Ska inom kort bryta upp en del golv och samtidigt passa på att dra lite nätverkskabel.
-Vilken kvalité gäller, cat5e, cat6? Och var köper man juste tråd med rätt kvalitet till vettigt pris?
 
För det första så ska du ha installationskabel med solida ledare.
Sen kan du tex handla av Kjell o company eller direktronik eller om du har möjlighet på närmaste elgrosist.
Jag misstänker att det kan variera vilken tillverkare det är främst hos Kjell. Hos en grosist kan man ju välja lite som man vill men har man inte bra rabatter så kan det svida.
 
Hornbach har en trevlig dubbelkabel :)
 
Sist jag handlade fick jag kabel från Deltaco på Kjell
 
Jag har använt Deltacos kablar i många år. Fungerar finfint till rätt pris.
 
Tack för svar :)
Dubbelkabel, antar jag är lika med två kablar som sitter ihop, och som därmed gör det lättare att dra i trånga rör?! Verkar smart i så fall! Ska kolla upp det!

"Installationskabel med solida ledare" - betyder??

Och vad tycker ni om Cat5E, eller Cat6 ?
 
bjogul skrev:
Tack för svar :)
Dubbelkabel, antar jag är lika med två kablar som sitter ihop, och som därmed gör det lättare att dra i trånga rör?! Verkar smart i så fall! Ska kolla upp det!

"Installationskabel med solida ledare" - betyder??

Och vad tycker ni om Cat5E, eller Cat6 ?
Jopp, jag drog nätkabel till ungarnas rum med en sån via vinden. De har rummen vägg i vägg, så det var enkelt. Bara att dra kabeln till väggen och en ända ut till ena rummet och den andra till det andra rummet. Busenkelt att dra den i rör.

Solid ledare betyder att den inte har många "små trådar" utan bara en tråd.

Kör på Cat5E. Skall du köra med Cat6 så är det ganska jobbig jordning etc man måste förhålla sig till (om jag minns rätt). Men det finns spaltmeter om det på forumet, bara att söka.
 
gadu^ skrev:
Kör på Cat5E. Skall du köra med Cat6 så är det ganska jobbig jordning etc man måste förhålla sig till (om jag minns rätt). Men det finns spaltmeter om det på forumet, bara att söka.
Cat6 behöver väl inte betyda jordning. Det finns väl både skärmad och oskärmad av såväl Cat5 som Cat6. Jag skulle köra med oskärmad Cat6.
 
helt rätt.
Cat6 finns både som UTP dvs oskärmad , som STP (skärmad med strumpa) och FTP (skärmad med folie).
Vill man ha en riktigt jobbig variant så tar man SFTP dvs både strumpa och folie.
Till hemmabruk så är det klart bäst med vanlig UTP om det inte finns väldigt speciella skäl.
 
Jaha, det var ju fan. Jag har beställt rullen från dustin med cat5e eftersom det är brådis - hantverkarna ska plötsligt "göra allt". Nåväl, hur mycket förlorar jag på att dra cat5e istället för cat6? Båda stöder väl gigabit?!
 
C
Cat.5E stöder om jag inte minns fel 10G upp till 30 meter eller nåt sånt, så du ligger nog i lä tror jag.
 
Alfredo skrev:
Cat6 behöver väl inte betyda jordning. Det finns väl både skärmad och oskärmad av såväl Cat5 som Cat6. Jag skulle köra med oskärmad Cat6.
Syftade till det som mats_o beskrev i bättre termer... ;)
 
gadu^ skrev:
Syftade till det som mats_o beskrev i bättre termer... ;)
"Bättre termer"?

Jag får förstås själv ta ansvar för vilka råd jag lyssnar på, men ditt inlägg handlade ju inte om skärmat/oskärmat - utan att skiljelinjen mellan svårinstallerad kvalité gick vid vilken av cat5e och cat6 man väljer. Dvs. ett helt felaktigt råd/tips, snarare än ett dåligt formulerat dito. :S

Frågan nu är om det är vettigt att försöka få tag på en Cat6-rulle, eller om kapaciteten på cat5e kommer duga under överblickbar tid? Det är nämligen osäkert om jag kommer kunna lägga rör och vid behov byta ut kabeln...

Om jag förstår Cheetah1 rätt så är det rätt bra klös i cat5e-kabeln, och då kan man köra på det då jag nu ändå köpt på mig en 100 m?
 
Cat5e kommer att räcka inom överskådlig framtid, när vi behöver mer bandbredd än 10 Gb/s så är det fiber snarare än CAT6 som blir akutellt i min mening...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.