvitta vad det är egentligen. Men jag tror nog också på 'P'. (Mirka är väl finskt och borde köra med europeisk "standard"?)

K framför kornstorleken = Korn ;-) (tja, varför inte?)
 
John J skrev:
Lägg på oljan med stålull så får du en enormt fin och slät yta.
Jag har läst om detta i någon bok. I ett annat kapitel i samma bok (?) sägs det att stålull skall undvikas eftersom det lämnar efter sig partiklar som rostar och ytan får då mörka prickar. Nu var det nog en amerikansk bok och där är det mycket hocus-pocus när det gäller finish.

Men, detta påstående verkar inte orimligt på något sätt. Frågan är hur det förhåller sig i praktiken? Har du sett några sådana problem? Det kan ju bero på träslag och olja också om detta sedan syns eller inte. Jag vet att metoden används till gevärskolvar. Där är det ju oftast mörk valnöt så det syns kanske inte. Å andra sidan brukar väl kolvmakare vara synnerligen petiga av sig.

En variant för olja (ej hårdvaxolja) som jag också hört är att gnida in oljan med en grön duk typ "scotch-brite" (= det gröna på en disksvamp) och sedangöra efterföljande behandlingar på samma sätt fast med motsvarande vit duk. Är detta i praktiken detsamma som att använda stålull?
 
jac skrev:
Jag har läst om detta i någon bok. I ett annat kapitel i samma bok (?) sägs det att stålull skall undvikas eftersom det lämnar efter sig partiklar som rostar och ytan får då mörka prickar.


En variant för olja (ej hårdvaxolja) som jag också hört är att gnida in oljan med en grön duk typ "scotch-brite" (= det gröna på en disksvamp) och sedangöra efterföljande behandlingar på samma sätt fast med motsvarande vit duk. Är detta i praktiken detsamma som att använda stålull?
Jag har också blivit varnad för stålull pga av "rostrisken", vet inte hur stor risken är men jag brukar bara köra med "vit scotch-brite" och det brukar bli mycket bra.
 
OK, det är nog bara att gilla läget. jag köper upp mig på lite finare papper + kör mellanslipning för hand... Någon som provat lägga på oljan med en sån där 'easy pad' ?... Annars ligger nog en roller närmast för mig tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.